Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra behörighet på filer med olika behörighet?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-23 18:12

Jag har en mapp där det ligger x antal filer med olika behörighet, hur gör jag för att ändra så att jag har full behörighet till alla filer på en gång? Har provat med BatChmod men får det inte att fungera. börjar bli lagom irriterad, inte orkar jag sitta och ändra behörighet på en fil i taget och sitta och skriva in lösenord för varje fil.

(Det är bilder jag har fått av en kompis med windows burk).

Har också letat i forumet men inte hittat några trådar som passar i min problembeskrivning eller så använde jag bara inte rätt sökord.

MYCKET tacksam för hjälp.
/Marcus

chown och chmod i terminalen fixar biffen.

Har diskuterats tidigare på forumet så sök runt lite så hittar du nog exempel..

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-23 19:30

Finns det inget program för detta? Jag gillar inte att pilla i terminalen.

batchmod verkar ju vara ett sådant, men som du säger så fungerar det ej?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-23 19:44

Det va inget, nu har jag läst på lite om grupper och jag fixade rättigheterna med BatChmod iaf

Största buggen jag hittat under osx hittils... filrättigheter som strular.

Ursprungligen av Johan S:

batchmod verkar ju vara ett sådant, men som du säger så fungerar det ej?

Tack för hjälpen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-23 19:47

Markera alla filer (kommando-A) i Finder. Tryck alt-kommando-I (istället för kommando-I som öppnar ett fönster per fil).

Nu får du upp Granskaren som visar info om alla de objekt som är valda (du kan välja andra objekt så ändras informationen fortlöpande i granskaren). Ända behörighet för alla objekt här.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-23 19:55
Ursprungligen av pesc:

Markera alla filer (kommando-A) i Finder. Tryck alt-kommando-I (istället för kommando-I som öppnar ett fönster per fil).

Nu får du upp Granskaren som visar info om alla de objekt som är valda (du kan välja andra objekt så ändras informationen fortlöpande i granskaren). Ända behörighet för alla objekt här.

Tack för alt-kommando-i tipset, det visste jag inte om

Däremot fungerar det inte att ändra rättigheter för filer med olika rättigheter sammtidigt om man gör detta. står bara "You can read and write" och sedan kan man inte ändra någonting... inget lås att låsa upp eller liknande. men BatChod fungerade så det är löst.

Tack för tipset iaf

1
Bevaka tråden