Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bakgrundsfärg på en webbsida

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-22 17:19

Hallå gott folk!

Jag och en polare (som inte är särskilt insatt i webbutvecklarbranschen, alls) diskuterar bakgrundsfärg lite smått och funderar på vad ni har för åsikter om vilken färg man väljer på bakgrunden. Främst tänker vi i gråskala. Han menar att en mörk sida skulle rent generellt attrahera färre kunder, eller snarare sagt skrämma dem. "Titta på Google, med den vita bakgrunden speglar en slags ärlighet som en mörk inte hade gjort". Jag köper det till viss del, men vill veta vad ni har att säga i ämnet, vad det finns framforskat och vad man kanske kan göra för att döda skrämselfaktorn en aning.

Vi har nämligen ett designförslag åt vårt kommande företag som går i mörk skala, med vit text, därav frågorna.

Vad ska ni sälja? Vilken är er målgrupp? Finns det en grafisk profil för trycksaker?

Det är bara några av dom saker som kan vara värda att begrunda innan man ger sig in på att välja färg på sidan.

Det kan ju tänkas att man kommer fram till olika slutsatser beroende på om man ska utveckla en lek- & lärsida för barn, eller om man ska göra en webbshop med hårdrockströjor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-22 19:01

Vi kommer att inrikta oss på företag som behöver göra om sin grafiska profil helt och hållet, som saknar webbplats helt och hållet eller har en mycket risig sådan. Vi själva kommer inte att ha några trycksaker (förutom visitkort), men kommer att erbjuda att göra det åt företagen. Så vår huvudmålgrupp är generellt sett småföretag och/eller nystartade, men vi hoppas på expansion utöver detta i framtiden om några år.

Bara amatörkommentarer eftersom jag inte är webbdesigner men jag uttalar mig som en stor internetanvändare: mörka sidor är aldrig bra. De är svårlästa och ger ett mindre seriöst intryck. Ljusgrått/ljusblått är mer proffsigt tycker jag. Snyggare om man sparar färgen till texten och bilderna.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-07-02 01:36

En regel vid mörka sidor är att aldrig ha vit text. ;D

Det är svårt att säga en bakgrundsfärg rakt av som kommer fungera mot allt annat. Ett tips är att surfa runt lite på sådana sidor ni tycker är snygga och låna färgschemat lite. Annars är http://www.colorschemer.org en stor hit. Personligen tycker jag överlag att hyffsat mättade färger är skönast att titta på.

Om ni ska vända er mot tryck senare, kan det vara en idé att tänka på en egen grafisk profil, som ni kan följa själva genom era egna trycksaker, om ni nu tänker ha några. I samband med det kan ni styra färgerna till eran hemsida.

Angående texten skulle jag vilja säga att inte ha en helsvart färg mot en vit bakgrund, eller en helvit färg mot en svart bakgrund. Försök att göra det som ni säger, lite mer i gråskala.

Detta är dock bara vad jag tycker personligen.

ni ska hjälpa till med grafiska saker men har inget öga för det själva??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-06 18:36
Ursprungligen av corbijn:

ni ska hjälpa till med grafiska saker men har inget öga för det själva??

Vad var det för spydig kommentar? Precis som en bagare inte kan allt om bröd, kan inte vi allt om grafik. Kompisen i fråga kommer att vara säljare, kund- och ekonomiansvarig. Han har inte, jämfört med oss andra, jobbat med det här tidigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-06 15:51

Nu vet jag att jag går lite från din princip då du säger att det ska vara gråskala...
Men tänk i banor som "det är snällt för ögat", "En varm och inbjudande känsla".
Så skulle jag nog föreslå svaga brytningar av vit...
Exempel: FFCC99, FFFFCC, FFCCCC
(webbsäkra färgkoder)

Detta ger inte det sterila intryck, men är ändå ljust och "välkomnande"...
En "må bra" nyans helt enkelt. (kan man säga så??)

1
Bevaka tråden