Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flimrande/klickande magsafe

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-21 13:38

Hej!
Har haft min macbook några veckor nu och är grymt nöjd

Har dock en fundering angående led belysningen på magasafen.... eftersom att jag ofta laddar min macbook på natten (och dessutom sover ca 10 cm därifrån) har jag märkt att den gröna magsafe-lampan flimrar regelbundet. Går jag nära den hör jag också ett "klickande" ljud som synkar med flimrandet.

När jag startar datorn lyser den dock med en klar grön färg och jag hör inget "klickande" ljud.... därför misstänker jag sj att detta är ett normalt beteende, men vill ändå höra med er experter

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-22 02:13

Flimret syns tydligast i mörkret och det tickande ljudet låter hörs om man sätter örat nära magsafenkontakten.

Skulle verkligen uppskatta om någon skulle vilja stänga av sin mac och kolla om ni har samma svaga flimmer/tickande?

Vet för lite för att kunna ge dig ett uttömmande svar men jag har för mig att klickande ljud ofta har att göra med hårddisken. Hårddisken sitter väl på vänster sida vid magsafe på MacBooken ?
Vi får hoppas någon Mac-proffs kollar din tråd idag. Nu sover väl dom flesta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 13:40

Jag skulle inte vilja ha en laddare som låter och flimmrar när den laddar...
Är du helt säker på att det är MagSafen som låter? Om du tar ut laddaren slutar det direkt då? Du har ingen annan dator att testa med? Hårddisken sitter inte vid MagSafen utan i nedre högra hörnet av MacBook.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-22 16:13

Tack för era snabba svar!

Nej de låter bara när datorn är avstängd och laddaren i....det är dock ett väldigt svagt tickande vid kontakten (ca 2 tick/sekund) och det gröna flimmret syns bara om det är mörkt i rummet.

Tror inte jag skulle upptäckt det om det inte vore för att jag sover så nära datorn.... därför misstänker jag att det troligen bara är jag som är lite orolig i onödan... eller kan det vara något konstigt fel med magsafen?

Har tyvärr ingen annan dator att prova med så om någon vet om det är normalt (era också låter så) skulle jag upskatta om ni skrev in här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 18:34

Jag får inget tickande. Kanske finns någon elsnubbe här som kan svara på detta. Själv skulle jag inte vilja ha en tickande laddare. Är ju ändå el vi snackar om... Om du har köpt den hos en återförsäljare som ligger nära skulle jag ta med den dit och testa med en annan laddare. Är det laddaren så skulle jag be om en ny. Antagligen kommer inte återförsäljaren att ge med sig utan hänvisa till Apple. Då skulle jag ringa Apple och förklara. När det kommer till kontakterna så brukar de inte våga annat än byta ut.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-22 20:04

Jag har köpt datorn via applestore....ska nog ringa dit och höra med dem imorgon.
Vill iallfall inte skicka iväg datorn eftersom att allt annat funkar toppen. Hör inget av tickandet med datorn igång, så tvivlar på att det är något fel med den.
Kanske kan apple skicka en ny magsafe....annars väntar jag och ser om det blir värre.

Tror dock fortfarande att det är jag som har lite för bra hörsel/syn
...men som du säger acke, man är alltid lite mer nervös när det gäller elprylar.

Någon som är elkunnig här inne som vet vad det svaga tickandet/flimret kan bero på? Är det något i datorn/batteriet som känner av att den är fulladdad och skickar "tillbaka" strömen, som får den att ticka/flimra till? För när datorn är igång lyser den helt klart och inget tickande hörs....då får ju datorn ström av magsafen. Tickandet/svaga flimret uppkommer bara när datorn är avstängd och lyser grönt...dvs inte heller när den är avstängd och laddar (lyser orange).

Senast redigerat 2008-06-22 20:15
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-24 02:59

Inte hunnit ringa apple än, men provade laddaren i lite olika strömuttag här hemma och upplever "tickandet" som mindre i ett av uttagen (knappt hörbart om man inte letat efter det)... skulle det kunna ha att göra med "jämnheten" på spänningen?

Fortfarande ingen elkunnig person här inne som skulle kunna ge mig en förklaring?

Håller med Acke om att du borde åtgärda detta så fort som möjligt då det inte verkar vara normalt och det är el vi pratar om...

