Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stoppa FRA-lagen nu! [Rensad version]

Tråden skapades och har fått 259 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-06-15 21:43

Stoppa FRA-lagen!

IT-jättar till angrepp mot spaningslagen

Propositionen

Jag får ont i magen av aningslösheten våra politiker lever i. Och jag får ännu mer onti magen när jag begrundar möjligheten att politikerna är helt medvetna om vilka principiella förändringar av demokratins skydd man håller på att driva igenom.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-15 22:00

För er som inte hunnit skriva på:
Protest.nu

Ursprungligen av Jetwash:

För er som inte hunnit skriva på:
Protest.nu

Då har man skrivit på. Så har man gjort något åtminstone.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-06-15 22:03

Jag tar mig friheten att citera mig själv från en liknande tråd på 99musik:

Citat:

Läste just världens bästa idé ibland kommentarerna till en artikel om FRA-lagen hos Expressen:
Personen förslår att vi ska göra det enkelt för FRA och helt enkelt göra cc till dem på alla mail vi skickar...

Det är ju en lysande idé...om nu våra politiker tycker att det är så viktigt att få veta vad jag skriver i mina mail så är det ju lika bra att jag gör det lätt för dem och skickar infon direkt...alltså, om lagen går igenom så kommer jag göra cc till samtliga riksdagsledamöter varje gång jag skickar ett mail...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-15 23:29

Det tragiska är att denna lag kommer att röstas igenom, det är bara miljöpartiet som röstar emot.
Troligt ja till titt i e-post | Nyheter | Aftonbladet

FRA - Sveriges signalspaningsorganisation

  • Medlem
  • 2008-06-15 23:32

Jag trodde även Vänstern var emot?

Det andra läskiga med detta är att det har varit kusligt tyst om det hela i media och om man frågar gemene man så tror denna att man ljuger dem rätt upp i ansiktet.

Som jag brukar säga: Orwell hade fel, det var inte alls 1984! Det var tydligen 2008!

  • Medlem
  • 2008-06-15 23:35

DN har 18 artiklar plus åsiktsmaterial uppe på nätet.
Sydsvenskan har ett gäng på förstasidan.

Men det har rörts upp alldeles för lite!

Exaktamundo! Det har varit tyst ända tills i dagarna tycker jag. Nu är det bara frågan om folkopinionen som börjat växa fram är nog för att de ska fundera på hur de ska rösta. Men om man känner politiker rätt så skiter de väl i det (ursäkta språket).

Utdrag från min ordbok:

Demokrati.
Kommer från franskan och betyder ungefär "det skiter jag i"

Ursprungligen av Bluestreak:

Exaktamundo! Det har varit tyst ända tills i dagarna tycker jag. Nu är det bara frågan om folkopinionen som börjat växa fram är nog för att de ska fundera på hur de ska rösta. Men om man känner politiker rätt så skiter de väl i det (ursäkta språket).

Problemet är att "vi svenskar" inte ställer oss upp när vi inte gillar sådant här (själv har jag en engelsk mor och bott i England i 13 år).

Nä, ställ er i kö, var glad, Systembolaget har ju lördagsöppet, så sköter vi som kan det viktiga...

Snacka om att man känner sej lurad där man la sin röst i valet...

SN

FRAs sökbegrepp

Sökbegreppen som skall användas är, dels en omfångsrik ordlista (fått den från NSA?), vilket man kunde lista sig till utan någon hjärnhalva, dels sökning av ordföljder som är slumpmässiga (= inte påminner om något känt språk .

Denna slumpsökning gör mig mest förbannad, då det innebär att alla mina försök att hålla STASI/Securitate utanför min lite känsligare, men legala, korrespondens, per definition betraktas som misstänkt, i och med att jag omedelbart kommer att gå över till PGP när lagen träder i kraft. De kommer därmed att ägna datorkraft åt att försöka tolka allt utom mina triviala mail, som födelsedagshälsningar och middagsinbjudningar.

Jag ser tre motåtgärder:

• Steganografi
• Ännu starkare PGP-lösning
• Kryptera precis allt

Om alla krypterar allt, kommer då FRA att kunna fullgöra sitt uppdrag, eller kommer deras dator att choka? Jag hoppas det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-16 18:31
Ursprungligen av leonardo:

Jag ser tre motåtgärder:

• Steganografi
• Ännu starkare PGP-lösning
• Kryptera precis allt

Om alla krypterar allt, kommer då FRA att kunna fullgöra sitt uppdrag, eller kommer deras dator att choka? Jag hoppas det.

