Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken skillnad på olika Xbox 360?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-06-22 13:32

Min son håller på att spara ihop till en Xbox. Kollar man på Prisjakt finns det en fem olika Xbox 360-konsoller: Premium HDMI Edition, Elite, Arcade, Premium Edition och Core System. Vad skiljer dem åt eftersom priset diffar ganska mycket?

Jag kan ingenting om tv-spel alls. Är XBox öht ett bra val för en 7-åring? Vad ger mest bang for the buck?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-22 13:39

För en sjuåring är nog bästa köpet en Wii. Xbox 360 är för äldre spelare där blod och våld värderas högre än spel glädje.

//Rob

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-22 13:59

Arcade och Core System är gimpade okompletta system. De övriga är kompletta.

Kan hända att Wii är mer lämpat till en sjuåring, erkänner dock villigt att jag har dålig koll på barnspel både till Xbox 360 och Playstation 3.

  • Medlem
  • 2008-06-22 14:11

Det måste inte vara barnspel. Han har redan köpt Need For Speed Carbon till iMacen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-22 14:12

Har han kompisar som har någon konsoll? Isf finns ju möjligheten att spela ihop och låna spel av varandra. Mao, köp samma som kompisen har.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-22 14:50

Wii har inget med barnspel att göra. Poängen är att xbox 360 och PS3 har en helt annan målgrupp än t ex wii. Xbox360 målgrupp är manliga hardcore spelare i 16års ålder och uppåt. Däremot är wii för alla åldrar och en mycket bredare publik. Visst är Gears of War häftigt men inget jag skulle låta mina barn spela förrän dom är 15-16.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2008-06-25 00:16
Ursprungligen av Robo-X:

Wii har inget med barnspel att göra. Poängen är att xbox 360 och PS3 har en helt annan målgrupp än t ex wii. Xbox360 målgrupp är manliga hardcore spelare i 16års ålder och uppåt. Däremot är wii för alla åldrar och en mycket bredare publik. Visst är Gears of War häftigt men inget jag skulle låta mina barn spela förrän dom är 15-16.

//Rob

Du har alltså läst Microsoft hemliga marknadsföringsstrategier?

Microsoft själva säger att dom känner sig hotade av Wii, därför är många nya Xbox 360 spel på G som INTE är "hardcore" spel. Exempelvis Ratatouille, Bee Movie Game, Cars (Bilar), Lego Star Wars II, Rayman, Need For speed ProStreet osv.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-26 18:12
Ursprungligen av studiox:

Du har alltså läst Microsoft hemliga marknadsföringsstrategier?

Microsoft själva säger att dom känner sig hotade av Wii, därför är många nya Xbox 360 spel på G som INTE är "hardcore" spel. Exempelvis Ratatouille, Bee Movie Game, Cars (Bilar), Lego Star Wars II, Rayman, Need For speed ProStreet osv.

Nej jag har inte läst några marknadsföring strategier men det är rätt klart vilken målgrupp som xbox 360 och PS3 riktar sig mot. Titta vilka spel som kommer ut (halo3, gears of war, assassins creed) och vad som är viktigast för dom som köper spelen. Där är grafiken och cpu processorn viktigare än hur bra spelen är.

Wii däremot går i en annan riktning där grafiken och cpun är inte den bästa eller snabbaste utan där man spelar på ett helt annat sätt och gör det lättare för dom som aldrig har spelat spel att använda spelen utan att få "nintendo tumme".

För mina barn skulle jag inte köpa Xbox 360 eller PS3. Wii räcker och med deras inbyggda parental control spärra alla spel som är från 12 och upp. Det kanske inte skadar men varför riskera? Det finns en grund varför spelen har denna gräns.

//Rob

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-06-29 14:18
Ursprungligen av Robo-X:

Titta vilka spel som kommer ut (halo3, gears of war, assassins creed) och vad som är viktigast för dom som köper spelen. Där är grafiken och cpu processorn viktigare än hur bra spelen är.

