Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få webbläsare att hitta bilder i iPhoto library?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag ska lägga upp bilder på te.x blogger så känner den inte igen mappen iphoto libary efter det är en genväg för ett program.
Hur ska jag hitta mappen så jag kan ladda upp bilder.
Fattar någon hur jag menar det är svårt att förklara.
Det gick bra i tiger för då var det bara en vanlig mapp men nu när jag har leopard så får jag det inte att funka.

Du använder antagligen iLife 08? Högerklicka på filen (iPhoto Library) och välj "Show Package contents", återupprepa detta på filen däri som heter "iPhoto Library", där har du filerna.

jo det har jag hittat men när man ska lägga upp bilderna på te.x blogger så får man upp en leta fil ruta. hur gör man då?

Är det för simpelt att först lägga ut (från iPhoto) bilderna på t.ex. skrivbordet och sedan hänvisa blogger dit?

Eller exportera inifrån iPhoto till tex skrivbordet

fan vad jobbigt är det enda sättet varför har apple gjort det så knövligt.

Jag tycker faktiskt det är ganska bra att dra ut bilden från iPhoto till skrivbordet. Då vet man direkt var den är och behöver inte leta i mappstrukturen.

Minuset är ju förstås att man måste öppna iPhoto...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-01 20:22

Kör du Safari kan du dra bilden direkt från iPhoto till "öppna-fil-fönstret". Då kommer du till rätt mapp. Du får sedan hitta bilden i dennna mapp.

Varför tycker du att det är jobbigt att använda iPhoto för bilder i iPhoto?

  • Medlem
  • 2008-06-20 23:59
Ursprungligen av pesc:

Kör du Safari kan du dra bilden direkt från iPhoto till "öppna-fil-fönstret". Då kommer du till rätt mapp. Du får sedan hitta bilden i dennna mapp.

Man kommer till och med till rätt bild, väl?

Det är inte det minsta knövligt. Jag tycker snarare du gör det krångligt genom att dyka in i iPhoto's mappstruktur och dra bilden därifrån.

Enklast verkar vara att fixa till bilden i iPhoto, exportera ut den till skrivbordet i lämplig "tyngd" (1000 pixel i bredd?, JPG, 80% kvalité). Sedan öppna "Lägg till bild"-dialogen i Bloggers gränssnitt.

Dyker du rakt in i iPhoto är det ju (oftast) en aptung (10megapixels bild) som ligger där... helt onödigt att lägga upp den.

Min fru satt i början, när vi kastat hennes Dell, och letade i mapparna efter bilder. Man får kröka sig i början och tycka det är "knöligt". Idag skulle hon inte drömma att sitta och leta bland datumnamnade mappar efter en bild...

Så psychozz och Loromits har faktiskt en poäng i det de säger.

Att man kunde dra en bild direkt från iPhoto till Safari's dialogruta för att bifoga bilder (utan omvägen på skrivbordet eller liknande) hade jag ingen aning om. Tack för det tipset.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-20 11:53

Men det funkar inte alltid att dra det till safaris dialogruta och ibland hamnar den dold bakom andra fönster, det gör det knövligt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-20 20:01

Om du har liten skärm:

- Börja dra din bild i iPhoto
- Tryck på knappen för Exposé (t.ex. F9) UTAN ATT SLÄPPA BILDEN
- För musen till Safari-fönstret. Tryck på Exposé-knappen igen.
- Släpp på rätt ställe.

Om du tycker detta känns krångligt (fast det är ett bra trick att kunna), så gör som Goflorp sa; exportera till skrivbordet. Detta hittas ju lätt i fildialogen.

Säger det en gång till:

Rota inte inne i mappstrukturen, du kommer sabba iPhotos databas över bilderna och sedan tappar du hela jävla biblioteket... Som du givetvis saknar backup på

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-21 10:55
Ursprungligen av Goflorp:

Säger det en gång till:

Rota inte inne i mappstrukturen, du kommer sabba iPhotos databas över bilderna och sedan tappar du hela jävla biblioteket... Som du givetvis saknar backup på

Jag lovar, jag ska inte rota;). Och backup har man så klart på allt.O:-)

jag som inte ens använder iPhoto har sett att man kan klicka på photo-library direkt i många fil-rutor..kör jag nu ⌘+Open i firefox så kan jag se media.. o iphotosymbolen, under media i vänstra kanten med alla mappar, kan det hjälpa?

jag läste tipset igår om ifall man hade filen öppen men inte visste var den låg och ville öppna den i ett annat program så kan man dra ikonen som sitter i listen på bilden och släppa den vart man har den..

det kanske inte riktigt hörde hit men jag ville ändå dela med mig..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-21 11:24

fins det inte blogg verktyg som är i symbios med iPhoto?

Känns som att någon borde tänkt tanken

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-21 14:22
Ursprungligen av Tangen:

fins det inte blogg verktyg som är i symbios med iPhoto?

Jo, iWeb och Rapid Weaver, t.ex.

1
Bevaka tråden