Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför blanka bildskärmar?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-06-19 23:51

Jag var och kollade på Mac:ar idag. Alla modeller har blank yta på bildskärmen!
Mycket reflexer från omgivningen med dålig läsbarhet och irritation som följd.
Jag föredrar helt klart matt yta på bildskärmar.

Finns det någon vits med blank bildskärm?
Har även sett denna trend på PC.

Är det en modenyck eller en praktisk detalj som jag inte har förstått mig på?

Jag upplever det bara som ett problem i solljus, när jag är utomhus eller på balkongen. Annars är det fint för kontrast och dylikt blir väldigt bra. Tänk på att det är stor skillnad på att sitta med datorn framför sig, i sitt knä eller på ett bord och att stå upp i en butik och se det ur en sådan vinkel.

Jag tror att jag kommer välja blank skärm nästa gång också. Trivs med det!

Jag har blivit van med de MacBookar som familjen använder (lite gränslöst...) och sålde nyligen en PowerBook 12" till en tjej som kom med bussen och vi träffades vid busstationen och jag blev förvånad hur lite man såg i solskenet, syntes knappt att den var på...

Jag har inga problem med MacBookarnas blanka skärmar, men då jobbar jag i och för sej inte med grafik på dem utan bara Internet m.m.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-20 02:28

Jag skulle aldrig vilja ha en blank skärm.

Vissa har det liksom inbyggt...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-20 12:14

Vitsen med en blank skärm är att den ger högre färgmättnad och lite högre kontrast. Teoretiskt ska den alltså lämpa sig för bild- och videoredigering, exempelvis.

Ursprungligen av Northwiz:

Vitsen med en blank skärm är att den ger högre färgmättnad och lite högre kontrast. Teoretiskt ska den alltså lämpa sig för bild- och videoredigering, exempelvis.

Fast är inte det lite motsägelsefullt? Jag menar, den blanka ska ju alltså förstärka färgerna. Det är ju som att mixa en musikproduktion genom sub-högtalare: ingen naturlig utgångspunkt...

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-20 14:01
Ursprungligen av henkebarn:

Fast är inte det lite motsägelsefullt? Jag menar, den blanka ska ju alltså förstärka färgerna. Det är ju som att mixa en musikproduktion genom sub-högtalare: ingen naturlig utgångspunkt...

Är väl lite som en Equalizer. Det kan vara skönare att lyssna genom oavsett om det inte är 100% korrekt.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-21 15:09
Ursprungligen av henkebarn:

Fast är inte det lite motsägelsefullt? Jag menar, den blanka ska ju alltså förstärka färgerna. Det är ju som att mixa en musikproduktion genom sub-högtalare: ingen naturlig utgångspunkt...

På vilket sätt skulle det vara mer motsägelsefullt än en matt skärm som sänker färgmättnaden och kontrasterna?

Jo men när man producerar bör man vara i så neutral miljö som möjligt, så att det kan låta bra i alla typer av högtalare och inte bara de som har hängmatte-EQ.

Ursprungligen av henkebarn:

Jo men när man producerar bör man vara i så neutral miljö som möjligt, så att det kan låta bra i alla typer av högtalare och inte bara de som har hängmatte-EQ.

Som vi alla vet så är musiklyssnandet i allra högsta grad subjektivt (se annan tråd...), men här så handlar det ju helt och hållet om en objektiv sanning som är kopplad till påföljande hårdvara, d.v.s. jag håller med henkebarn vilket är anledningen till att jag sitter med matt MBP och matt iMac 20" och bara använder MacBook till webbrowsing.

En liten sidogrej men ändå relaterad tyvker jag är detta med TFT tv. Jag har fortfarande en väl fungerande SONY Trinitron 28" CRT som är ger suveräna färger oh spyr varje gång jag är hemma hos någon med en medelmåttig 32" TFT där alla färger är helt onaturliga och där nivåerna verkar helt fel.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-20 16:30
Ursprungligen av henkebarn:

Jo men när man producerar bör man vara i så neutral miljö som möjligt, så att det kan låta bra i alla typer av högtalare och inte bara de som har hängmatte-EQ.