Ja, jag håller med. Vi som har Xbox har aldrig riktigt förstått vad det innebär att tycka om ett spel. Jag för min del tycker inte ens att det är roligt med TV-spel, jag köpte bara en Xbox för att den har snabb "cpu processor" och grafiken var bra. Är det meningen att man ska tycka om spelet också?

Jag som trodde att TV-spel gick ut på att ha bäst konsoll och sen dra felaktiga och nedvärderande slutsatser om alla andra konsollers fans

EDIT: Sen är jag GANSKA säker på att vissa spel till Xbox kräver eller kommer kräva hårddisk, men jag kan inte komma på ett konkret exempel.

Jag tror snarare att Microsoft blir skitglada om spel kräver hårddisk eftersom de isf kan kräva ytterligare 1000:- jävla kronor av dom för en hårddisk som kostar en tjuga på blocket.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-29 16:09
Ursprungligen av Davey:

EDIT: Sen är jag GANSKA säker på att vissa spel till Xbox kräver eller kommer kräva hårddisk, men jag kan inte komma på ett konkret exempel.

Du är "ganska säker" på att Microsoft tycker att man som Xbox 360-ägare inte ska kunna veta säkert att man kan spela alla Xbox 360-spel? Ja, det låter ju... rimligt.

Ursprungligen av Jogin:

Du är "ganska säker" på att Microsoft tycker att man som Xbox 360-ägare inte ska kunna veta säkert att man kan spela alla Xbox 360-spel? Ja, det låter ju... rimligt.

GTA 4 går inte att spela utan Hårddisk.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-10-08 17:18
Ursprungligen av Stoffen:

GTA 4 går inte att spela utan Hårddisk.

Jo, det går det.

Ursprungligen av Jogin:

Jo, det går det.

Okej, då går det. Låt djävulen ta försäljaren som sa att det inte går.

PS: 360 Premium 60GB HD går nu på 1999:- !!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-08 19:56
Ursprungligen av Stoffen:

GTA 4 går inte att spela utan Hårddisk.

Funkar alldeles utmärkt på min 360 Arcade med enbart minneskort.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-22 16:02
Ursprungligen av Baron:

fem olika Xbox 360-konsoller: Premium HDMI Edition, Elite, Arcade, Premium Edition och Core System. Vad skiljer dem åt eftersom priset diffar ganska mycket?

Tre ska det finns numera. Alla ska ha HDMI utgång.

Arcade - med minneskort, ingen hårddisk
Premium - med hårddisk
Elite - med större hårddisk, svart och nån extra kablar.

Core är gammal och ersatt av Arcade.

Premium HDMI skrev dom flesta butiker i glappet när det fanns båda gamla och nya Premium, det står HDMI på baksidan av kartongen längst ner. Hittar du en modell utan HDMI är det gamla versionen och risken för att den går sönder snabbt är stor, man får så kallad "Red Ring of Death".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 18:55

Hittar ingen info om att den billigaste ska ha HDMI. Pp Xbox.se står det listat som en feature på Elite.
Om man inte alls är sugen att spela upp multimedia på den och väljer den utan hårddisk, kan man ändå spara spel?

Tillägg: Så här står det för de två billigaste: "HD kräver HD-kabel eller VGA-kabel (båda säljs separat)". På den dyraste: "HD kräver HD-kabel eller HDMI-kabel (båda ingår)"

Vad är en HD-kabel undrar man ju.

Dessutom står det på den billigaste att: "Minneskort på 256 MB ingår.". Hur många sparade spel kan man spara på det?

Jag är bara intresserad av att kunna spela spel på min 1080-tv för mig själv eller mot några kompisar.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-22 19:14
Ursprungligen av acke:

Hittar ingen info om att den billigaste ska ha HDMI.

"This console includes an HDMI output, so you can experience your games in the highest definition possible, up to 1080p (HDMI cable sold separately)."

