Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X hänger sig efter uppdatering

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

halloj

jag såg att det fanns 3 uppdateringar tillgängliga idag. jag körde igång uppdateringen och allt flöt på fint. macen bad om omstart. efter omstarten hänger den sig i uppstarten. det är i början när den gråa skärmen med ringen som snurrar dyker upp som den stannar.

det låter som datorn jobbar för fullt men ingenting händer. har provat att ha den igång över en kvart men inget händer.

hur skall jag lösa det här? kan jag köra osx installations cdn och fixa en återställning eller liknande?

Hänger den sig *varje* gång du startar om den?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-21 17:16

Samma hände för mig på min gamla Mini G4 just idag. Jag har låtit det stå i det läget med snurrande ring i snart 3 timmar efter senaste omstarten.

10.5.3 uppdateringen, Quicktime och nåt annat.

jag har en dual core mac book. har inte leopard dock utan versionen innan. kanske går att boota med en leopard installations cd och uppdatera osx och på så sätt få igång det igen?

jag har liknande problem efter 10.5.3-uppdateringen. innan tog det 2 minuter att starta upp. nu tar det 6 minuter och 4 av dem tillbringas framför en grå skärm.

Ursprungligen av rocksteady:

jag har liknande problem efter 10.5.3-uppdateringen. innan tog det 2 minuter att starta upp. nu tar det 6 minuter och 4 av dem tillbringas framför en grå skärm.

jag har haft min igång i ca 15 minuter och inget händer.

Ursprungligen av zansiball:

jag har haft min igång i ca 15 minuter och inget händer.

Och om du stänger av den och startar den igen?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-21 22:17

Beroende på vilken dator du har så kan det ta lite tid. Om det tar 1 timme eller längre då är det något fel men det är normalt att det kan ta lång tid speciellt på PPC macar med lite RAM.

//Rob

Ursprungligen av Adrian B:

Och om du stänger av den och startar den igen?

har startat om den ett par gånger för att se om den kommer förbi den gråa delen. men tyvärr gör den inte det.

skall testa att ha den igång en timma eller liknande. se om det händer något då.

kan du starta den i säkert läge? håll in shift under uppstart

Ursprungligen av rocksteady:

kan du starta den i säkert läge? håll in shift under uppstart

nej verkar inte som det. det är fortfarande den grå bakgrunden och cirkeln som snurrar runt. jag skall försöka att köra igång med osx installations cdn eller nåt.

installations cdn går igång iallafall. hur funkar det om jag gör en ominstallation av osx. kommer mina bilder och övriga filer finnas kvar som när man gör en system återställning i windows eller måste jag sopa rent allting?

edit: har kört skivverktygen men hittar inga fel eller konstigheter. måste vara oset som har ställt till det helt. frågan är hur jag kan rädda så mycket av det som ligger på hårddisken som möjligt innan jag formaterar och lägger in osx igen.

Senast redigerat 2008-06-24 23:01

om jag uppdaterar min nuvarande osx installation till leopard kommer alla privata filer och inställningar finnas kvar?

i såna fall är det ju ett bra tillfälle att uppdatera nu.

Om du startar om den med T nere ("target mode") och det fungerar, då kan du ansluta den till en annan Mac via Firewire som en extern hårddisk, ifall du inte hittar något annat sätt att komma åt dina filer.

target mode verkar gå igång fint.

jag läser på How to use FireWire target disk mode

Citat:

If you will be transferring FileVault-protected home directories (Mac OS X 10.3 or later only), log in as the FileVault-protected user and temporarily turn off FileVault. After transferring home directory contents to the target computer, enable FileVault protection again if desired.

jag kör versionen av osx som kom innan leopard. (tiger?) är jag då tvugnen att stänga av filevault för att komma åt mina filer? jag har ingen firewire sladd liggandes för tillfället därför kan jag inte testa själv.

används filevault automatiskt eller måste man själv aktivera det?

hoppas inte det krävs avstängning av filevault för då är jag nog rätt körd. jag kan nog inte komma in och stänga av det nämligen.

Filevault används inte automatiskt utan du måste själva aktivera det i Systeminställningar/Säkerhet

nu hamnar jag kanske utanför ämnet men eftersom det berör räddningen av min data så postar jag här ändå.

jag har några sparade mail i det medföljande mail programmet. kan jag kopiera dessa genom target mode? vart ligger dom/den?

1
Bevaka tråden