FRA jobbar inte (enbart) med att tjuvläsa. En mycket viktig del är trafikanalys (vem skickar till vem och när?). Här är innehållet mindre intressant. FRA har sysslat med sådant sedan andra världskriget och är rätt haj på det. Ytterligare en fördel är att mycket av analysen kan göras automatiskt av en dator utan mänskliga insatser.

Fundera själv på meddelarskyddet. Vad hjälper det om meddelandena till journalisten är krypterade då FRA kan kartlägga alla som varit i kontakt med journalisten?

Nej, motåtgärden är: Undvik datorer. Använd papper, penna och personliga kontakter, precis som på 1800-talet. (Ungefär så som terroristerna redan gör.)

Ursprungligen av pesc:

...
Fundera själv på meddelarskyddet. Vad hjälper det om meddelandena till journalisten är krypterade då FRA kan kartlägga alla som varit i kontakt med journalisten?
...

Det är så vitt jag vet inte möjligt att fastställa vem som kontaktat journalisten, om man använder publika datorer. I rev. 2 av lagen kanske man inför bioport som krav för att få koppla upp sig mot nätet, och då är gåsfjäder det enda alternativet, men jag tror inte att Askungen vågar sig på den sortens Endlösung

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-16 21:45
Ursprungligen av leonardo:

Det är så vitt jag vet inte möjligt att fastställa vem som kontaktat journalisten, om man använder publika datorer.

Kanske det. Och mobiltelefonen köper man begagnad på svarta marknaden och använder med oregistrerat kontantkort och sedan slänger man hela rabbet då man pratat klart med journalisten... Datorer och mobiler ska användas som professionella brottslingar använder handeldvapen.

Det jag bara ville påpeka är att kryptering knappast är något problem för FRA. De har lyssnat på militärer i över 50 år som krypterat "all" trafik. Och ändå är tråden full av snack om kryptering...

Nej, som vanlig oteknisk medborgare har man nog inget att sätta emot. Om man inte vill leva datorlöst som en taliban i en grotta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-16 22:00
Ursprungligen av leonardo:

...I rev. 2 av lagen kanske man inför bioport som krav för att få koppla upp sig mot nätet,...

Allvarligt sagt tror jag detta kommer. (Nej inte bioport, men begränsade möjligheter till anonymitet.) Jag vill minnas att det har varit diskussioner om huruvida kontantkort skall få vara oregistrerade. Jag har bestämt för mig att kontantkort måste registreras i några andra europeiska länder (har ingen referens, sorry).

Och tidningarna behöver väl bara skriva lite om terrorister och pedofiler för att alla skall inse att publika surfterminaler utan krav på legitimation är förkastligt...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-16 23:08

Hela lagen är ju ett steg ifrån demokratin och ett steg emot ett totalitärt samhälle... Förstår inte ens att man kan försöka driva igenom ett förslag som försummar den mänskliga integriteten.

Censur & Berlinmuren kritiserades...

Signifikant för kommunismens brutala förtryck var just censur och avlyssning som utsattes för hård kritik från Väst. Det var det så kallade kalla kriget. Dagliga brott mot mänskliga rättigheter. Nu vill regeringen Reinfeldt införa dessa övergrepp i Sverige! STASI-tendenser.
Det fria ordet bröt ner östblockets diktaturer.
Be alla rösta mot förslaget, NU!

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-06-16 01:03

klart att de lägger det under EM så folk har annat att tänka på...

Om det går igenom kanske man ska börja ha en massa "terror-ord" som signatur i ren protest.
Om alla gjorde det skulle de få ett kul jobb... Fast filtret kanske är så pass bra att det filtrerar ut fejkar också...

Hoppas verkligen inte att det går igenom...Usch!
Nästan bud på att åka upp till stockholm till onsdag...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-16 02:03

Den enda trösten i eländet är att man inte kommer att ha resurser att läsa vår mail. Lagen är hopsydd av ett gäng mindre begåvade politrucker som fick rännskita av 9/11 och som vill visa att dom är på hugget.

1. Lagen kommer inte att på något vis hindra eller avslöja terrorism.
2. Några värnpliktiga kommer att halvsova framför det gigantiska flödet av information. En effektiv övervakning kräver en stor analytisk personalresurs som aldrig kommer att bli verklighet. Kostar miljarder. Bara stora nationer har råd med sådant här.

