Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Åsidosätt dumt tröskelvärde och spara mycket pengar

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om ni har en HP Color LaserJet 2600n eller snarlik modell så kan ni antagligen spara en bra slant genom att läsa vidare.

Förr eller senare så kommer skrivarens orange felindikator att börja blinka med ett meddelande om materialbrist. Detta är sannolikt relevant när det dyker upp allra första gången, och det är bara att skaffa en ny svart tonerkassett och byta.

En kort tid efter att jag bytt skrivarens svarta toner stoppade den på nytt pga "materialbrist" och programvaran i datorn meddelade på bästa teknikprosa "Ersätt cyan bläckpatron. Tröskelvärde för slut har uppnåtts. Förbrukningsmaterialet måste bytas innan utskrift kan utföras." Jag tog ur kassetten, vickade och knackade och satte tillbaks den, eftersom sådan behandling har givit mig en hel del bonussidor på övriga laserskrivare jag haft. Jag har i lugn och ro kunnat handla ny toner. Efter att den aktuella tonerkassetten fått sin behandling kvarstod emellertid meddelandet och jag insåg då att tröskelvärdet nog rörde sig om ett numeriskt värde definierat av en räknare. OK - kört!… Det var i momentet därefter som jag blev riktigt arg: Jag klickade på knappen Materialnivåer och såg att nivåerna för alla tre färger var rejält höga! Skulle jag kasta nästan fulla toners? Vilket resursslöseri! Se bifogad skärmdump!

Antar att de flesta, liksom jag, förbrukar betydligt mer svart än färg på sin laserskrivare. Jag har följande tips till er, för jag hittade till slut en lösning. Man "åsidosätter" det missvisande tröskelvärdet. Instruktionen till detta står djupt inne i den elektroniska dokumentationen från HP. Ingenting man läser till frukost varje dag. Gör så här i skrivarens kontrollpanel:

1. Från huvudmenyn trycker du på HÖGERPIL till "Systeminställn." och trycker på VÄLJ.
2. Tryck på HÖGERPIL till "Utskriftskval." och tryck på VÄLJ.
3. Tryck på HÖGERPIL till "Byt ut förb.mat." och tryck på VÄLJ.
4. Tryck på HÖGERPIL till "Åsidosätt slut" och tryck på VÄLJ.
5. Tryck på VÄLJ.

That's it! Nu kan du använda dina dyra färgtoners fullt ut, och de räcker nog ganska länge än!

Kanonbra tips! Ska genast hem och prova det!

Perfekt! Skriver ut och sparar för senare referens.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-24 23:34

Håller med ovanstående!!! Super bra tips.
Dock en sak jag undrar över. Känns som en dum fråga men var finns "skrivarens kontrollpanel" Det enda jag har är under systeminställningar /skrivare/fax)
och där får jag inte upp matrialnivåerna....
//M

Han menar nog den fysiska kontrollpanelen på själva skrivaren, inte i Mac OS X. Eller?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-25 00:01

aha... Det skulle han kanske kunna mena... Tänkte inte så långt...
Får du upp matrialnivåerna som bilden visar??

Javisst, det är den fysiska kontrollpanelen med liten display på skrivarens front jag avser. Bilden på materialnivåer är exakt den skärmdump jag tog efter att skrivaren blockerats och jag fått det klargörande otvetydiga uppmaningen "Ersätt cyan bläckpatron!" Skrivaren låser sig själv och om du inte gör den här ganska avancerade "åsidosättningen" (override) så är det bara att byta kassett, vilket i det här fallet medför att man kastar tre fjärdedelar av innehållet in en toner som kostar sjuhundra spänn eller så. Det är ett rätt roligt understatement som det står intill staplarna att "Materialnivåerna som visas är ungefärliga".

Jag har ingen dylik skrivare, men materialnivåer kan du få upp i datorns systeminställningar/skrivare/fax om drivrutinen och valt protokoll stöder den typen av kommunikation mellan dator och skrivare. Klicka på "Alternativ och förbrukningsmaterial..." och du kan välja en flik med materialnivåer (precis som på bilden). Funkar åtm i Leopard

Tackar! Skall spara tipset ill mig själv (med en 2600n hemma) och till IT-killarna på kontoret då vi har en 2605 i nätverket. Antar att det är samma procedur.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-25 20:10

En fråga till dig Pär eller någon annan. Vilket protokoll dör du med mot skrivaren då du får upp staplarna som visar tonernas innehåll???

Beträffande protokollet, om du menar hur jag har den ansluten, så kör jag skrivaren via nätverket, men det tror jag inte spelar någon teknisk roll för att se materialnivåerna eller ej.

För 10.5 Leopard, gör exv så här för att se materialnivåer: Gå till Äpplemeny/Systeminställningar/Skrivare och fax. Markera HP-modellen 2600 som bör finnas i din lista över installerade skrivare. Klicka på Alternativ och förbrukningsmaterial. Då kommer du till staplarna.

Min drivrutinsversion är 1.3.0501. Du kan ladda ner denna drivrutin från HP.se hemsidan, drygt 5MB. Lätt att hitta på denna hemsida.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-26 10:14

Jag var på deras hemsida och där finns enbart version 1.3 som jag redan har.
- konstigt. Där staplarna skall finnas står det bara "information saknas"...
Jag kör den också via nätverket och med hp ip-printing protokollet...
Provade att köra via bonjour men fick samma resultat...

HP Color LaserJet 2820

Grymt tips!

Stod och tryckte på vår 2820 i hopp om att kunna göra likadant. Hittade ingen inställning på själva skrivaren men i datorn Skrivarinställningar - Öppna utskriftsläge - Verktyg så får man upp den webbaserade inställningen. Under System - Systeminställningar står det nedre gränsvärdet på 20%. Ställde ned det till 1% så får jag också spara pengar.

Tack för inspirationen Pär

Ursprungligen av Magnus_:

Jag var på deras hemsida och där finns enbart version 1.3 som jag redan har.
- konstigt. Där staplarna skall finnas står det bara "information saknas"...
Jag kör den också via nätverket och med hp ip-printing protokollet...
Provade att köra via bonjour men fick samma resultat...

Du behöver nog uppdatera skrivarens firmware. Jag såg inte heller staplarna tidigare, men efter uppdateringen av firmware så syns de.

Tyvärr funkar inte Mac-versionen av firmware-installeraren i 10.5 (endast 10.2, 10.3 och 10.4). Men jag körde uppdateringen från Windows i stället.

HP Support & Drivers

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 20:02

På HP 2700 kan man gå in via "HP device konfiguration"
fliken "Inställlningar"
och "Systeminställningar"
för att ändra inställningarna

...och det är ingen risk att man kör slut så att det går "luft in i systemet" eller ngt sånt (tomt någonstans på pulver)?

Så att man får lämna in skiten på rep som kostar MER än skrivaren (brukligt).... ??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 21:56

Om man utan problem kan sätta 0%, inte få någon varning, och skrivaren sedan pajjar av detta så bör det vara "fabrikationfel" och då är det 3 års garanti.

1
Bevaka tråden