Det beror väl på vad man producerar för. Producerar man material som ska visas på skärmar så är det väl bra om ens skärm är lik de flesta andras skärmar?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-21 15:11
Ursprungligen av henkebarn:

Jo men när man producerar bör man vara i så neutral miljö som möjligt, så att det kan låta bra i alla typer av högtalare och inte bara de som har hängmatte-EQ.

Vad kan anses vara neutralt?
Blank skärm?
Matt skärm?

Vilken färgtemperatur ska anses vara neutral?

Det finns ingen neutral miljö.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-20 16:34

CTR-skärmarna - dom som dominerat större delen av datorhistorien - var "blanka". När LCD kom så lades stora pengar och mycket forskning på tt försöka bli av med det blanka och reflekterande i CTR-världen. LCD-världen skulle bli bättre. Man lyckades mycket bra.
Så - ganska plötsligt - så bestämde producenterna att vi ska ha blanka LCD's. Jag vet inte var detta kommer från. har det varit en efterfrågan/önskan från stora grupper av konsumenter? Ser verkligen filmerna så mycket bättre ut...och hur många ser film på sin dator...egentligen?
För mig är det ett steg tillbaka i utvecklingen. Hade min nya Imac funnits matt så hade jag köpt den. Nu är det som att vara tillbaka på 90-talet med CRT.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-20 17:14
Ursprungligen av mjg:

CTR-skärmarna - dom som dominerat större delen av datorhistorien - var "blanka". När LCD kom så lades stora pengar och mycket forskning på tt försöka bli av med det blanka och reflekterande i CTR-världen. LCD-världen skulle bli bättre. Man lyckades mycket bra.
Så - ganska plötsligt - så bestämde producenterna att vi ska ha blanka LCD's. Jag vet inte var detta kommer från. har det varit en efterfrågan/önskan från stora grupper av konsumenter? Ser verkligen filmerna så mycket bättre ut...och hur många ser film på sin dator...egentligen?
För mig är det ett steg tillbaka i utvecklingen. Hade min nya Imac funnits matt så hade jag köpt den. Nu är det som att vara tillbaka på 90-talet med CRT.

Blank LCD skärm ger högre kontrast och färgdjup. Så det är bra att det finns valmöjligheter för kunder som köper en Mac. Det beror på vad kunderna jobbar med. Jag har hållit på mycket både Matt och Glossy. Glossy är mycket bra med ljusa rum där solen letar in. Reflexerna är lite mera störande i ljusa rum, men å andra sidan är konstrasten mycket bra så att läsbarheten är hög. Så jag väljer helst glossy skärm p.g.a. ljusa sommar dagar ! Att man klarar av sitta inne i altan under tak och läsa av skärmen, det betyder mycket med glossy !

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-20 17:21
Ursprungligen av mjg:

Så - ganska plötsligt - så bestämde producenterna att vi ska ha blanka LCD's. Jag vet inte var detta kommer från. har det varit en efterfrågan/önskan från stora grupper av konsumenter? Ser verkligen filmerna så mycket bättre ut...och hur många ser film på sin dator...egentligen?

Jag tycker allt ser bättre ut. Jag har gjort det aktiva valet att få min 17" MacBook Pro med glansig skärm, ett val som jag helt klart kommer att göra om vid nästa köp.

Problemet är lite grann att det blivit mode med blank skärm och därför anses det inte intressant att erbjuda lägre maskiner med valmöjligheter för man tror alla följer strömmen...

Tar inte ställning till vad som är bra/dåligt.

Skitnöjd med blank skärm här. Hade matt innan men är väldigt stor skillnad i färger, ljus osv. Det är dock en rätt delad åsikt. Nackdelar och fördelar med båda...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-06-21 01:26

Hur kan det bli bättre färg och kontrast för att man sätter en blank plastskiva framför LCD:n?

Jag ifrågasätter inte era upplevelser, utan bara undrar om någon har förstått och kan förklara hur det kan bli som ni skriver?

Apropå gamla katodstrålerör (CRT), så har jag sett både blanka och matta.

Ursprungligen av Jonazz:

Hur kan det bli bättre färg och kontrast för att man sätter en blank plastskiva framför LCD:n?

