Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var tog FRA-tråden vägen?!

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-21 13:22

Jag kan inte se den längre...It's gone.

Jag gissar att den plockades bort för att den blev för offtopic och att moderatorerna ville ha en lugn midsommar.
Enligt rykten så har den hamnat i Loungen som enbart är för supporters.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-21 13:40

Den moderatorn sköter inte sitt jobb - tar sig alldeles för stora friheter. En tråd om informationskontroll har blivit censurerad. Tråden innehöll inga olagligheter och bröt inte mot forumets policy.
99mac betsämmer så klart, men om detta är takhöjden på detta forum så är takhöjden alldeles för låg för mig. Om tråden ej är tillbaka för alla inom 24 timmar så lämnar jag forumet och återkommer inte föränn moderatorn bakom censureringen är tillrättavisad eller uppsagd som mederator.
Detta är givetvis inte viktigt - forumet klarar sig alldeles utmärkt utan mig :-D. Jag vill bara veta vilka forum jag deltar i. Vilken nivå det är. Jag prioriterar min tid (det finns många forum). Tråden som sådan är också ointressant nu - och uttömd. Allt är sagt. men det handlar inte om det så klart.

Så - 24 timmar. Sen goodbye. No hard feelings. Vill bara veta - vill att 99mac visar färg.

Ursprungligen av mjg:

Tråden innehöll inga olagligheter och bröt inte mot forumets policy.

Med tanke på att den tråden anmälts mer än någon annan tråd på väldigt lång tid kan jag garantera dig att det fanns inlägg i den som bröt mot forumets policy på många sätt och viss. Jag fick till och med ett SMS från en medlem om att banna en person i tråden.

Med det sagt föredrar jag dock hellre att vi låser trådar med en tydlig förklaring, än att vi tar bort dom (och att flytta till en låst del av forumet är samma sak som att ta bort i de flestas ögon).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-21 15:02
Ursprungligen av Adrian B:

Med det sagt föredrar jag dock hellre att vi låser trådar med en tydlig förklaring, än att vi tar bort dom (och att flytta till en låst del av forumet är samma sak som att ta bort i de flestas ögon).

Tack.

  • Medlem
  • 2008-06-21 15:10
Ursprungligen av Adrian B:

Med det sagt föredrar jag dock hellre att vi låser trådar med en tydlig förklaring, än att vi tar bort dom (och att flytta till en låst del av forumet är samma sak som att ta bort i de flestas ögon).

Det är ju något vi kan diskutera. Jag gillar inte att man låser trådar som lever om de fortfarande förs framåt. Min uppfattning är då att det är bättre att låta tråden leva på sin rätta plats än att döda den. Det brukar leda till upprördhet alldeles oavsett hur väl motiverad stängningen är.

Ursprungligen av Baron:

Det är ju något vi kan diskutera. Jag gillar inte att man låser trådar som lever om de fortfarande förs framåt. Min uppfattning är då att det är bättre att låta tråden leva på sin rätta plats än att döda den. Det brukar leda till upprördhet alldeles oavsett hur väl motiverad stängningen är.

Jo, jag håller med dig, generellt sett, gillar inte när man bara dödar en aktiv diskussion, om det inte är absolut tvunget (eller om det finns andra trådar att hänvisa till).

Problemet i detta fall var väl att tråden egentligen låg i utkanten för vad som passar på 99.se hursomhelst, och med sin politiska ton var den en krutdurk för folk som inte kan sköta en diskussion. Sådana diskussioner fungerar bättre i Lounge, men eftersom tråden hade fått leva så länge i den publika delen hade det nog varit bättre att låsa den (med motiveringen att den lockade fram för mycket förstörande inlägg eller något liknande) och sen hänvisa till Lounge för fortsatt diskussion.

Ursprungligen av mjg:

Den moderatorn sköter inte sitt jobb - tar sig alldeles för stora friheter. En tråd om informationskontroll har blivit censurerad. Tråden innehöll inga olagligheter och bröt inte mot forumets policy.
99mac betsämmer så klart, men om detta är takhöjden på detta forum så är takhöjden alldeles för låg för mig. Om tråden ej är tillbaka för alla inom 24 timmar så lämnar jag forumet och återkommer inte föränn moderatorn bakom censureringen är tillrättavisad eller uppsagd som mederator.
Detta är givetvis inte viktigt - forumet klarar sig alldeles utmärkt utan mig :-D. Jag vill bara veta vilka forum jag deltar i. Vilken nivå det är. Jag prioriterar min tid (det finns många forum). Tråden som sådan är också ointressant nu - och uttömd. Allt är sagt. men det handlar inte om det så klart.

Så - 24 timmar. Sen goodbye. No hard feelings. Vill bara veta - vill att 99mac visar färg.

