Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tv som dataskärm

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Öckerö
  • 2008-06-25 00:37

Jag har länge tänkt skaffa en ny tv eftersom den gamla börjar bli lite ring rostig. Då tänkte jag varför inte slå två flugor i en smäll och använda den nya Tv även som PC skärm och på så sätt spara en massa plats. Då kommer problemet (då jag inte är så jätte insat i teknik djunglen) vilken Tv skall man köpa, vilken prestanda osv?
Är det någon som använder sig av denna lösning? Skulle vilja ha bra tips på vad man bör tänka på vid köpet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-06-25 01:11
Ursprungligen av Xeato:

Jag har länge tänkt skaffa en ny tv eftersom den gamla börjar bli lite ring rostig. Då tänkte jag varför inte slå två flugor i en smäll och använda den nya Tv även som PC skärm och på så sätt spara en massa plats. Då kommer problemet (då jag inte är så jätte insat i teknik djunglen) vilken Tv skall man köpa, vilken prestanda osv?
Är det någon som använder sig av denna lösning? Skulle vilja ha bra tips på vad man bör tänka på vid köpet?

Jag har en några år gammal Sony 26" LCD. Kör Macmini via DVI-HDMI-kablage. Inte lika skarp bild som en monitor, men acceptabel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 02:44

Jag har också kopplat en LCD TV till en Mac Mini. Det funkar bra till att titta på film.

Men jag skulle INTE rekommendera att använda en TV som datamonitor en längre tid. Den har mycket större (oskarpare) pixlar och är optimerad för rörliga bilder. Den billigaste data-LCD-skärm du kan hitta är säkert mycket bättre än en TV.

Ska du slå två flugor på smällen så köp en dataskärm och använd den för TV-tittande (om du kan nöja dig med en mindre skärm).

Kör en 37" full HD LCD-TV och separat ljudanläggning. Tittavstånd ca 2,5-3m. Superduper till film och spel, helt OK till surf, men håller med pesc om att den fungerar såså som "dataskärm". HDMI är definitivt ett krav.
Jag tycker det beror på vad du använder datorn till hemma och hur du tänkt möblera vilket som blir bäst.
Dessutom beror det såklart på hur djupt hål du vill/kan gräva i din penningpung, min lösning gick väl på ca 15 kSEK.

  • Medlem
  • Öckerö
  • 2008-06-25 20:38

Sony 32" LCD

KDL32U3000K

funderar på att köpa denna är det någon som kan anmärka något som kan bli problem?

Hur får man den att pixla rätt. Min Samsung tappar pixlar på höjden så toppmenyn försvinner när jag använder HDMI.
Samma fel med en liten Finlux 19"
Funkar med VGA men sämre bild.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-26 16:22
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Hur får man den att pixla rätt. Min Samsung tappar pixlar på höjden så toppmenyn försvinner när jag använder HDMI.
Samma fel med en liten Finlux 19"
Funkar med VGA men sämre bild.

Teven gör en sk overscan av bilden, för att få bort massa lulllull som brukade följa med bilden förr. Ganska onödigt nu, fast det följer med ändå. Jag vet inte hur man tar bort detta på en samsung, men leta upp en inställning som heter Pixelmapping, där borde svaret finnas. Fast på min Philips-LCD-teve hemma räckte det med att jag ställde in ingången som en PC-ingång så löste det sig.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-25 22:44

Jag har en LG 42" lcd-tv och kör en mini med dvi-hdmi kabel emellan.
tvn pixelmappar upp till fullhd 1920*1080. det blir en kristallklar bild.
Många tillverkare begränsar upplösningen då inte det "rätta" protokollet används...

Detta gör inte LG!!! Så mitt tips köp en LG och inte någon annan!!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-07-02 10:33
Ursprungligen av Magnus_:

Jag har en LG 42" lcd-tv och kör en mini med dvi-hdmi kabel emellan.
tvn pixelmappar upp till fullhd 1920*1080. det blir en kristallklar bild.
Många tillverkare begränsar upplösningen då inte det "rätta" protokollet används...

Detta gör inte LG!!! Så mitt tips köp en LG och inte någon annan!!

Sony kör med rätt upplösning om man kör via HDMI så det är väl snarare några få som inte gör det. Men det är duktigt av Goldstar att inte har begränsat möjligheten.

Om en 30"s skärm skulle räcka så duger ju en Apple Cinema Display HD 30".

Den är inte full HD utan upplösningen är såvitt jag kan se begränsad till 1366 x 768, vilket ger en ”pixligare” bild än full HD (1920x1080).
Hade du tänkt ha TV:en närmare än ca 2 m kan jag tänka att den upplevs som oskarp som ”dataskärm”, för film och spel är den säkert OK.

Köp en full-HD som har funktionalitet för "One to one pixel mapping" som Magnus skriver, det blir kanon med 1920x1080. Har dock ingen LG utan en 50" BV4 Full-HD.

1
Bevaka tråden