Alltså; man har rövknullat våra demokratiska grundprinciper för en meningslös lag. Man har brutit en tusenårig framåtskridande demokratisk rörelse...för ingenting. Sådana är dom, politikerna. Och dom undrar varför vi föraktar dom.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-06-16 09:19
Ursprungligen av mjg:

2. Några värnpliktiga kommer att halvsova framför det gigantiska flödet av information. En effektiv övervakning kräver en stor analytisk personalresurs som aldrig kommer att bli verklighet. Kostar miljarder. Bara stora nationer har råd med sådant här.

Njae, FRA är en civil myndighet så några värnpliktiga lär det inte handla om...däremot världens enligt uppgift femte kraftfullaste superdator som kommer att matas med ca 250 000 sökord...

Problemet här är inte att man regelbundet kommer att avlyssna allt som görs via kabel...självklart kommer man då inte per automatik att läsa alla våra mail och foruminlägg...problemet är att vårt lands regering helt plötsligt, utan någon som helst insyn från juridiskt håll, kan bestämma sig för att någons kommunikation aktivt ska kontrolleras...
Vad är det som säger att de inte t.ex. bestämmer sig för att avlyssna en tidning därför att den skriver negativa saker om regeringen? Ingenting i dagsläget...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-16 10:55

Jo, jag känner till problemet Det är ju det jag är kritisk emot. Godtycket. Jag listar det praktiska för att illustrera att politikerna har rövknullat demokratin för...ingenting. Dom är alltså beredda att strama åt demokratiska fri- och rättigheter för...ingenting. DET är skrämmande. Mycket skrämmande. Att dom vill haffa terrorister är inte skrämmande. Deras lättsinne och korkskallighet är skrämmande. Deras obildning och historielöshet är skrämmande.

Nå - om inte FRA ens får ta in värnpliktiga för slavagörat - så kommer dom inte ens att klara em mikroskopisk del. Det är känt sedan tidigare - framför allt i USA som ändå har ett par tusen analytiker - att flödet är oöverskådligt. Superdator? Ju fler superdatorer - ju oöverskådligare För står du inte vad jag menar? Människor måste i slutänden analysera materialet - sortera och bedöma. Det kan aldrig bli något annat än ett litet stickprov då och då i osceanen av info. Detta tack vare internets gigantiska omfång.

Ursprungligen av lasselu:

Njae, FRA är en civil myndighet så några värnpliktiga lär det inte handla om...däremot världens enligt uppgift femte kraftfullaste superdator som kommer att matas med ca 250 000 sökord...

Problemet här är inte att man regelbundet kommer att avlyssna allt som görs via kabel...självklart kommer man då inte per automatik att läsa alla våra mail och foruminlägg...problemet är att vårt lands regering helt plötsligt, utan någon som helst insyn från juridiskt håll, kan bestämma sig för att någons kommunikation aktivt ska kontrolleras...
Vad är det som säger att de inte t.ex. bestämmer sig för att avlyssna en tidning därför att den skriver negativa saker om regeringen? Ingenting i dagsläget...

Än vet vi inte om det verkligen blir av, men skulle det gå så, finns det något som heter civil olydnad att ta till. I en mycket mild och helt laglig form kan det ju vara så att MÅNGA justerar sin e-postsignatur lite extra, t ex enligt nedan; då kommer inte superdatorerna att hänga med så länge....

Elgenper

"Hej, FRA! Här kommer lite extra servertugg om bomber, al-Quaida, fortkörning, sprängdeg, skäggväxt och annat samhällsfarligt......"

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-16 11:46

Jo, jag är en ivrig förespråkare för civil olydnad och kommer - som vanligt - att bidra på mitt sätt. Tyvärr är vi så få att Staten knappt märker det. Dessutom så kommer allt att glömas inom kort - lagen sjunker in och ännu en spik i demokratikistan har applicerats utan att folket bryr sig ett smack..."Har man rent mjöl så...blablabla..." Djupare i tanken än så är inte den stora delen av befolkningen (som t.ex. inte ser något problem i att statschefsposten går i arv därför att den "inte har någon makt".) Vi har - folket sammantaget - det land vi förtjänar.

Ursprungligen av elgenper:

Än vet vi inte om det verkligen blir av, men skulle det gå så, finns det något som heter civil olydnad att ta till. I en mycket mild och helt laglig form kan det ju vara så att MÅNGA justerar sin e-postsignatur lite extra, t ex enligt nedan; då kommer inte superdatorerna att hänga med så länge....

