Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk på MacBook - hur går jag till väga?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den 120gb stora disken i min MacBook börjar kännas lite för liten, och jag vill således byta ut den mot en ny, större. Jag vill också bibehålla alla inställningar, filer et cetera från min nuvarande hårddisk, och har fått tips om att använda SuperDuper! för detta. Jag planerar att inhandla en hårddisk samt ett 2.5" SATA-kabinett för ändamålet. Hur jag går till väga rent praktiskt för att stoppa i den nya disken är jag helt på det särka med - men hur gör jag för att kopiera över datan med SuperDuper? Kan jag helt enkelt stoppa i den nya disken i kabinettet, använda SuperDuper för att göra en avbild av min ursprungliga hårddisk, och sedan ta den nya disken och byta ut den mot den gamla? Eller har jag fått det om bakfoten?

All hjälp uppskattas, tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-05 08:39

Behöver du ens superduper, går det inte att använda flyttassistenten?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-05 10:37

Du kan också använda Carbon Copy Cloner. Gjorde precis samma sak med min Macbook Pro. Stoppa in nya disken. Starta från den gamla externa disken och kör carbon copy cloner och klona hela disken till den nya interna disken. Starta om och klart.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-19 13:29

Jag går och funderar på samma sak, alltså byta ut min 120 gb 5400 rpm mot något större i min BlackBook. Men vad skall man ta, 5400 eller 7200 varv? Jag har läst avfärdanden om att det skulle bli mer värme, enligt skribenterna mest snack. Mer värme, ja, men bara så marginellt att det inte spelar någon roll. Om det är så, fine. Men hur är det med batteritiden? Slukar inte en snabbare disk i alla fall mer ström än en långsammare, även om nu värmeutvecklingen är likvärdig? Och hur mycket gör det för prestanda och så att ha 7200 istället för 5400? Märks det mycket?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-19 14:51

Om du har backuppat med Time Machine mot en extern disk kan du väl gå den vägen. Att stoppa in en ny hårddisk borde vara det samma som att formatera om en befintlig. Det vill säga att man vid systeminstallationen väljer att hämta allt från en Time Machine-backup. Funkar precis som när man har en ny mac och man väljer att kopiera över allt från sin gamla mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-20 12:23

Jag har också tänkt att byta hd i min macbook. Skulle den här funka, och är det någon som vet om den är bra?

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAMHM320JI

Ni som byter, skicka mig ett PM.
Jag tar hand om era gamla hårddiskar!
Mot rimlig ersättning!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-20 14:05
Ursprungligen av Ola Hansen:

Ni som byter, skicka mig ett PM.
Jag tar hand om era gamla hårddiskar!
Mot rimlig ersättning!

Ska du fiska efter våra filer i den bästa FRA-andan?

1
Bevaka tråden