Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Volymen i iTunes egentligen märkligt låg?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-04 11:51

Hej. Min fråga är helt enkelt; varför är volymen i iTunes så låg? Alltså, varför kan man inte få ut mer ur högtalarna? Det kanske iofs inte handlar bara om iTunes utan hela Quicktime eller hela OS X? Jag jämför med VLC som jag tycker gör ett mycket bättre jobb, har jag både hårdvaruvolymen och programmets interna ljud på max där så blir det riktigt bra volym. Kan man få till det i iTunes? Skulle även gärna få till lite högre volym på Skype (under samtal), det kanske också går att fixa på samma sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-04 11:59

Du kan ju höja volymen till max i iTunes.
Markera ett spår - högerklicka - visa info - fliken alternativ - dra reglaget "volymjustering" till max.

För flera spår markerar du bara samtliga - högerklick - visa info - dra reglaget "volymjustering" till max så är det klart..

Ljudvolymen ökar markant.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-05 11:44

Ok, men jag tycker att jag överlag (systemljud, allting) får betydligt mindre ljud ur datorn nu än t.ex. när jag körde linux på den. Det var inte så att man kunde köra så att det distade i högtalarna, men det lät definitivt mer. Skulle jag alltså vara tvungen att höja hela mitt iTunes-bibliotek för att få lite mer volym?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-05 12:04

kryssa av ljudkontroll i itunes inställningar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-08 19:56

Tack för tipset men den är inte ikryssad. Ljudförbättraren ger inte heller något, har testat med både på och av flera gånger. Om man börjar i den här ändan då: varför kan man spela starkare i VLC än man kan i iTunes?

Det finns inget i iTunes som gör att du får lägre volym på något sätt. Ligger en låt och slickar nollan så kan du inte få det högre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-08 21:32

Hur menar du med "slickar nollan"? I korthet kan man säga att allt ljud har en viss maxvolym (som jag tycker är lite låg och skulle vilja ha upp lite) utom VLC som kan spela betydligt högre, kanske 70% till eller något sånt. Inte heller om man maxar låtarna i iTunes, alltså sätter volymen till +100%, kommer man upp i VLC:s nivå.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-05-08 21:54

Jag vet precis vad du menar, däremot upplever jag det (jag har datorn inkopplad digitalt till min förstärkare) att VLCs volym ligger alldeles för högt jämfört med alla andra program, jag får alltid dra ner volymen till nästan minimum om jag skall använda mig av det programmet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-08 22:00

Ok, så bra i alla fall att vi pratar om samma sak. För mig brukar kanske VLC:s maxvolym kanske någon enstaka gång vara för hög, men oftast är den bara bra. Väldigt praktiskt eftersom jag är på resande fot och därför använder de inbyggda högtalarna för att t.ex. lyssna på radio och musik. (Sen är det klart att jag är medveten om att det inte är några high-end hi-fi vi snackar om, men det finns ju inget skäl att strypa dem heller.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-26 14:41

Men det är alltså ingen som vet hur man skall bära sig åt för att slippa spela musik och podcast via VLC istället för med iTunes när man står och diskar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 14:49

VLC spelar väl volymen på 400% per default... min gör i alla fall utan att jag gjort några sådana inställningar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-26 14:56

Ja, alltså, för mig börjar VLC på 100% (samma som iTunes max) men det är ju bara att höja upp den sen. Dock skulle jag vilja att iTunes spelade 400%. Jag har höjt EQ:n till max men det är nog fortfarande lite kvar till VLCs nivå. Hur gör jag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 15:02

Skaffa hörlurar eller högtalare till datorn.

  • Medlem
  • 2008-06-26 15:34

Alltså, iTunes och QuickTime etc skickar signalen digitalt oförstärkt till datorns DA-omvandlare (slickar nollan som någon sade...). I VLC kan du förstärka digitalt över 0 dB-nivån, vilket gör att du kan få digitaldistorsion på ljudet. Eller, i fallet musik, får, eftersom dagens musik tenderar att vara normaliserad mot 0 dB.

iTunes på max = VLC på defaultvolym (ungefär på mitten av reglaget)

Håller med. Är jättenöjd med mina Mac:ar men ljudet är överlag lågt:tveksam: . Nu lyssnar jag inte så mycket på musik på datorn men det händer ofta att jag behöver sätta ljudet på max. Besynnerligt faktiskt. Bilderna och grafiken är däremot toppen.
Om någon vet hur man kan höja ljudet överlag på datorn vore jag tacksam.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-27 16:30

-Ljudet lär vara avpassat för att du inte ska skada öronen när du drar över låtar till din iPod och lyssnar med öronproppar. Efter att Apple blivit stämda i USA av någon som blivit lomhörd av för mycket iPod-lyssnande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 16:44

nabben: Det där var nog det mest långsökta jag någonsin har läst. Varför skulle hårdvaruvolymen på en ex. Macbook vara begränsad på grund av vad som kan föras över till iPod? Det är ju inte själva filerna eller iTunes i sig som han klagar över utan det är volymen överlag på datorn... förutom VLC som boostar ljudet själv.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-27 16:48

-Inte en aning, bara läste det i MacFixit tror jag. Något i "biblioteket" man kunde ta bort för att få högre ljud. -Rätt eller fel vet jag inte.
På min iMac med Leopard är det ett "djävla liv" om man drar på särskillt på systemljuden.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-07-04 15:24

Ta fram equalizern och höj upp förförstärkaren så har du ökad volym på alla låtar alltid.

1
Bevaka tråden