Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur jämföra två bibliotek?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-06-25 00:22

Jag har runt 120 GB musik på en stationär dator. Från den har jag kopierat över typ 40 GB till en bärbar och sedan lagt till runt 5 GB musik på den i efterhand.
Kan jag på nåt smart sätt isolera musiken som bara finns på den bärbara och radera resten, som jag ändå har på den stationära?
Jag vill liksom föra över den nya musiken till den stationära datorn utan att kopiera all musik.

Jag tror det lättaste är att du jämför det stora biblioteket med det lilla och om artist + låtnamn (t.ex.) inte finns i det stora biblioteket så händer inget men om det finns så raderas den raden i .xml filen. Sen när sökningen är klar så öppnar du bara iTunes med den nyligen strippade .xml filen och där har du alla tillagda låtar.

Ett betydligt enklare sätt, om man vet när musiken lades till, är att kolla på "senast tillagd" och försöka få över musiken på det viset. Ibland kan det vara rätt enkelt om du la till alla 40Gb en dag och sen några dagar senare började lägga till ny musik.

Har använt Compare Folders ($24.95) för att lösa samma problem. Har du Apples Developer Tools installerat finns ett program där som heter FileMerge som har liknande funktionalitet, vet dock inte hur prestandan är med 120 gig.

Vill du använda terminalen så kan du titta närmare på kommandot diff.

Grundläggande jämförelse:

diff -r /sökväg/till/musikbibliotek1 /sökväg/till/musikbibliotek2

Kör diff och filtera ut filerna som endast finns i bibliotek2 och spara resultatet i en textfil:

diff -qr -x .DS_Store /sökväg/till/musikbibliotek1 /sökväg/till/musikbibliotek2 | grep 'Only in /sökväg/till/musikbibliotek2' | sort > ~/Desktop/musikjämförelse.txt

-qr gör att diff endast listar vilka filer som skiljer sig åt, och att den ska gå igenom alla undermappar den hittar
-x .DS_Store gör att diff ignorerar .DS_Store-filer

Senast redigerat 2008-06-27 12:23
  • Medlem
  • 2008-06-28 21:12

Tack, får kolla när jag kommer hem från Fårö.

  • Medlem
  • Härryda
  • 2014-05-31 17:04
Ursprungligen av Hagelin:

Vill du använda terminalen så kan du titta närmare på kommandot diff.

Grundläggande jämförelse:

diff -r /sökväg/till/musikbibliotek1 /sökväg/till/musikbibliotek2

Kör diff och filtera ut filerna som endast finns i bibliotek2 och spara resultatet i en textfil:

diff -qr -x .DS_Store /sökväg/till/musikbibliotek1 /sökväg/till/musikbibliotek2 | grep 'Only in /sökväg/till/musikbibliotek2' | sort > ~/Desktop/musikjämförelse.txt

-qr gör att diff endast listar vilka filer som skiljer sig åt, och att den ska gå igenom alla undermappar den hittar
-x .DS_Store gör att diff ignorerar .DS_Store-filer

Ursäkta jag återkommer till gammal tråd - men lika aktuellt idag. Försöker jämföra bilder och bildkataloger jag har samlat ihop till en ny plats med förnämliga programmet DIM.

Har kört ditt kommando men får som svar att 5-6 filer enbart finns i ursprungsbibliotek trots att jag kan se dem i båda? Blir inte klok på vad som felar. Jag nöjer mig inte med att de trots allt finns, jag vill veta varför den säger så. De är bara kopierade med hjälp av DIM (*) till en mer sammanfattande mapp. Då från lite olika mappar och enheter. Har försökt samla ihop utspridda bildfiler till en plats som är katalogiserade enl År-månad-kamera osv. Det är frågan om > 40000 bilder. Har sedan gjort en backup till NAS på den nya katalogen /DIM med hjälp av Crashplan. Innan jag tar tar bort och stuvar om originalkataloger vill jag försäkra mig om att alla finns. Så därav min fråga då det besked kommer.

Mvh / Peter

Ursprungligen av Hagelin:

Vill du använda terminalen så kan du titta närmare på kommandot diff.

Grundläggande jämförelse:

diff -r /sökväg/till/musikbibliotek1 /sökväg/till/musikbibliotek2

Kör diff och filtera ut filerna som endast finns i bibliotek2 och spara resultatet i en textfil:

diff -qr -x .DS_Store /sökväg/till/musikbibliotek1 /sökväg/till/musikbibliotek2 | grep 'Only in /sökväg/till/musikbibliotek2' | sort > ~/Desktop/musikjämförelse.txt

-qr gör att diff endast listar vilka filer som skiljer sig åt, och att den ska gå igenom alla undermappar den hittar
-x .DS_Store gör att diff ignorerar .DS_Store-filer

Gammal tråd men jag chansar.
Testade detta och det tycktes funka. Men tydligen har itunes gjort något med musikfilerna när när de flyttades från den gamla hårddisken till den nya så terminalen visar betydligt fler (oöverskådligt många) avvikelser än de faktiska 135 filerna som finder indikerar.
Några andra tips på hur man kan gå tillväga?
PS. det här var min debut i terminalen…

1
Bevaka tråden