Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac:en har "tappat" ljudet....!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-26 11:12

Mitt problem har dykt upp på två helt olika maskiner nyligen...Dels en gammal arbetshäst på jobbet; en beige PM G3:a och dels hemma i min
PM G3 B/W 350.

Ljudet har försvunnit!
Allt ljud är borta; inte ett pip från kommandon,eller en extern CD/DVD eller mp3-spelare...

Maskinerna reagerar inte på några inställningar,det spelar ingen roll om jag laddar om ljudtillägget eller ändrar några inställningar eller om jag drar ur kabeln till de extra högtalarna. Jag har heller inte laddat in några konstiga nya tillägg eller haft andra problem med hårddisken (har kör Norton flera gånger men den säger inte att det finns några somhelst problem). Några tips?!

[ 01-09-2001: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

Har du installerat Mac OS X på burkarna?

Om du installerat OS X så måste du _stänga_av_ maskinen innan du bootar in i OS 9 igen. Att bara göra restart gör att ljudet är väck.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-27 23:56

Nääe...jag har inte bytt systemprogram; sitter fortfarande på 9.1 på båda maskinerna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-01 13:30

Nu har jag ominstallerat systemprogrammet för alla ljudfiler, dragit ut alla externa anslutningar, återstartat mac:en med grundläggande systemprogram (9.1)...och den ger ändå inget pip ifrån sig (ej heller felmeddelande).

Vad gör man !?

  • Medlem
  • 2001-09-01 18:02

zappa pram kanske

cmd-alt p-r

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-01 21:08

Har zappat pramet också....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-28 18:04

Tiden har gått och mitt ljudproblem finns fortfarande kvar...har ominstallerat programvara, pluggat ur alla extra ljud- och videokort, zappat pramet, kört Norton, avinstallerat tillägg o.s.v.
När inga kontakter är anslutna till datorn låter det ingenting. När jag pluggar in en phonokontakt ansluten till högtalare eller min stereoförstärkare låter det heller ingenting..men när jag drar ut phonokontakten halvvägs så får jag fram ljud ur datorns egen högtalare (!).

Är det någon som har en idé ?

För mej låter det som att det är fel i din utgående högtalarekontakt, för får du ljud när du drar ut den halvvägs så ligger felet därinne.
Behöver nog bytas ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-28 18:26

Jo,mina misstankar ligger lite åt det hållet...men man undrar ju hur det kan ha gått till. Jag hadde knappt rört anslutningen på ett par månader när det hände. Och hur byter man den - jag har öppnat G3´an och konstaterat att kontakten är lödd i datorns huvudkretskort... (aj!)

Pröva med lite "eletronikspray",
kanske har den oxiderat igen.
Men vräk inte in det bara! Ta lite på stickproppen först och för den in o ut.

Ljudet plötsligt borta i Front Row

Ljudet har försvunnit från Front Row, Quicktime och alla program förutom DivX när jag ska titta på filmer som laddats ner. Tidigare var det så bekvämt att bara använda sig av Överblick och växla till helskärm, ljudet har fungerat på alla filmer tidigare.
Kan vara den senaste uppdateringen av Quicktime som ställt till det, jag tror att det fungerade innan den senaste uppdateringen jag gjorde förra veckan.
I-tunes och allt annat verkar fungera som det ska och filmer jag gjort själv fungerar som vanligt. Det är bara dom nedladdade som är problemet.

Nån som har nåt tips, eller nån som råkat ut för samma sak.
Fungerar inte med nollställning av P-ram.

1
Bevaka tråden