Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MB mister/återfår/mister/återfår wifi (p.g.a. mjukvaruuppdatering?)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min 1.5 år gamla Macbook har börjat bete sig märkligt.

Det hela började för ett antal (3-4-5?) månader sedan då jag körde Updater och la in lite nya uppdateringar från Apple. En av uppdateringarna var en uppdatering som sade något i stil med att den "ändrade i hårdvaran". Omkodning av nåt chip eller liknande tänkte jag. Vid omstarten tog det lång tid och det verkade som att ett program kördes utanför operativsystemet och som ändrade något i den mest grundläggande kodningen. Hade det varit på PC hade jag gissat att det var på assembler-nivå.

Hur som helst, efter den här uppdateringen så dröjde det inte länge förrän min trådlösa anslutning - som alltid fungerat utan problem - började strula på ett märkligt sätt.

Helt plötsligt och helt utan synlig koppling till något jag gör så slocknar wifi-indikatorn, istället för att de fyra nivåerna lyser så är nu alla tomma, precis som när man inte är ansluten till ett nätverk. Oftast så återkommer anslutningen med full styrka redan efter några sekunder, för att därefter försvinna igen och sedan återkomma, och gärna hålla på så ett tag. När indikatorn är tom så funkar inget, men i samma sekund som det blinkar tillbaka till full så fortsätter safari ladda sidor/google notifier kollar mailen osv.

Ibland upplever jag att den kommer tillbaka fortare och stannar ansluten om inget program försöker sända/ta emot under tiden som anslutningen slocknat och i första tiden efter att den återfåtts - men det vet jag inte säkert att det är sant.

Det är otroligt störande för det kan ta ganska lång tid innan anslutningen kommer tillbaka på riktigt, och det behöver inte alltid dröja länge förrän problemet kommer tillbaka.

Snälla, hjälp mig. Jag har googlat och hittat flera som haft problem med wifi, men ingen som haft samma problem som mig. Jag har tänkt att ta o lämna in datorn till Apple och be de fixa det även om garantin gått ut - min mening är att det är deras fel eftersom det började i det samma som jag körde deras uppdatering. Men inlämnandet måste göras via sverige och jag är sällan i sverige nu för tiden. Så under tiden hoppas jag på hjälp härifrån!

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-06-22 20:49

Din MB beter sig exakt som min gjorde när jag köpte den ny i oktober 2007. Jag fick en ny på garantin men den var ju som sagt ny. Skulle alltså gissa på trasig hårdvara. Kanske en slump att det pajajde i anslutning till din uppdatering?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-22 20:59

Det har tagits upp i flera trådar. Kolla där först och se om det står något som kan fixa ditt problem.

//Rob

Kan även bero på störningar eller glapp.

Jag har prövat att byta kanal nu, visade sig att det var runt 6 andra nätverk i närheten på samma kanal. Så får se om det ändrar saken till det bättre.

Jag trodde att det skulle lösa problemet men ikke. Eventuella idéer om detta uppskattas alltså fortfarande.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-24 21:52

Den accesspunkt du ansluter till kanske behöver fräschare firmware? Jag hade problem att få stabil anslutning efter att jag väckt min dator ur vila, men efter att jag uppdaterat firmwaren blev livet aningen lättare.

1
Bevaka tråden