Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari-tips: Slå ihop alla fönster

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har du någon gång var med om att du har haft ett gäng fönster öppna i Safari och i dessa fönster ett gäng flikar i sin tur, så att du har svårt att hålla koll på vilka sidor du har öppna egentligen samt hur du hittar till rätt flik i rätt fönster?

I så fall kan jag rekommendera funktionen Slå ihop alla fönster som finns i Fönster-menyn. Den tar alla flikar från alla öppna fönster och placerar dom i ett enda fönster. Ordning och reda!

Detta är förstås ingen direkt nyhet (kom i Safari 3 tror jag) men alla kanske inte upptäckt funktionen. Den har varit till nytta för mig flera gånger i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 23:11

Tack Adrian, ett grymt tips som jag inte visste att jag saknade.

Måste också bara säga att jag tackar och bockar! Verkligen bra. Som ny Mac-användare blir jag så glad över allt jag snappar upp

Ha det

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-23 07:07

Tackar!

Yes!!

Fint, Adrian! Tack!

Har aldrig tänkt på Fönster-menyn tidigare, men man hittar goodies lite här och var hela tiden.

Ännu roligare blir det när man lagt till ett snabbkommando (kommando-Å) för funktionen. Detta i samband med en bookmarklet (på kommando-1) som sätter önskad fönsterstorlek och position är något som jag inte kan surfa utan

Kul att det var till hjälp för flera stycken.

Ursprungligen av TZW:

Ännu roligare blir det när man lagt till ett snabbkommando (kommando-Å) för funktionen. Detta i samband med en bookmarklet (på kommando-1) som sätter önskad fönsterstorlek och position är något som jag inte kan surfa utan

Det var en intressant variant, alltid kul att höra hur folk effektiviserar och optimerar sitt datoranvändande.

Ursprungligen av Adrian B:

Det var en intressant variant, alltid kul att höra hur folk effektiviserar och optimerar sitt datoranvändande.

Ja, även om jag alltid försöker komma ihåg att öppna länkar i nya flikar, och har en viss fönsterstorlek sparad, så uppstår det alltid en röra av fönster vid ett eller annat tillfälle under dagen. Btw, helst skulle jag vilja ha en bookmarklet satt som startsida, men det funkar inte (förmodligen en säkerhetsrisk?).

Ursprungligen av TZW:

Ännu roligare blir det när man lagt till ett snabbkommando (kommando-Å) för funktionen. Detta i samband med en bookmarklet (på kommando-1) som sätter önskad fönsterstorlek och position är något som jag inte kan surfa utan

Får man fråga hur din bookmarklet ser ut? Kan inte sånt...

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Får man fråga hur din bookmarklet ser ut? Kan inte sånt...

Skapa ett bokmärke med

javascript:self.moveTo(0,0);void(window.resizeTo(1255,1028))

som url. Spara bokmärket överst i samlingen Bokmärkesrad så kommer du åt det med kommando-1.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-23 09:58

Bra tips. Hade också missat detta

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-23 13:48

Har önskat länge att det fanns en sån funktion och så visar det sig att den redan finns
Man lär sig något nytt varje dag!

Ett annat tips är att man kan skapa en ny flik genom att dubbelklicka på flikraden (istf att använda kommando-T).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-23 19:31
Ursprungligen av TZW:

Ett annat tips är att man kan skapa en ny flik genom att dubbelklicka på flikraden (istf att använda kommando-T).

Hehe, missat den också Nice!!

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-23 22:11
Ursprungligen av TZW:

Ett annat tips är att man kan skapa en ny flik genom att dubbelklicka på flikraden (istf att använda kommando-T).

Funkar i FF också

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-23 16:21

Fasen så gött, funktioner som jag ville ha men som jag inte trodde fanns. Det är sånt här som gör att man gillar macen och macanvändarna, tackför att ni finns

Urcoolt tack för det tipset. Testade om det gick att slå ihop fönstren även då de ligger i dockan - det funkar och resultatet är att ett fönster öppnas ur dockan med alla tabbar i sig - prima.

Testade en helt egen grej också som jag länge undrat över - en manuell sammanslagning av fönster

Säg att du har två fönster öppna efer att du dragit loss en tab från det ena, du kan i detta läge välja att slå ihop fönstren som ovan men det går också att göra detta manuellt genom att "gripa tag i" den ensamna tabben i det ena fönstret och dra in den i tabbraden på det andra fönstret - det är bara att släppa den vart som helst i raden så funkar det.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-23 17:35

Har kört terminal kommandot som gör att flikarna alltid öppnas i ett och samma fönster så slipper flera fönster att krångla med.
Därav är alternativet alltid skuggat i menyn.

defaults write com.apple.Safari TargetedClicksCreateTabs -bool true
  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-06-23 17:50
Ursprungligen av Tjarven:

Har kört terminal kommandot som gör att flikarna alltid öppnas i ett och samma fönster så slipper flera fönster att krångla med.
Därav är alternativet alltid skuggat i menyn.

defaults write com.apple.Safari TargetedClicksCreateTabs -bool true

Slå ihop fönster, vilken grej! Men att alltid öppna de som en ny flik är det jag saknat. Jag är inte helt hemma på hur man använder din fina kod, kan du eller någon annan berätta hur man går tillväga?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-23 20:17
Ursprungligen av enkel:

Slå ihop fönster, vilken grej! Men att alltid öppna de som en ny flik är det jag saknat. Jag är inte helt hemma på hur man använder din fina kod, kan du eller någon annan berätta hur man går tillväga?

Klistra in kodsnutteni terminal.app bara.

Sweet! Bra tips.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-24 00:54

Man kan ju dra ut tabbar och göra dem till egna fönster.

Man kan ju dra in en tabb från ett annat fönster, och den blir en del av det första fönstret.

Hur gör jag, om jag har ett fönster med, låt oss säga, två tabbar, och vill ha in ett fönster utan tabbar?

Jag har ej tabbraden synligt hela tiden, bara om det är två tabbar i fönstret (eller högre).

Ursprungligen av Adzam 1:

Hur gör jag, om jag har ett fönster med, låt oss säga, två tabbar, och vill ha in ett fönster utan tabbar?

Jag har ej tabbraden synligt hela tiden, bara om det är två tabbar i fönstret (eller högre).

Jag tror ärligt talat inte det går, annat än att skapa en ny flik i det fliklösa fönstret, vilket förstås ger extraarbete då du sen måste stänga fönstret som är kvar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-24 01:44

Ajaj, det var det jag trodde.

1
Bevaka tråden