Xbox.com | Xbox 360 Consoles - Xbox 360 Arcade System

Ursprungligen av acke:

Dessutom står det på den billigaste att: "Minneskort på 256 MB ingår.". Hur många sparade spel kan man spara på det?

Jag har ingen aning eftersom jag har Premium modellen och har plats så det räcker och blir över. Men har du hårddisken kan du ladda hem demosar på nya spel och t.ex extra banor till vissa spel, det får inte plats på minneskortet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 20:12
Ursprungligen av Mija:

"This console includes an HDMI output, so you can experience your games in the highest definition possible, up to 1080p (HDMI cable sold separately)."

Xbox.com | Xbox 360 Consoles - Xbox 360 Arcade System

Grymt, tack! Funkar det med vilken HDMI-kabel som helst eller måste man ha deras?

Ursprungligen av Mija:

Jag har ingen aning eftersom jag har Premium modellen och har plats så det räcker och blir över. Men har du hårddisken kan du ladda hem demosar på nya spel och t.ex extra banor till vissa spel, det får inte plats på minneskortet.

Man kan ju köpa ett 64 MB-kort till för sina spel. Antar då att det som kommer med (256MB) räcker ganska långt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-22 20:19
Ursprungligen av acke:

Grymt, tack! Funkar det med vilken HDMI-kabel som helst eller måste man ha deras?

Jag använder en från Kjell & Co, den fungerar utmärkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 21:01

360n kommer i 3 olika modeller, arcade, premium, elite.

Arcade, bara box, ingen hårdisk kommer med denna behövs för nedladdningsbart material så som extra banor osv, det kommer endast med en komposit kabel vill jag minnas.

Premium, 360 + hårdisk, det kommer även med HD-kabeln, med denna kabel kan du köra upp till 1080i genom komponent från xboxen, den har även optisk ljudutgång om man vill använda det istället för normal 2xRCA höger/vänster.

Elite, som premium, fast svart till färgen och HDMI ut, ger möjlighet till 1080p samt upskalning av DVD skivor vill jag minnas (vilket den suger hårt på.. ) och självklart rätten att skryta att man har en "Elite" Xbox..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 21:51

256MB minneskort är inget att spara spel på utan mer som en nödlösning... det är hårddisk som gäller till en 360 annars kan det va.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 22:48

Was! Så för 1080p så måste man köpa den fetaste? Vad tycker vi, hur stor skillnad är det på de två, 1080i och 1080p på 3-4m?
När vi snacka nödlösning, jag köper 3 spel och vill spara spel till alla samtidigt. Är det, omöjligt, kanske fungerar eller funkar bra? Jag har verkligen ingen aning om konsolvärlden.

Slutligen, när kommer nästa generation konsoller?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-23 01:46
Ursprungligen av acke:

Was! Så för 1080p så måste man köpa den fetaste? Vad tycker vi, hur stor skillnad är det på de två, 1080i och 1080p på 3-4m?
När vi snacka nödlösning, jag köper 3 spel och vill spara spel till alla samtidigt. Är det, omöjligt, kanske fungerar eller funkar bra? Jag har verkligen ingen aning om konsolvärlden.

Slutligen, när kommer nästa generation konsoller?

Jag skulle gissa om ca 4-5 år. Antar att Microsoft och Nintendo kommer ut med en ny konsol snabbare och förhoppningsvis så kan man fortfarande spela alla gamla spel. Inte som med Xbox 360 eller PS3 som inte är (helt) bakåt kompatibla.

//Rob

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-22 22:52

Nej du kan köpa Arcade eller Premium, dom kan också 1080p enligt länken jag gav dig ovan.

Xbox.com | Xbox 360 Consoles - Xbox 360 Arcade System

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-22 22:55

Men alla speltitlar stöder inte 1080p.