Att vara medlem på 99.se är ingen rättighet, det är ett previlegie!
Vissa trådar försvinner, vissa användare varnas... Moderatorerna är människorna som driver det, i det här fallet jävligt bra. Tycker det är obefogat att gnälla om en tråd som inte leder någonstans (som jag anser att den ifråga faktiskt inte gjorde) försvinner. Pallar du inte det så kan du alltid gå till Flashback och använda din "Prioriterade tid" till att plöja igenom allt skräp innan du hittar något vettigt....

ELLER...

Så kan du acceptera att 99.se är ett "städat" forum, drivet av bra människor, som absolut inte har några som helst skyldigheter gentemot dig som användare.

Sen undrar man vad det är för översittarstil du kommer med.
Ställa krav hit å dit och spela Allan. Se ditt medlemskap som ett previlegie, det gör minnsann jag!

Och sen vill jag passa på att tacka hela 99.se-gänget som driver stället. Tack, ni gör ett GRYMT bra jobb!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-22 08:16
Ursprungligen av PeeMaN:

Att vara medlem på 99.se är ingen rättighet, det är ett previlegie!
Vissa trådar försvinner, vissa användare varnas... Moderatorerna är människorna som driver det, i det här fallet jävligt bra. Tycker det är obefogat att gnälla om en tråd som inte leder någonstans (som jag anser att den ifråga faktiskt inte gjorde) försvinner. Pallar du inte det så kan du alltid gå till Flashback och använda din "Prioriterade tid" till att plöja igenom allt skräp innan du hittar något vettigt....

Vilket larv.

Ett forum finns till för de som använder det, allt annat är omöjligt. Som admin/moderator måste man se sin uppgift som ett serviceuppdrag, allt annat är omöjligt.

Tack och lov visade Baron en större respekt för användarna än vad du lyckas med.

Citat:

Så kan du acceptera att 99.se är ett "städat" forum, drivet av bra människor, som absolut inte har några som helst skyldigheter gentemot dig som användare.

99 har hur mycket skyldigheter som helst mot sina användare. Förstår man inte det (vilket jag tror att de gör), ska man absolut inte driva ett forum.

/Fredrik, admin annorstädes

  • Medlem
  • 2008-06-22 11:47
Ursprungligen av Skilling:

Vilket larv.

Ett forum finns till för de som använder det, allt annat är omöjligt. Som admin/moderator måste man se sin uppgift som ett serviceuppdrag, allt annat är omöjligt.

Tack och lov visade Baron en större respekt för användarna än vad du lyckas med.

99 har hur mycket skyldigheter som helst mot sina användare. Förstår man inte det (vilket jag tror att de gör), ska man absolut inte driva ett forum.

/Fredrik, admin annorstädes

Det är viktigt att komma ihåg att man även har skyldigheter som medlem. Det är lite som i trafiken. Där har man inga rättigheter, bara skyldigheter.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-22 11:59
Ursprungligen av Baron:

Det är viktigt att komma ihåg att man även har skyldigheter som medlem. Det är lite som i trafiken. Där har man inga rättigheter, bara skyldigheter.

Absolut, that goes without saying (herregud, jag låter som hon i Idol...).

  • Medlem
  • 2008-06-22 15:18
Ursprungligen av Skilling:

Absolut, that goes without saying (herregud, jag låter som hon i Idol...).

Tro mig, för en del medlemmar är det ingen självklarhet. (En del av dem är nu före detta medlemmar.)

Förtydligande: Ingen är utesluten som följd av den aktuella tråden.

Ursprungligen av PeeMaN:

Att vara medlem på 99.se är ingen rättighet, det är ett previlegie!

[...]

Så kan du acceptera att 99.se är ett "städat" forum, drivet av bra människor, som absolut inte har några som helst skyldigheter gentemot dig som användare.

Om man som moderator skulle se det som du gör, får man nog moderera i sin egen lilla värld, helt utan medlemmar --- vilket väl förtar hela poängen med att ha forum, eller hur?

Bra att tråden är tillbaka, bra att moderatorerna hade självdistans nog att kunna ändra sig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-21 13:43

Och jag som tyckte att tråden blev alldeles för enformig. Försökte och försökte att framföra lite annorlunda åsikter men no luck there.

Blir ju ingen riktig diskussion om alla tycker samma sak och de som inte gör det mobbas ihjäl. Blir ju inte liiite tråkigt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-21 13:46

Det är ju inte det det handlar om. Förstår du inte det? Detta hadlar inte om tråden som sådan. Det handlar om godtycke - ett forum kan inte hålla på med godtycke - ett forum ska ha tyngd, sans och policy. Moderatorer ska inte köra sitt eget race. Nå - inte på forum jag vill vara på i alla fall. Det är för låg nivå isåfall.
tråkiga trådar undviker man - det är frihet. man plockar inte plötsligt bort trådar godtyckligt. Det är skumrask. Ouppfostrat. Lågt.

Ursprungligen av boris91:

Och jag som tyckte att tråden blev alldeles för enformig. Försökte och försökte att framföra lite annorlunda åsikter men no luck there.

Blir ju ingen riktig diskussion om alla tycker samma sak och de som inte gör det mobbas ihjäl. Blir ju inte liiite tråkigt.

