Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färglaser med bra drivare till Mac?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-11 14:00

Hej,

Jag skulle vilja ta del av era erfarenheter av färglaser och MacOS X.

Vilka tillverkare har bra drivrutiner till MacOS? Vilka tillverkare skall man undvika?

Är själv ute efter en färglaser med nätverk och duplex, så om någon har en modell att rekommendera tar jag tacksamt emot rekommendationen.

/Johan

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-06-11 14:06

Vad skall du skriva ut ?? Behøver du færgmatchning och profiler ??

  • Medlem
  • London
  • 2008-06-11 15:15

Jag letar efter samma sak, men flytta gärna tråden till tillbehör istället.

Flyttade tråden till "Hårdvara - Kringutrustning"

Och för att vi ska kunna ge tips, så bör du nog ange vilken prisklass du hade tänkt dig...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-11 17:52

Prisklass upp till 15 tusen, men gärna mindre.

Färghantering är naturligtvis viktigt (annars hade jag köpt en svartvit skrivare) men jag skall inte skriva ut foton för att rama in utan dokument (ibland med monterade foton). Jag använder nog främst InDesign och Illustrator men även andra dokument kommer i fråga (Acrobat, M$ Word, Pages ...). Vilken nivå av färgmatchning och profiler som krävs vet jag inte men om jag köper en färglaser vill jag att det skall se bra ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-12 07:33

Kanske skall tillägga att den skrivare jag söker måste vara tyst (står i en hemmiljö).

Jag är naturligtvis tacksam för rekommendationer om specifika skrivare men det jag egentligen vill veta är vilka tillverkare som har bra Mac stöd.

Sök på "HP 2600n" här på forumet. Hyfsat pris, låter ingenting när den inte används men ändå alltid beredd, nätverk = inget behov av värddator för nätverksutskrift från hemmets alla datorer, mac-vänlig...

Men sen så vet du väl att "färglaser" och "perfekt fotoutskrift" inte lämpar sig att säga i samma mening? Men för allt annat duger den finemang.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-12 20:29
Ursprungligen av johan_tanying:

Sök på "HP 2600n" här på forumet. Hyfsat pris, låter ingenting när den inte används men ändå alltid beredd, nätverk = inget behov av värddator för nätverksutskrift från hemmets alla datorer, mac-vänlig...

Men sen så vet du väl att "färglaser" och "perfekt fotoutskrift" inte lämpar sig att säga i samma mening? Men för allt annat duger den finemang.

Instämmer - vi har en HP 2600n här på kontoret - utmärkt skrivare, hygglig ekonomi, bra utskriftr och relativt snabb.

/MvH Mikael

Ta en koll på Samsung CLP-610DN eller CLP-660DN, de borde kunna passa dina behov. Föregående versioner har fått mycket god renome och deras billigare CLP-300 serie har löjligt fina drivrutiner, det är av typen "va, är installationen redan klar?" Dessutom funkar de lika fint oavsett OS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-12 11:57

OK, hittar en HP 2605DN som verkar uppfylla mina önskemål (duplex och nätverk). Billig var den ju också.

Några andra tips?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-14 07:16

På pappret verkar ju samsungen ha bättre specifikationer på de flesta punkter. Det är väl bara avsaknaden av postscript (om än emulerad) i den minder modellen (CLP-610DN) som drar ner.
Är det någon som har koll på skillnader i tonerkostnad? När jag tittar på dustin verkar priserna vara ganska lika. Till Samsung fins dock störe toners (5000 kopior) som ger ett lägre pris.

Tror inte att det är några större skillnader om man inte skriver ut ohyggligt mycket (och då bör man nog gå upp i kapacitet och pris på skrivaren). Det svider när man måste köpa, men det går ganska lång tid mellan bytena.

Men kanske att någon räknat mer i detalj.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-17 12:37

Hur är det med Xerox Phaser serien?

Är det någon som har erfarenhet av dessa? Hur är det med drivrutiner och support?

Jag har själv haft mycket goda erfarenheter af phaser vax skrivare, men det var + 6 år sedan. Hur är det idag?

Ursprungligen av tenderp:

Hur är det med Xerox Phaser serien?

Är det någon som har erfarenhet av dessa? Hur är det med drivrutiner och support?

Jag har själv haft mycket goda erfarenheter af phaser vax skrivare, men det var + 6 år sedan. Hur är det idag?

Har en Xerox Phaser laser. Fungerar utmärkt både med Tiger och Leopard! Färgerna är mycket bra (vid rätt inställningar och papper), men inte i klass med bläckstråleskrivare.

Ursprungligen av The Real Viking:

Har en Xerox Phaser laser. Fungerar utmärkt både med Tiger och Leopard! Färgerna är mycket bra (vid rätt inställningar och papper), men inte i klass med bläckstråleskrivare.

Jag tror Xerox Phaser betecknar både laser och vaxskrivare. Jag har tittat på Xerox 8560 som är en vaxskrivare med stora förtjänster, ca 10000 inkl moms med duplex. Utskriftsprov jag fått är i klass med bläckståleskrivare tycker jag men det beror förstås på vad som skrivs ut. Vaxskrivare är mindre beroende av papper och driftssäkrare än laser sägs det.

  • Medlem
  • London
  • 2008-06-23 19:14

Idag skulle jag beställa en HP 2605DN men ryggar tillbaka när jag ser priserna på toner. Visst, skrivaren är billig, men det är lika dyrt att köpa en ny skrivare som att byta alla tonerkassetter. Jag letar efter en jämförelse där man kan se hur dyr en skrivare är i drift, är det någon som har sett en sån jämförelse? Annars får man väl sätta sig och göra nått excel-ark med kostnader mm och jämföra. Drygt och tråkigt...

Jag resonerade som så: förmodligen tar inte kassetterna slut samtidigt så kostnaden kommer att spridas ut. Återstår dock att se. Jag har också skapat en förinställning för sv/v utskrift som jag använder till säkert 95% av mina utskrifter. Lite surt dock att även den sv/v tonern är mycket dyrare än densamma var till min gamla LJ1300.

Ska man skriva ut mycket i svartvitt skall man nog ha en separat sv-vit laserskrivare. Då kostar inte utskrifterna mer än vad en kopior från en kopieringsapparat, ungefär.

Med din budget på 15 lök (hemmakontor? litet kontor?) tycker jag det verkar optimalt. Pålitlig och hyfsat högkvalitativ utskrift från HP2605-an, snabb bulkutskrift från annan valfri sv-vit laserskrivare. Gärna en "riktig" kontorsmodell (kanske begagnad?) som håller i decennier och med riktigt låga tonerkostnader. Då behöver du egentligen ingen kopieringsmaskin.

1
Bevaka tråden