Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prestandaskillnad med Extern skärm.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om vi säger att jag kör en extern skärm, runt 22-23", med min Macbook (GMA 950), är det någon som vet hur mycket prestandan blir lidande om jag kör med både Macbookens och den externa skärmen påslagna, jämfört med om jag kör med enbart den externa och Macbookens släckt? Har inte möjlighet att testa.

Mvh.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-24 01:26

Vilken prestande avser det?

Jag använder en 22" extern till min MB och märker ingen direkt skillnad i snabbhet rent generellt. Sen använder jag inga krävande grafiska program som kan ställa till det heller.

  • Oregistrerad
  • 2008-06-24 09:10

Jag använder en samsung 22" med min macbook ihopslagen och det fungerar utmärkt. När jag använder båda skärmarna funkar det också men det ser lite stört ut.

Om vi pratar benchmarks med exakta siffror och statistik för vilken prestandaförlust det blir, kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Däremot kan jag säga att det är en viss skillnad att köra med båda skärmarna samtidigt. Huvudsakligen upplever jag att animationer som flyter felfritt med endast laptop-skärmen aktiv, är lite hackiga eller långsamma när man aktiverat både den interna och den externa skärmen. Inte så mycket, snarare bara såpass mycket att det märks och kanske irriterar lite. Prakexemplet är Dashboard med ett gäng widgets. Detta blev dock klart bättre när jag fördubblade RAM, så det kan vara att rekommendera.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-24 13:31

Jag kör en första generationens MacBook (2GHz CD, 2 GB RAM, GMA 950, OS X 10.5) med en 24" Dell 2407WFP på 1920x1200 vilket är max upplösning som MacBooken stödjer. Med den interna funkar allt finfint, upplever knappast datorn som slö, snarare tvärt om. Grafiken flyter på ganska bra, händer bara då och då att jag upplever Spaces, Expose eller Dashboard som slött. Datorn spelar utan problem 720p material och beroende på format fungerar 1080p material också. Apple's trailers i full hd har en tendens att vara lite hackiga, däremot fungerar .mkv filer fint i VLC.
En stor nackdel att fläkten är lite ivrigare, det krävs inte allt för mycket för att få fläkten att dra igång på max så min rekommendation är att gömma datorn bakom något när du använder den med extern skärm.

Anledningen till att jag inte kör med båda skärmarna på är faktiskt inte av prestandaskäl, det är att du inte kan använda den externa som huvudskärm. Med andra ord kan du skriva saker i word på den stora externa skärmen och ha toolbaren och allt annat där, men varje gång du ska ha tag i en meny eller något på skrivbordet så måste du över till MacBookens skärm. Låter väl rätt mycket som ett i-landsproblem men det blir väldigt irriterande efter ett tag.

Ursprungligen av shandar:

Anledningen till att jag inte kör med båda skärmarna på är faktiskt inte av prestandaskäl, det är att du inte kan använda den externa som huvudskärm.

Det där är inte sant, det går alldeles utmärkt att ha den externa skärmen som huvudskärm, kör själv en extern skärm som huvudskärm på min macbook.

Om du går in under bildskärmar i systeminställningarna kan du välja vilken skärm som ska vara huvudskärm genom att dra menyraden till den skärm du vill ska vara huvudskärm.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-24 20:06
Ursprungligen av Mikael E:

Det där är inte sant, det går alldeles utmärkt att ha den externa skärmen som huvudskärm, kör själv en extern skärm som huvudskärm på min macbook.

Om du går in under bildskärmar i systeminställningarna kan du välja vilken skärm som ska vara huvudskärm genom att dra menyraden till den skärm du vill ska vara huvudskärm.

Åhfan, där lärde jag mig nåt nytt. Tackar tackar

Perfekt. Ska pula i lite mer RAM och se vad som händer. Tack!

1
Bevaka tråden