"Every Xbox 360 title supports 720p and 1080i high definition resolution or 480p standard definition resolution, in 16:9 widescreen, with anti-aliasing so you enjoy smooth, movie-like graphics and multi-channel surround sound. Vibrant characters display depth of emotion to evoke more dramatic responses, immersing you in the experience."

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-22 23:01

Titta inte på svenska Xbox hemsidan, den är felaktig.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-06-23 05:34

Tänkte bara sticka in att jag HAR en Arcade, och den har HDMI-utgång. Jag fick köpa den billigt av polarens farsa för att jag hjälpte honom sätta upp en router. Lägligt nog pajade en annan kompis garantilösa Xbox Premium så jag fick en hårddisk ändå.

Men bara om någon undrar, Arcade har också HDMI och är dessutom snyggare än Premiumversionen. DVD-luckan är vit så konsollen får ett mer enhetligt utseende.

Och sen är det lögn att säga att Wii passar bättre för en sjuåring. Fråga din son vilket han hade valt och kör på det. Att ge honom "fel" konsoll är som att slänga pengarna i sjön. Tänk på att sjuåriga pojkar inte vill ha barnspel, de vill ha blodiga och riktigt våldsamma vuxenspel. Han kommer inte bli massmördare, jag lovar. Jag spelade Resident Evil när jag var så pass liten och förutom att jag drömde mardrömmar i flera veckor fick jag inga bestående men. Och FAN vad cool man kände sig när alla kompisar helt skräckslagna undrade hur jag vågade spela det.

Dessutom finns det "barn"spel till Xbox 360 också. Kolla bara på Viva Piñata.

  • Medlem
  • 2008-06-25 00:27
Ursprungligen av Davey:

Och sen är det lögn att säga att Wii passar bättre för en sjuåring. Fråga din son vilket han hade valt och kör på det. Att ge honom "fel" konsoll är som att slänga pengarna i sjön. Tänk på att sjuåriga pojkar inte vill ha barnspel, de vill ha blodiga och riktigt våldsamma vuxenspel. Han kommer inte bli massmördare, jag lovar. Jag spelade Resident Evil när jag var så pass liten och förutom att jag drömde mardrömmar i flera veckor fick jag inga bestående men. Och FAN vad cool man kände sig när alla kompisar helt skräckslagna undrade hur jag vågade spela det.

Du har inte barn, va?

Min son tycker inte om blod. Han blir rädd. 7-åriga pojkar vill faktiskt ha barnspel också. Han gillar Lego Star Wars, Need For Speed, Allrams höjdarspel, Pac Man etc.
Han har ingen uppfattning om olika konsollers för- resp nackdelar eller vilka spel som finns till vilka.
Det är en 7-åring vi snackar om...

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-06-25 00:43

Har för mig att en kompis hade frågat sina barn vilken konsoll de ville ha innan han köpte sin. 4 barn i den familjen. Själv har jag inga barn så kan inte uttala mig riktigt vilket som är det bästa. Men för husfridens skull och plånboken tror jag det bästa är att fråga vilken konsoll det är som gäller i sonens värld och ta även en kik hur det ser ut bland kompisarna. Att låna/byta spel av varandra sparar pengar.

En annan sak att tänka på är att köpa en extra kontroll direkt. Kan bli en del tandgnisell annars.

Det jag mer tänkte på i dagens konsoll värld är att det kostar pengar att spela online iaf med xbox360 till viss del även Wii, ps3 vet ej nu men något är på G. Är ju lite skillnad från när jag började spela och det närmsta fler spel jag och kompisarna kom var den extra dosan som gjorde att man kunde spela 4 på nes.

Hoppas köpet går bra och alla parter blir nöjda

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-25 09:40
Ursprungligen av zeem:

Det jag mer tänkte på i dagens konsoll värld är att det kostar pengar att spela online iaf med xbox360 till viss del även Wii, ps3 vet ej nu men något är på G.

Xbox Live kostar 599kr per år, eller 105 kr per månad. Att spela online med PS3 är kostnadsfritt.

Bevaka tråden