Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mej att fixa svärfars iMac G3

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 12:28

Jag har fått i uppdrag att fixa en gammal iMac åt min flickväns farsa. Datorn slutade fungera fär typ tre år sedan sen dess har den stått i källaren. Nu har han tagit upp den i lägenheten och bad mej att få ordning på den, det enda som kom upp på skärmen var en mapp med blinkande findergubbe/frågetecken, trasig hårddisk tänkte jag och köpte en ny. Installations skivorna är borta så jag fick en piratkopierad skiva med OS 9.2 av en polare. När jag stoppar in den skivan kommer det upp en diskett med blinkande frågetecken. Vart kan jag få tag i en skiva som fungerar? Hur vet jag säkert att den gammla hårddisken är sönder? Det vore jätte kul om det gick att rädda deras gamla filer från den. Hur går jag vidare nu? Nån som har en OS9-skiva att låna ut, eller är det piratebay som gäller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 12:30

Den blinkande mappen är samma med både den gamla och den nya hårddisken i.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-22 13:08

Rädda disken går säkert. Det finns massor av sätt. Ett sätt är att stoppa den i en annan dator och se om det går att komma åt den. Om du har en stationär mac ('pro' eller någon av föregångarna) så kan du stoppa in den där och testa att komma åt den via t.ex. Skivverktyg. Annars finns det en hel del "räddningsprogrogram". Ett program som är svårslaget när det gäller att reparera fel, även på mac-diskar, är SpinRite (GRC | Hard drive data recovery software  ) . Det är inte helt gratis, men mycket användbart. Det fungerar bara på PC, dock, så för att använda det måste du stoppa den gamla hårddisken i en PC och boota SpinRite på den.
Ett bra program för att leta efter filer på den gamla disken, om den inte skulle fungera helt och hållet, är Test Disk / Photorec (TestDisk Download) - CGSecurity. Gratis och rullar på alla operativsystem.

Vad gäller OS9 finns det säkert skivor att köpa billigt på något forum. Annars funkar väl också tidiga versioner av OSX på iMac G3?

Mvh
/genell

Det är inte säkert att skivan du fick är startbar, beroende på hur den skapades. Men om den ändå är okej ska du hålla inne C-tangenten då du startar. Den tangenten talar om för datorn att den ska starta från den optiska läsaren.

Håller du inne C och den ändå inte startar får du ge dig ut på jakt efter en annan CD. Beroende på vilken iMac det är kan du behöva OS 9.1 eller 9.2 beroende på exakt vilken modell det är. De senare kräver högre version som lägst.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-22 13:34

Ta vilken som helst OS X skiva (så länge den är för PPC och inte Leopard) och starta från den. Det kan vara så enkelt att interna batteriet är slut. Det kan då hända att datorn inte hittar systemet annars så kan det vara så att systemet är inte längre "blessed" och datorn vet inte var systemet ligger.

Kopierade Mac OS skivor fungerar endast om man vet hur man skapar dom riktigt så det är enklare att ta en riktigt skiva.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 22:28

Nu har jag fått OS 9 skivorna av en polare, och det går bra att installera från dom. Men den gamla hårddisken med deras gamla filer på gick inte att rädda, den var paj. Men det är okej för den hårddisken som sitter i nu är dubbelt så stor. Nu skulle datorn behöva mer minne och ett AirPort-kort. Är det någon ide att installera OS X på den istället? Kan jag ladda ner iTunes, Safari och sånt till den även om den kör OS 9? Jag har inte lyckats ansluta den till nätet eftersom jag bara har trådlöst.

Någon som har förslag på vad vi ska ha datorn till? Svärfar har en Mac Mini och Jag har en MacBook så ingen av oss behöver en gammelmac egentligen, vi tyckte bara att det var synd att den stod i källaren och var trasig, nu står den på soffbordet och är hel, stor, tung och ett designmessigt mästerverk.

Hur många MHz tickar processorn på? Har upplevt att man helst ska ha 450MHz eller mer för att OSX (10.3) ska kännas skapligt på en G3:a. Men funkar helt OK med en 350 MHz jag har dock lite segt.

EDIT: Jo just det. Nu minns jag att det finns en gammal version av iTunes för Mac OS 9 som jag körde några år tillbaka. Safari finns inte för OS 9, vill du surfa bör du installera Linux eller OS X.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-23 02:00

Man kan installera upp till 10.3 eller 10.4 beroende på vilken G3 iMac du har. Fungerar finfint som iTunes server. Så länge du stoppar in mer minne. Har för mig att man kan stoppa in 1 eller 2 st 512MB RAM igen beroende på vilken iMac du har.

Safari finns inte för OS 9 och iTunes bara i en väldigt gammal version så jag skulle nog rekommendera att du installerar Mac OS X.

//Rob

Ursprungligen av apple4ever:

Nu minns jag att det finns en gammal version av iTunes för Mac OS 9 som jag körde några år tillbaka.

iTunes 2.0.4 for Mac OS 9: Information and Download

Visst finns den fortfarande att ladda ner... kul att se hur långt saker och ting utvecklas.

Du kan köpa en begagnad 10.3 eller 10.4 hyfsat billigt. Rent generellt kan man säga att 10.3 alltid är snabbast på äldre Macar, det finns ingen anledning att köra med äldre OS än så.

10.4 funkar på slot-loading iMacar, de som inte har släde till DVD-läsaren och har Firewire som standard. Du bör ha minst 512 MB RAM för att det ska bli en angenäm upplevelse. Notera att installationskivan i normala fall är en DVD för 10.4, kolla därför att den har en DVD-läsare först.

Är den äldre än så är 10.3 ett bättre val med 256 MB RAM som minimum.

1
Bevaka tråden