Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ditt bästa fototips

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har märkt att många här fotograferar och gillar foto/bilder.
Vad är ditt bästa fototips ?

Någon har sagt; försök berätta en historia. En bra bild visar inte bara upp objektet utan berättar också om ljud, dofter och känslor. Låter så rätt. Och så svårt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-22 11:39

Det är alltid bättre att ta för många bilder än för få

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-06-22 11:52

Kasta aldrig bilder som är "misslyckade"...

Töm alla minneskort och ta dig sedan ut till Rörö i Göteborgs norra skärgård.
Ryggsäck med Mackor + Kaffe + Vatten/Saft etc. Packa rejält.

Tar du buss är det linje 240 från NEPlatsen i GBG (Centralen) till LIlla Varholmen, sedan vidare till Burö Färjeläge. Därifrån är det gul vägverksfärja till Knippla, Hyppeln och slutligen Rörö.

Gå ifrån Färjeläget upp mot samhället, håll vänster, ut runt hamnen, sedan har du gröna ängar framför dig. När du kommer ut på västsidan Rörö är det Sten, sten, sten, sten och några miljoner sten till. Runda , grå, mossbevuxna, otroligt udda, mycket vackert. Aööa storlekar, från 5cm till helvmetern.
Det är säkert tre-fyra timmars promenad runt ön, genom all sten. Du ser hela tiden havet. det är en grym avslappning för själen. Bra motion för kroppen. Inte mkt folk...

Själv brukar jag rekommendera Gore Tex kläder och september. Det är alltid vackrast om hösten och i lite blöta... men sån är jag...

För fotot, ta med plastpåsar att packa saker i. Har du möjlighet så låna ett riktigt dyrt stativ (lättvikts i kevlar), alternativt ta med ett enbensstativ. skall se omjag har kvar bilder (hd krasch...)

Mer detaljer, kontakta mig gärna.

lasselu: "Kasta aldrig bilder som är "misslyckade"... utan istället ?
Studera och lära av sina misstag ? Använda som öl-underlägg ?

Goflorp: Tack för ditt förslag ! Ska på akvarellkurs på Donsö början av juli så det får nog bli Donsöarkipelagen i första hand. Låter härligt med den strandpromenaden du beskriver men föredrar att göra den i sol. Jag gillar verkligen stenar och har en liten stensamling hemma och använder kristaller (Swarovskikristaller) i mina silversmycken. Otroligt att graniten är så gammal, man borde "buga" sig för dom. Stativ lär inte behövas eftersom jag använder 5 megapixelkameran i Nokia N95:an eller annan mobiltelefon. Skulle nog se lite konstigt ut med stativ då....:). Är lite allergisk mot att bära tunga saker på utflykter men visst vore det frestande med en bra systemkamera. I ungdomen levde jag med en man som fotograferade på fritiden. Till honom brukade jag säga; "Jag gör allt för dig men jag bär inte dina fotoväskor !". Kamerahus, flera objektiv, stativ och gud vet vad; det var som att bära en traktor ! Alternativet för mig är väl att göra "en reisan" och inte ta med det tunga kamerhuvudet;) !

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-06-22 17:47
Ursprungligen av KaRo:

lasselu: "Kasta aldrig bilder som är "misslyckade"... utan istället ?
Studera och lära av sina misstag ? Använda som öl-underlägg ?

Delvis ja...men också det att en bild du tycker är misslyckad idag kanske faller dig i smaken imorgon...

Byta position tror jag är bra, Andreas Th. Tidigare försökte jag få med allt viktigt på en bild men då blev det så ointressant. Har märkt att jag drar mig närmare och närmare motiv nu för tiden och gillar att titta på makro-foton. Kul också att prova andra vinklar om det nu finns några ovanliga vinklar kvar som någon inte redan har tagit ifrån:tveksam:

Har märkt också att jag gillar foto med spännande ljus , tex löv i motljus och släpiga skuggor☁. Man kan ju modelera med ☼ljus☼. Och med färg, fast det är svårare att påverka. Färgen är formen brukar kursledaren i akvarell säga. So true.

