Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MSN till iChat med hjälp av Jabber?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har sen en tid slutat använda msn och gått över till Ichat lite.
Hörde om Jabber, men vad är det? hur gör man?
Kan man bara använda ichat och få in sina kontakter från msn där?
Men hur fungerar jabber och hur göra man?

Någon som kan bena ut detta för mig då jag inte fattar.?

Processen är inte helt rakt på, så istället för att försöka ge mig på att förklara hur det funkar så föreslår jag att du tittar på denna guide.

Adium fixar också Jabber. Det bör dock nämnas att filöverföring via Jabber inte funkar där.

iChat verkar funka hur smidigt som helst, coolt!
Jag har aldriv kört iChat förut, och jag gillar det, grejjen är bara att jag älskar adium, så jag ger det en testperiod innan jag switchar helt!
om filöverföringen funkar bättre än i adium är saken biff, annars blir det en tuff match!

Fungerar över förväntan med iChat - Msn över Jabber. Synd bara att inte videoöverföringen fungerar …

Använder ichat nu via jabber o mitt gmail-konto.. min kompis i canada gör samma sak, också han på mac.. vi kan dock inte skicka filer. vi har kommit så pass långt att vi kan acceptera filerna men de står kvar som "calculating" i all evighet..

problemet uppstår inte med andra IM klienter som skype eller msn..iChat theater har jag försökt få igång men han kan inte ens se min invitation..

någon som har samma problem?

Ursprungligen av klarabara:

Använder ichat nu via jabber o mitt gmail-konto.. min kompis i canada gör samma sak, också han på mac.. vi kan dock inte skicka filer. vi har kommit så pass långt att vi kan acceptera filerna men de står kvar som "calculating" i all evighet..

problemet uppstår inte med andra IM klienter som skype eller msn..iChat theater har jag försökt få igång men han kan inte ens se min invitation..

någon som har samma problem?

Om ni båda kör Mac så varför inte ta det hela till "Next Level" då?
Gå till AIM.com och fixa ett "Screen Name" båda två.
Sedan kan ni ju videochatta, dela skärm, köra bildspel för varandra etc, skicka filer...direkt i iChat

hittade det här.. http://allforces.com/2005/05/06/ichat-to-msn-through-jabber/

kanske är så med allt som connectar via jabber..mitt msn funkar dock inte..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-25 12:23

Vad hände med mac.se:s jabberserver?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-15 22:18

Vilken jävla djungel!
Jag kör iChat via Gmail med mina vänner som också kör mac, det funkar fin med videochatt, men inte fildelning som klarabara sa. Nu försöker jag få in mina Msn-vänner via jabber, men det var inte så lätt, jag är så jävla dålig på datanörderi. Jag gör ett nytt försök imorgon efter jobbet. Mitt jävla bervbärarjobb...

Det är över min kapacitet också, tyvärr. Men förhoppningsvis blir väl Adium bättre snart och får videochat och BRA filöverföringsmöjligheter.

iChat to MSN Through Jabber All Forces

Goflorp: väldigt sent ute, hade inte sett ditt inlägg förrän idag..kan du utveckla det där med screen-name?

  • Medlem
  • 2008-06-21 11:10
Ursprungligen av klarabara:

iChat to MSN Through Jabber All Forces

Goflorp: väldigt sent ute, hade inte sett ditt inlägg förrän idag..kan du utveckla det där med screen-name?

Vad han menar är att iChat har stöd för AIM. Du kan alltså skapa ett AIM-konto på aim.com. Be din polare göra likadant. Lägg sedan till era AIM-konton i iChat (nytt konto under inställningar) och ni är hemma med fullt stöd för alla funktioner i iChat (tror jag).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-16 17:06

Det gick skitbra med hjälp av den här:
iChat with MSN andrew carter

Tyvär funkar fortfarande inte filöverföring, men jag kan chatta med mina vänner som kör msn utan att behöva ha skiten själv i min egen dator, fantastiskt!

Jag har ett litet problem när jag kör msn i iChat genom jabber.

Nu och då ändras mitt visningsnamn till mitt jabber-användarnamn vilket kanske inte alltid är så ballt. Går jag in i Psi och ändrar där så löser det sig, men bara någon dag.

Någon som har någon lösning?

finns det inget om sådant i inställningar? jag har så jag kan välja "handle" i ichat, är det det du menar? har nog ingen lösning annars..

gmail i ichat funkade med video över atlanten, fett

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-21 00:28

erm, det här är säkert bra men varför inte köra adium hela vägen?

varför installera adium när du kan köra med ichat som kommer med datorn? jag tycker om att det är så intigrerat redan.. inte som på win då msn kom med, och man bara kunde använda det till msn.. blä

ah ja, såklart! nu förstår jag!
tack så mycket!

Någon annan som får upp ett reklam-meddelande varje gång de startar msn via iChat?
Jag får ett via servern och jag begriper inte hur man får bort det och huruvida det beror på vilken server man använder?

Jag har använt njs.netlab.cz tills nu, när mitt lösen till msn gick ut och jag bestämde mig för att börja pilla runt. Skulle gärna slippa det där meddelandet. Verkligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-31 15:41

Inte sett något reklam meddelande. Dock har jag inte använt njs.netlab.cz någon gång. Jag har kört med jabber.se men den servern slutade att svara igår. Jag vet att de haft problem med hostingen till servern men hade hoppats på att det skulle lösa sig.

Jag försökte med jabber.se och registrerade mig och allt sen säger ISP att det inte går att logga in på mitt konto fast det är rätt lösen och allt...fast det verkade inte vara att det låg nere..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-02 18:23

Hmm, vad är det här? Kommer alla utom jag in på www.jabber.se?

jag kom inte in på jabber.se heller så du är inte ensam..

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-09-17 20:14

Jag flyttade över mitt konto, men får inte fram några kontakter. Nu kan jag heller inte logga in på min MSN via Messenger eller Adium. Vad är problemet?

Jag använde mig av den här; TooneTown Blog: 10 steps to a multi-protocol iChat. och har sen dess (peppar peppar) inte haft några problem!
Har ställt in så msn, yahoo, icq o gmail kommer på en o samma lista! Supersoft!

Jag rekommenderar!

ps. dock kommer mitt namn med efternamn upp i chats, nåt jag tror händer i gmail. Kanske man kan ändra..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-22 13:28
Ursprungligen av klarabara:

Jag använde mig av den här; TooneTown Blog: 10 steps to a multi-protocol iChat. och har sen dess (peppar peppar) inte haft några problem!
Har ställt in så msn, yahoo, icq o gmail kommer på en o samma lista! Supersoft!

Jag rekommenderar!

ps. dock kommer mitt namn med efternamn upp i chats, nåt jag tror händer i gmail. Kanske man kan ändra..

Ah, det här inlägget hade jag missat. Ska provas för jabber.se är inget vidare stabil. åh.
Tack Klarabararara.

EDIT: Är det bara för mig som inte avatars funkar i MSN?

Senast redigerat 2008-12-23 16:29
1
Bevaka tråden