Var det inte den tråden som fylldes med antidemokratisk propaganda och rasism? Bra att den togs bort i så fall, flashback är en bättre plats för den typen av snack.

Ursprungligen av akerstrom:

Var det inte den tråden som fylldes med antidemokratisk propaganda och rasism?

Rasism ?!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Rasism ?!

Jo, det var någon/några "tokar" som skrev riktigt riktigt nedlåtande om invandrare och deras förmodade skuld till det mesta. Ren rasism helt enkelt.

Ursprungligen av akerstrom:

Jo, det var någon/några "tokar" som skrev riktigt riktigt nedlåtande om invandrare och deras förmodade skuld till det mesta. Ren rasism helt enkelt.

Läste iofs inte varje inlägg, blev lite fokuserad på en viss debatör...

  • Medlem
  • 2008-06-21 14:06

Jag citerar mig själv i en tråd i musikloungen.

Ursprungligen av Baron:
Ursprungligen av Skilling:

Ja, det kan man faktiskt undra.

Censur.

Det var inte censur. Det var en tråd som urartade ganska snabbt om man med urarta avser hur väl den följde ämnet och hur tråden kom att passa i sitt subforum. Tråden finns kvar men i /mac:s offtopicdel Supporter Lounge som man får tillgång till om man betalar en supporteravgift.
(Varför det är så är en annan historia.)

FRA-tråden kanske ska in i Musikloungen i stället? Det avgör JGB och musik-gänget.

mjg, utan godtycke blev det inget forum. Den diskussionen finns redan på flera håll på 99.se. Vi kan inte ha heltäckande regler för alla tänkbara och otänkbara situationer.

Men ska du kommentera det får du leta reda på någon tråd som redan handlar om det.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-21 14:09

Fylldes den av det?

Det var väl en person som skrev ett par rasistiska inlägg, vad jag såg.

Tycker också det är mycket märkligt att plocka bort en tråd på det viset. Kan möjligtvis förstå om man låser tråden, även om jag inte riktigt vet på vilka grunder. Men att plocka bort den?

Tycker också det är ohyffsat att göra det utan att tydligt redogöra för skälet.

  • Medlem
  • 2008-06-21 14:09

Som sagt, den är inte borta. Den är offtopic och ligger i offtopicdelen av 99.se/mac.

edit: Den är flyttad helt enligt mjg:s önskemål, eftersom mjg efterlyser att reglerna följs och att man inte ska blanda in godtycke. Tråden är behandlad helt enligt alla regler som finns.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-21 14:13
Ursprungligen av Baron:

Som sagt, den är inte borta. Den är offtopic och ligger i offtopicdelen av 99.se/mac.

edit: Den är flyttad helt enligt mjg:s önskemål, eftersom mjg efterlyser att reglerna följs och att man inte ska blanda in godtycke. Tråden är behandlad helt enligt alla regler som finns.

Citerar mig själv från samma tråd:

Ursprungligen av Skilling:

Man kan väl inte flytta en tråd som skapats i en del av 99 till en annan där en stor del av de som deltagit i tråden inte har tillträde?

Eller kan och kan, men det är inte speciellt snyggt gjort.

  • Medlem
  • 2008-06-21 14:14
Ursprungligen av Skilling:

Citerar mig själv från samma tråd:

Jo, det kan man. Förklara gärna hur man skulle slippa godtycket annars.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-21 14:17

Jag förstår inte ens vad du pratar om.

Ni bestämmer och är kungar av 99, det är jag fullt införstådd med. Det hindrar inte att man visar lite hyfs och tydligt förklarar varför man stänger en tråd. Att flytta den till en avdelning dit bara vissa har tillgång är inte snyggt alls mot folk som skrivit i den.

Ni har all rätt att göra så, antar jag. Men det är fult.

  • Medlem
  • 2008-06-21 14:28

Tråden är flyttad till offtopicdelen och har en hänvisning. Är det då svårt att begripa varför den ligger där den ligger? Den ligger där eftersomden inte uppfyller kriterierna för att få ligga kvar. Alternativet är att rensa bort alla inlägg om inte har med ämnet att göra. För inte handlar den nu om "Nätverk och säkerhet"?

Du är hemskt välkommen att betala 30 kronor för att fortsätta följa tråden.

Tråden är en /mac-tråd, men kan mycket väl bli en /musik-tråd om moderatorgänget på musik vill ha den på /musik.

Ursprungligen av Baron:

Du är hemskt välkommen att betala 30 kronor för att fortsätta följa tråden.

Stiligt, lite som Aftonbladets Plus-web.

Ursprungligen av Dumb Dan:

Stiligt, lite som Aftonbladets Plus-web.

Precis vad jag kände, riktigt jäkla unket Baron, underbetyg.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-21 14:29

Tack för ett vänligt bemötande.

  • Medlem
  • 2008-06-21 14:35
Ursprungligen av Skilling:

Tack för ett vänligt bemötande.

Anar jag ett uns av ironi?

Bevaka tråden