Byt position
Om man ser något man tycker man vill fota är det rätt bra att ta många bilder och flytta sig mellan bilderna / prova andra vinklar / byta objektiv / gå närme / längre ifrån / osv.
Även om det man ser är fint när man är på plats, är det inte alltid det är den vinkeln som blir bäst på bild (ser man oftast när man går igenom bilderna i efterhand och tänker "varför tog jag inte bilden lite annorlunda?/det var inte det jag såg").
På saker som är mindre än en själv (djur/barn/saker) är det t.ex. rätt ofta bra att krypa ner i deras höjd och fota istället för att ta en bild ovanifrån.

Övrigt
Något jag tycker är väldigt bra är att antingen lyssna på en podcast eller musik när jag fotar. Tycker det hjälper till att glömma bort allt runtomkring och bara tänka på bilder
Podcaster är också bra om man är blyg att fota på stan eller bland folk, för när man koncentrar sig på både podcasten och fotograferingen så glömmer man att folk kanske tittar snett

Man kan ju ta huset och en normalzoom (typ 17-50). Det blir ju inte så mycket att bära. Du får en helt annan kvalité och känsla med bilder tagna med en systemkamera.

Skall man vara lite elak så tar man BILDER med mobilen och FOTON med en systemkamera. Lite som att bil ÅKER man och Motorcykel KÖR man...

Är man ute i dagsljus behövs knappast stativ. Den som VILL och orkar bära kan ju ta ett enbens-stativ med sig.

Ursprungligen av Goflorp:

Man kan ju ta huset och en normalzoom (typ 17-50). Det blir ju inte så mycket att bära. Du får en helt annan kvalité och känsla med bilder tagna med en systemkamera.

Skall man vara lite elak så tar man BILDER med mobilen och FOTON med en systemkamera. Lite som att bil ÅKER man och Motorcykel KÖR man...

Är man ute i dagsljus behövs knappast stativ. Den som VILL och orkar bära kan ju ta ett enbens-stativ med sig.

KORT med mobil och BILDER/FOTON med systemkamera skulle jag vilja säga
Nåväl, ord....
(mer tips:) Dock så är jag inte emot kompaktkameror till vissa saker. Typ gatufotografering, om man inte vill få blickar.
T.ex. Canon Powershot Gx eller vad de nu heter tar faktist bra bilder. Har man alltid med sig en kompakt så missar man inga bildlägen

Mobiler.. Håller med dig

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-06-22 17:48
Ursprungligen av Andreas Th:

T.ex. Canon Powershot Gx eller vad de nu heter tar faktist bra bilder. Har man alltid med sig en kompakt så missar man inga bildlägen

Instämmer...har en G9 som jag försöker ha med mig hela tiden...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-22 17:41

Blixt är bra att ha även i fullt solljus, lämna inte den hemma.

Ang att spara bilder.

Väl hemma efter fotograferande.
Kopplar kameran till datorn. Kopierar direkt från minneskortet till en hårddisk och lägger alla RAW-filer i en mapp.
Klart så kopplar jag bort kameran.

Startar sedan Lightroom (Aperture använder en del) och importerar bilderna från Hårddisken i i Lightroom.

Båda dessa ställen där bilderna ligger tas det backup på med Time Machine.

Då har jag

1) kopia på ALLA foton jag tog den dagen
2) Fotona i Lightroom, här sållar jag lite suddiga och övrigt kasst.
3) En TimeMachineBackup på hela skiten

Funderar på att bränna ut RAW-kopiorna med på DVD-skivor.

Kom inte och säg att det är att ta i i överkant - jag har haft TVÅ krascher som raderat flera hundra bilder. Bilder som aldrig kan återskapas.

En pocketkamera av bra kvalité skall inte underskattas, men se till att köp en BRA en då. Det finns väldigt mkt här som är skit - ibland till lika höga priser som de som är bra....
Canon har flera MYCKET bra kameror i "pocketserien".

