Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur importera en textfil i adressboken

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-25 13:03

Det ska gå att importera textfiler i adressboken om fälten är tabbseparerade. Typ så här

Anders Andersson <tab>[email protected]

Får inte det att fungera utan möts av felmeddelandet:

Filen du valde verkar inte vara en giltig csv-fil (kommaseparerade värden) och inte heller en giltig tabbseparerad fil. Välj en annan fil.

Använder textredigeraren och har testat att spara i rtf-format.

Någon som vet vad jag gör för fel?

RTF-formatet är inte textfiler.

Så här ser RTF-formaterad text ut egentligen:

{\rtf1\mac\ansicpg10000\cocoartf824\cocoasubrtf470
{\fonttbl\f0\fswiss\fcharset77 Helvetica-Bold;\f1\fswiss\fcharset77 Helvetica;}
{\colortbl;\red255\green255\blue255;}
\paperw11900\paperh16840\margl1440\margr1440\vieww9000\viewh8400\viewkind0
\pard\tx566\tx1133\tx1700\tx2267\tx2834\tx3401\tx3968\tx4535\tx5102\tx5669\tx6236\tx6803\ql\qnatural\pardirnatural

\f0\b\fs34 \cf0 Detta \'8ar en rubrik
\f1\b0\fs24 \
Detta \'8ar br\'9adtext, med normal stil.}

Bilden nedan visar samma text i Textredigeraren, och det du ser ovan är vad som verkligen står i filen ifråga när den sparas som RTF.

Glömde en sak, hur du skall göra för att lösa det hela.

Du skall inuti Textredigerare med dokumnentet i fråga öppet välja "Format" > "Gör om till ren textfil". Sedan skall du spara den filen "Arkiv" > "Spara som" med nytt namn och med ändelsen ".txt".

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-25 16:42

Det är tydligen här man ska hänga.

Tack Taz!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-25 17:21
Ursprungligen av peoajax:

Det är tydligen här man ska hänga.

Det finns tydligen några här som kan lite grann...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 09:57

Hej Taz_1999,
Jag får det inte riktigt att fungera från ett .xls ark med adresser. Importen i adressboken bara snurrar utan att det händer något.
Kan du ta det en gång till?

Mvh
Magnus

Jag vet inte riktigt vad du gör för fel. Om jag läser din fråga som den är skriven försöker du importera ett excelark till Adressboken, när du skall använda ett textdokument istället.

Om jag citerar hjälptexten i adressboken står det så här:

Citat:

Adressbok kan bara importera adressinformation i följande format:

vCard
LDIF-format
tabbseparerad fil
kommaseparerad fil
För att du ska kunna importera kontaktinformation från ett annat program måste du spara eller exportera en fil i något av dessa format. Du kan exportera adresser i LDIF-format från Netscape, och vCard-kort från Palm Desktop, Entourage, Outlook och flera andra program. De flesta databasprogram kan exportera textfiler i tabb- eller kommaseparerat format.

Det är skillnad på word-dokument, excel-dokument, rtf-dokument och textfiler och det är bara den sista som faktiskt verkligen är ett textdokument. Alla dessa innehåller ju text, men är ju inte textfiler för det. Det är bara rena textfiler som Adressboken kan läsa.

De två typer av textfiler som Adressboken kan läsa är komma-separerad fil (kallas även för SKV (i Excel) och CSV (överallt annars, det är ett vanligt format att skicka data mellan olika databasprogram) och tabseparerad textfil. En artikel som delimiter-separated values hos Wikipedia förklarar konceptet.

Så här ser kommaseparerad text alltså ut egentligen:

Namn,Epostadress,Telefonnummer
Ola Andersson,[email protected],0709-66 01 99
Robert A Heinlein,[email protected],08-131231212
Scott Adams,[email protected],08-123123123
Isaac Asimov,[email protected],08-828282828

Så här ser tabseparad text ut egentligen

Namn	Epostadress	Telefonnummer
Ola Andersson	[email protected]	0709-66 01 99
Robert A Heinlein	[email protected]	08-131231212
Scott Adams	[email protected]	08-123123123
Isaac Asimov	[email protected]	08-828282828

De andra formaten är alltså fulla med styrkoder och konstiga krumelurer och annat som innebär att även om de är skrivna i form av text, inte utgör en ren textfil.

Hur konverterar du från Excel till text då?
I Excel öppnar du ditt dokument, väljer Arkiv > Spara som. Som format måste du välja Text (tabbavgränsad). Det är alltså det ena formatet som Adressboken kan läsa.

(Lite högre upp står det även SKV (semikolonavgränsad) som borde fungera, men inte gör det. Excel använder ; som skiljetecken istället för , som Adressboken vill ha. Med komma-separerad text menar verkligen Adressboken just kommaseparerad. Det är lätt att fixa det med, man kan öppna CSV-filen i Textredigeraren och göra sök/ersätt och ändra ; till , . )

Så här kan Excelfilen se ut i Excel som du konverterar till text och hur det ser ut när du importerar till adressboken också.

Senast redigerat 2008-07-09 11:35
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 13:41

Hej Taz_1999
Nu har jag provat alla dina förslag och jag får fortfarande en snurrande boll!
Jag skall prova igen, -kan någon fil vara sönder .plist?

Mvh
Magnus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 13:49

Hej igen,
Nu gjorde jag om det, -och nu funkade det!
SBS

Mvh
Magnus

1
Bevaka tråden