Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad passar oss bäst?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-24 23:39

Go'kväll,

Jag bor tillsammans med två kompisar som jag håller på att starta upp ett företag tillsammans med. Vi har 24 Mbit bredband från BBB och med på köpet följde modemet Xavi 5258. En helt värdelös produkt i mina ögon, men så var den gratis också. 802.11g, ingen brandvägg, ingen inbyggd router och vi har problem med det jämt och ständigt gällande hur många som kan vara uppkopplade samtidigt (verkar vara fyra, vi vet inte riktigt säkert). Dessutom är det inte ett dugg Mac-vänligt, vilket skapar problem då vi är två macar i familjen, numera.
I och med det nya företaget behöver vi också en serverplats att förvara allt vårt material som vi växlar mellan varandra, i stället för att ha det på våra datorer och vela fram och tillbaka. Frågan blir således: Vad passar oss bäst?

Våra krav är:
* Lagringsutrymme (50+ GB)
* Stöd för 802.11n och -g
* Router (plats för minst 10 pers)
* Inbyggd brandvägg
* Möjlighet att lösenordsskydd mappar
* Bra samarbete mellan mac och PC

Jag är själv inne på en Time Capsule, men vet inte alls om den är prisvärd. Är en Airport Extreme det? Finns det liknande alternativ? En router, med lagringsmöjlighet och snabb trådlös teknik?

Enklast är nog en Time Capsule som du föreslog men roligast är om ni har en gammal PC-häck som ni kör som kombinerad router och NAS. Finns en del kompetenta operativsystem för just det. Ska själv bygga en router m h a Pfsense som bygger på FreeBSD. Pfsense fungerar ju dock inte som en NAS utan endast som en router.

Men som sagt; enklast är ju ända Time Capsule.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-25 01:59

Och ur prissynvinkel? Är den superdyr?

Ursprungligen av lither:

Och ur prissynvinkel? Är den superdyr?

Du vet alltså att Time Capsule finns men inte att Apple säljer den?
Apple Store (Sverige) - Time Capsule - 500 GB
2895 pistoler (500 GB)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-25 09:13
Ursprungligen av Erik_J:

Förstår inte vad som ska vara så dåligt med den, den har en switch som ger dig några publika ip och iptele inbyggt. Till 24Mbps lina behövs inte mer än 801.11g, men du verkar vara ute efter ett internt nätverk med lagring och allt och det är väl inte något eran isp ska förväntas bygga åt er.

Vi vill ha ett internt nätverk att handskas med, inte massa externa IP-adresser. Och jo, vi vill ha mer än 24Mbps internt, överföring mellan datorerna, utan att behöva koppla in kablar.
Jag förstår att det är en lågkvalitetsprodukt vi fått — den kom trots allt på köpet.

Ursprungligen av johan_tanying:

Du vet alltså att Time Capsule finns men inte att Apple säljer den?
Apple Store (Sverige) - Time Capsule - 500 GB
2895 pistoler (500 GB)

Självklart vet jag att Apple säljer den. Måhända att jag formulerade frågan knasigt. Undrar om den är dyr, jämfört med liknande produkter på marknaden (om det nu finns), eller vad exempelvis en vettig router och extern hårddisk hade kostat. Jag är helt vilse när det gäller vad man ska köpa.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-06-25 09:56
Ursprungligen av lither:

Vi vill ha ett internt nätverk att handskas med, inte massa externa IP-adresser. Och jo, vi vill ha mer än 24Mbps internt, överföring mellan datorerna, utan att behöva koppla in kablar.
Jag förstår att det är en lågkvalitetsprodukt vi fått — den kom trots allt på köpet.

Andra är väldigt glada över flera IP och möjligheter till tjänster, sen som sagt kan det inte vara isp:s uppgift att bygga erat interna nät.

  • Medlem
  • London
  • 2008-06-28 10:33
Ursprungligen av Erik_J:

Andra är väldigt glada över flera IP och möjligheter till tjänster, sen som sagt kan det inte vara isp:s uppgift att bygga erat interna nät.

Ingen har sagt att hans ISP ska bygga nätet.

Jag tror helt klart att en Time Capsule kan vara rätt väg att gå, den har

* Lagringsutrymme (50+ GB)
* Stöd för 802.11n och -g
* Router (tror den har plats för typ 50 pers)
* Inbyggd brandvägg
* Bra samarbete mellan mac och PC

Att lösenordsskydda mappar är jag lite osäker på, men det går iaf att skydda den med inloggning av användare osv. För det priset så tror jag det är den enklaste och mest prisvärda lösningen för någon som inte vill installera Linux på en gammal PC-häck och sen underhålla den lösningen.

Det är iaf mina fem öre...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-28 12:41

Jag skulle ha löst det som följer:

Airport Extreme - router/switch/brandvägg som klarar att hantera datorer via tråd/kabel och trådlöst.

Mac Mini - som en enkel filserver och som en enhet till vilken du kan koppla externa hårddiskar, USB/Firewire för framtiden.

Hyggligt "framtidssäker" lösning som du/ni kan växa med.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-06-25 07:39

Förstår inte vad som ska vara så dåligt med den, den har en switch som ger dig några publika ip och iptele inbyggt. Till 24Mbps lina behövs inte mer än 801.11g, men du verkar vara ute efter ett internt nätverk med lagring och allt och det är väl inte något eran isp ska förväntas bygga åt er.

1
Bevaka tråden