Goflorp:
Jag kan förstå det här med att spara foton ordentligt. Har inte själv så mycket foton digitalt men massor med papperskopior hemma. Tänker ibland på ett foto som jag har förlorat (från 20-årsåldern) och som betydde mycket för mig. Skulle tänka mig att betala väldigt mycket för att få tillbaka det från foto-himlen:'( ! Fotot symboliserar min ungdom och jag kan se det framför mig men det hade varit kul att få det i handen också.
Så keep on back-uping !

Du är väl själv lite sugen på en Time Machine.

Undrar om inte det är bästa Foto-tipset; ta hand om de bilder du redan tagit - så slipper man gråta över bilder som är borta.

Funderar på en av dessa två: "fickpluntan" du visade i en tråd eller en större "bok".
1.490 resp 2.290 med 250 GB resp 1 TB (som jag inte vet vad det är men gissar på 4 ggr så mycket som 250 GB ?). Men så kommer mina pengar att gå till semesterresor, iPhone ev osv. Får skaffa mig ett nattjobb snart för att ha råd med alla prylar:) .

Skit i de där sakerna. Du skall ha en Apple Time Capsule.
Dyrare men fungerar BÅDe som Accesspunkt för ditt nät och som automagisk backupenhet för dina filer. Du kah ju pensionera den där Siemens-saken du hade.

WD "Book"-serie ger jag inte mkt för. pajjat för mig två gånger....

Den lilla iomega är söt, går att få för en tusing på vissa ställen, fungerar på att skaffa en sådan för "fältet". Men det är inget vettigt att köra sina större backuper på (typ Time machine)

Skall vi återvända till Fototips?

Besök Carl Rytterfalk.com, för inspiration plus att man kan alltid lära sig något av den pojken. Han är medlem här och skriver stundtals i "Digitalfoto", fråmst då i Sigma-relaterade trådar.

Ja, Time Capsule verkar bra eftersom det är en kombination avrouter och hårddisk. För det är väl det du menar när du skriver:"fungerar BÅDe som Accesspunkt för ditt nät och som automagisk backupenhet för dina filer" ? Vad betyder "automagisk" ? Ska stå automatisk eller betyder det att den är automatiskt magisk ? Apple saker är kanske automagiska. Bra ord, det ska jag använda (även om det inte finns med i sve ordlistor.
Jag slipper en extra pryl också och snygg är den (inte förvånande). Den fungerar dock inte med alla internetleverantörer, måste kollas alltså.
2.895 kr är mycket pengar förstås. 500 GB räcker väl till normalbehovet.

Min Siemens är annars bra men där "fattas nog några knivar i lådan" (som någon skrev). Enligt manualen ska det inte gå att använda på Mac men det gör den ändå.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-23 23:59

Köpte en 1TB Time Capsule som kör backup och agerar accesspunkt... grymmt nöjd med den
Tänk dock på att inte förvara backupen i samma rum som datorn eller ha extra backup någonstans. (Tex om det börjar brinna så brinner ju både backupen och datorn upp.)

Automagiskt har jag använt sedan gymnasiet Va länge sedan jag hörde det dock... (8år sedan gymnasiet)

Automagisk ; samma som autoMATISK men man vete fan hur det går till....egentligen.

500GB räcker nog för dig, du har väl 80GB i Air:en, då räcker 500 långt...

Många saker "funkar ej med Mac" men lika förbaskat så gör de det. Ofta stödjer prylen ngn standard, sedan stödjer Macen samma standard. Men firman som snickrat ihop det hela kan inte ett piss om Mac så de sätter en fet stämpel "Kräver Windows" på lådan....

Många tolkar kravet på Win som att det inte funkar med Mac men ofta funkar det.

Att TimeCapsule inte skulle funka med alla internetleverantörer tycker jag verkar konstigt. Det är ju bara dra en tåt från Modemet till TimeCapsule:n och låta den köra trådlöst.

Senast redigerat 2008-06-24 00:14
1
Bevaka tråden