Jag ifrågasätter inte era upplevelser, utan bara undrar om någon har förstått och kan förklara hur det kan bli som ni skriver?

Apropå gamla katodstrålerör (CRT), så har jag sett både blanka och matta.

Upplever färgerna som klarare och djupare. Samma fenomen i iPhone - som ju är blank om något. Sedan är det ju ett faktum att avtryck syns tydligare, gäller framförallt iPhone. Dataskärmen kladdar man ju inte speciellt mycket på.......O:-)

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-21 15:13
Ursprungligen av Jonazz:

Hur kan det bli bättre färg och kontrast för att man sätter en blank plastskiva framför LCD:n?

Jag ifrågasätter inte era upplevelser, utan bara undrar om någon har förstått och kan förklara hur det kan bli som ni skriver?

Apropå gamla katodstrålerör (CRT), så har jag sett både blanka och matta.

Ställ två skärmar bredvid varandra - en matt och en blank så ser du skillnaden.
Den blanka skärmen upplevs ge lite högre kontrast och mer mättade färger.

Ursprungligen av Jonazz:

Hur kan det bli bättre färg och kontrast för att man sätter en blank plastskiva framför LCD:n?

Jag ifrågasätter inte era upplevelser, utan bara undrar om någon har förstått och kan förklara hur det kan bli som ni skriver?

Apropå gamla katodstrålerör (CRT), så har jag sett både blanka och matta.

Gå och slå en kik på ngt ställe som har skärmar uppställda och upplev själv.
Helst då macar, men blank/matt finns väl även på PC-sidan.

Själv skall jag strax beställa två 17" Macbook Pro med highres, båda med blank skärm.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-21 21:36

jåå blank skärm upplever jag själv som bekvämare. sitter på blank på min mba och så har jag en matt 19" skärm, det ser "dött" ut på 19"aren jämfört med den blanka skärmen på laptopen.

sedermera så tycker jag det här med "neutral" är lite överdrivet för dussinkonsumenten. Det har ju inte så jätte stor betydelse om färgåtergivelsen är 100% korrekt sålänge du bara sitter vid skärmen, sålänge det ser bra ut är det ju frid och fröjd.

Däremot kan jag se ett stort bekymmer med "fel" färgåtergivelse för de som sitter med pressmaterial/produktion för tryck, då måste ju färgerna på skärmen stämma överens med färgen på pappret.

jag kör blank skärm och kommer fortsätta med det som det ser ut för tillfället, jag är nöjd med min bild och det fungerar otroligt bra att sitta o jobba när man sitter på tågstationen, tåget, bussen, utomhus osv.. extremt mycket bättre än det har varit med matta skärmar jag haft på tidigare bärbara (windows maskiner).

Fast det är ju klart, den blanka skärmen syns ju minsta lilla skit på, vilket kan vara irriterande, speciellt på en bärbar som an faktiskt viiker upp/ned och det är inte ovanligt att jag sätter fingrarna på bildytan själv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-21 22:06

Glossy skärm har börjat slå igenom inom flatskärmar för konsument !
Till exempel Samsung 6 serie flatskärmar har vissa modeller glossy eller alla ?
Jag har en kompis som köpte nyss Samsung glossy, oj vad den var bra, vilken fin djup. Den var glansig, men om man placerar teven i rätt läge i rummet så var reflexerna inte besvärande. Men tänkt på vad CRT teven (bildrörsteven) var mycket reflekterande glasytan, pga kupande ytan. Så idag är mycket bättre helt enkel....

Jag vill nämna att det är inte dataskärm jag pratar om...

Senast redigerat 2008-06-21 22:17
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-21 22:18

ja visst var den kupade ytan svår, de är iaf flata nu, såsom många trinitronskärmar (om inte alla?!) som iaf jag haft.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-06-22 02:00

Jag tycker bilden blir mycket bättre. Det är inte alls bakåtsträvande. Bra att man får välja, helt enkelt. Jag kommer alltid ta blanka skärmar i framtiden.

Det finns INGEN bildskärm som slår min gamla 21Tums Radius... CRT är grejjor det!

1
Bevaka tråden