Elgenper

"Hej, FRA! Här kommer lite extra servertugg om bomber, al-Quaida, fortkörning, sprängdeg, skäggväxt och annat samhällsfarligt......"

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-06-16 12:48
Ursprungligen av lasselu:

Problemet här är inte att man regelbundet kommer att avlyssna allt som görs via kabel...självklart kommer man då inte per automatik att läsa alla våra mail och foruminlägg...problemet är att vårt lands regering helt plötsligt, utan någon som helst insyn från juridiskt håll, kan bestämma sig för att någons kommunikation aktivt ska kontrolleras...
Vad är det som säger att de inte t.ex. bestämmer sig för att avlyssna en tidning därför att den skriver negativa saker om regeringen? Ingenting i dagsläget...

Precis. Hur kul blir det den dag som tex. SD tar regeringsmakt i Sverige (förvisso inte nästa val, men är det en omöjlighet? Knappast.) ?

Går det igenom ska jag snacka "terrorord" i telefon i totalt vardagliga sammanhang t.ex: "-Jag bombade precis sönder toaletten, det var ingen dålig missil." och "-Jag terroriserar glaset med giftiga biologiska ämnen som avfyras ut från juicepaketet för tillfället. Nektaren är alltid lika jobbig som granater mellan tänderna. Det är så handen kan explodera av krampande när man känner gaffeln försöka riva sig igenom mellan tänderna."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-16 04:57

Visst lever vi in ett fantastiskt land där Miljöpartiet (kanske inte så otippat som de andra) och Vänsterpartiet är de som står upp i de liberala frågor som är viktiga på riktigt.

Vad står de som kallar sig liberaler för?

Sänkta skatter (någon procentenhet)
Hårdare tag i skolan
Införande av en kontrollstat, med stora inskränkningar i individens fri- och rättigheter.

Vänligen, ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-16 05:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-16 08:33
Ursprungligen av Ylan:

Visst lever vi in ett fantastiskt land där Miljöpartiet (kanske inte så otippat som de andra) och Vänsterpartiet är de som står upp i de liberala frågor som är viktiga på riktigt.

Vad står de som kallar sig liberaler för?

Sänkta skatter (någon procentenhet)
Hårdare tag i skolan
Införande av en kontrollstat, med stora inskränkningar i individens fri- och rättigheter.

Vänligen, ylan

Ja, det är ju en intressant iakttagelse. Detta är ju en problematik med den svenska politiken generellt att svenska inte vet vad de röstar på (Socialdemokraterna har genomfört ett otal nyliberala reformer, liberaler agerar konservativt, konservativa agerar nyliberalt, kommunister agerar socialdemokratiskt, etc.). Nu finns det ju liberaler som är starkt kritiska till förslaget. Birgitta Ohlsson och Fredrik Federley är väl de två mest tongivande kritikerna i det liberala blocket (vilket iofs inte är en ursäkt att kasta en röst i närheten dem i något val).

Obehagligt är dessutom att det redan kommit in anmälningar mot FRA för felaktig registrering. Anmälningar mot Försvarets Radioanstalt kan påverka röstning om befogenheter - sr.se Sen har vi ju den principiellt obehagliga delen att militära funktioner används inrikes. Militären ska skydda mot hot utifrån.

En vis man sa:
"Väst börjar mer och mer likna Kina (polisstat, övervakning osv.) och Kina börjar mer och mer likna väst (fri marknad, klassklyftor osv.)." Polisstat och kapitalism är nog den mest effektiva kombinationen i världshistorien.

I USA har dessa hårdare lagar riktats mot emigrerande mexikaner. Vi kommer väl rikta våra mot Irakier i Södertälje.

Måste rekommendera den alltid härliga Jan Guillous bok Fienden inom oss. Riktigt skön sommarläsning och skrämmande historia om "terrorism" mot den svenska civilbefolkningen.

Man blir mörkrädd! Jag funderar STARKT på att INTE RÖSTA i nästa EU-val. Om inte den röstvägran får önskad effekt då ska jag även strunta i nästa riksdagsval. Jo jag vet att det egentligen är en demokratisk skyldighet att rösta men varför ska jag hålla denna SKENDEMOKRATI under armarna?

FRA har dessutom REDAN brytit mot lagen. I Tyskland har liknande teknologi använts för att spåra konversation mellan människor och journalister.

/ Midmus

Bevaka tråden