Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att koppla Mail till Outlook

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hammarö
  • 2008-06-26 19:14

Jag har lite problem med att få igång mail på min mac. Kan tillägga att jag är novis på mac så kan inte så mkt.

Jag vill få igång mailen som ligger i dashboarden men vet helt enkelt inte hur. Vad jag har förstått så ska det vara möjligt att vidarekoppla min Outlookmail till mailen på macen. För det första går det?

Om möjligt är det då den mailadressen med tillhörande lösenord man skriver i första fönstret som kommer upp vid uppstart av mail för första gången? Om man sen går vidare kan man välja mellan POP-server och IMAP och Exchange, vad är rätt då? Sen ska man även fylla i mail och lösen igen plus användarnamn, är det då samma mail och lösen som man fyllde i i fönstret innan?

Som sagt jag får det inte att funka så skulle uppskatta hjälp

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-27 13:06

Jag föreslår att du tar kontakt med din leverantör så får du alla nödvändiga uppgifter - alternativt tittar i hur det ser ut i ditt nuvarande e-postprogram.

Det finns inget inbyggt direktstöd i Mac OS X (ännu) för Exchange så det enklaste är att välja ett annat format - förslagsvis iMap. Då kan du använda programmet mail som finns i din Mac.

Outlook är ju bara ett program som kopplar upp sig mot en Mailserver och tar hem din post. POP är en standard för att på enklast sätt läsa av post och ladda över den till din dator. IMAP är enkelt uttryckt ett smartaare sätt än POP att hantera sin post. IMAP är BRA om man läser sin post från FLERA enheter (Macen, Webben, iPhone etc). Exchange är Microsofts variant av Mailserver, de kör IMAP har jag för mig.

En av de bästa sakerna jag gjort är att skaffa ett gmail-konto.
Gratis, bra plats och gmail kan läsas av - Apple mail.

Man måste dock gå in och böka på en websida på gnmail och ange att ens konto är OK att bli kollat av ett annat program än Webgränssnittet.

Sedan gör man en bunt inställningar som vanligt i Mail. Med nån av de sensate uppdateringarna tror jag t o m man får valet att "Använd ett gmail-konto" när man kör igång Mail.

Det är inte så krångligt att fylla i uppgifterna mauellt heller om det skulle behövas.

POP är din inkommande mailserver, SMTP-server är för utgående post.
"Authenticate" innebär hur du talar om för mailservrarna vem du är.
Tar man det lite lugnt löser man det hela - i alla fall med gmail.

1
Bevaka tråden