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-24 16:21

Pratade med applecare idag och de ska skicka en ny laddare.... känns skönt att vara på den säkra sidan, även om tickandet/flimret är väldigt svagt.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-30 02:47

Liten uppdatering:
Har fått den nya magsafen nu och den "tickar" på samma sätt som den gamla.... som jag misstänkte var det därför inget fel på den förra. Är antagligen bara jag som är för observant på svaga ljud och knappt synbart flimmer!?

Även om det troligtvis är ofarligt (pga av samma fenomen med två olika magsafe) är jag ändå nyfiken på vad som orsakar det svaga tickandet/flimret?

Kan ljudet rent av vara någon form av relä inne i macbooken, som "tickar" svagt då batteriet är fulladat och datorn avstängd?
...eller kan det ha och göra med spänningen från mina eluttag som jag var inne på i tidigare inlägg? Kan tillägga att jag enbart använt den ojordade stickkontakten, om de kan spela någon roll?

Min egen bästa teori är annars att det kan koppla till låg belastning... eftersom att det är totalt ljudlöst från magsafen (och tangentbordet vid magsafen) då datorn är:
-avstängd och laddar
-igång
-är i viloläge

... är det verkligen ingen annan som hört detta svaga tickande från eran avstängda macbook, eller vet vad det kan bero på??

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-30 07:49

Den enda gången som jag har hört detta klickande/knastrande ljud är när min (lagade) laddare till slut gav upp på grund av glapp. Det blev varm (inte iväntat) i den ditmonterade kontakten i laddaren på svagstömssidan. Jag kunde tom höra hur ljudet hände ihop med att jag scrollade upp och ned.

Typiskt är att en DCDC-omvandlare inte arbetar optimalt. Men i ditt fall skulle jag nog misstänka något inne i själv datorn när du nu har bytt laddare utan effekt.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-30 12:59

Nej de borde ju inte vara fel på två st magsafe.... börjar också misstänka att det kommer ifrån datorn, de enda skumma är att det flimrar väldigt svagt från LED belysningen på magsafen i takt med "tickandet"....
Mitt ljud påverkas som sagt inte av om jag scrollar mm eftersom att det bara hörs när datorn är avstängd och uppladdad.

Vill dock en gång påpeka att ljudet är väldigt svagt....hörs endast när man har örat precis i närheten av magsafekontakten.... det gröna flimret från magsafen är knappt synbart om man verkligen inte fokuserar på lampan...sj ser jag det endast då jag har datorn stående på mitt vita (blanka) skrivbord som reflekterar det gröna ljuset mkt tydligt.

Ska jag strunta i detta nu & bedöma det som normalt eller ringa apple igen?

Ursprungligen av MrCoffee:

Nej de borde ju inte vara fel på två st magsafe.... börjar också misstänka att det kommer ifrån datorn, de enda skumma är att det flimrar väldigt svagt från LED belysningen på magsafen i takt med "tickandet"....
Mitt ljud påverkas som sagt inte av om jag scrollar mm eftersom att det bara hörs när datorn är avstängd och uppladdad.

Vill dock en gång påpeka att ljudet är väldigt svagt....hörs endast när man har örat precis i närheten av magsafekontakten.... det gröna flimret från magsafen är knappt synbart om man verkligen inte fokuserar på lampan...sj ser jag det endast då jag har datorn stående på mitt vita (blanka) skrivbord som reflekterar det gröna ljuset mkt tydligt.

Ska jag strunta i detta nu & bedöma det som normalt eller ringa apple igen?

Hej,
om jag sätter örat till min magsafe så brusar/knastrar det också svagt. Är likadant på min lillebrors macbook.
Däremot ser jag inget flimmer men det kanske beror på att jag har en långsammare grafikprocessor i hjärnan än du eller nåt
Tror inte det är någon fara..

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-30 13:27
Ursprungligen av Andreas Th:

Hej,
om jag sätter örat till min magsafe så brusar/knastrar det också svagt. Är likadant på min lillebrors macbook.
Däremot ser jag inget flimmer men det kanske beror på att jag har en långsammare grafikprocessor i hjärnan än du eller nåt
Tror inte det är någon fara..

Ok skönt att det verkar normalt..... man är alltid lite nojig när det gäller el

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-30 13:37

Varför kollar du inte på nån annan MacBook/Pro? Problem solved...

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-30 13:44
Ursprungligen av DaPhox:

Varför kollar du inte på nån annan MacBook/Pro? Problem solved...

Har tyvärr ingen annan mac, och känner ingen med det heller. Det var därför jag hörde efter här.... men det verkar ju vara normalat eftersom att Andreas Th hört det på två st macbooks.
Tack för alla svar och tips

1
Bevaka tråden