Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag har skissat ihop lite info om KVO, KVC och bindings

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-06-19 23:15

(skamlös självreklam)
Hoppas någon kan ha användning av det.

KVO i Cocoa

KVO i Cocoa

Bindings i Cocoa

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-19 23:51

Mycket bra initiativ!

mvh
b0bben

Ursprungligen av defun:

(skamlös självreklam)

Knappast, all heder till dig!

Nu är jag inte den personen som kan avgöra sakligheten i det skrivna, men jag finner det mycket initiativrikt att finna information på det språk jag helst pratar. Säkerligen kommer det i framtiden finnas fler personer som finner det lite lättare att läsa din förklaring om KVC, KVO och Bindings. Detta istället för att enbart läsa "fack litteratur" om ämnet.

Personligen hoppas jag att du fortsätter att skriva om dina kunskaper som du lärt dig och delger de till oss ,"mindre vetande", även i fortsättningen

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-06-20 07:44

Tack för uppmuntran!

Ursprungligen av grobros:

...
Nu är jag inte den personen som kan avgöra sakligheten i det skrivna,

Det kan mycket väl finnas fel/otydligheter i texterna. Det blir nästan aldrig helt rätt när man ensam granskar sin egen text. Förhoppningsvis är grodorna inte för stora.

Ursprungligen av grobros:

...
men jag finner det mycket initiativrikt att finna information på det språk jag helst pratar.

Det är faktiskt lite svårt att skriva helt på svenska. Vad ska jag översätta "bindings" med? Svårigheten är att det inte finns ett ekosystem av svenk dokumentation i just detta ämne. Funderade ett tag på "knytningar" men då begriper ingen att det rör sig om bindings - så jag kastar in de engelska orden rent av och byter ut verben i stället.

binding -> binding
to bind -> knyta (ihop)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-06-20 08:29

KVO-, och KVC-artiklarna tycker jag var bra!

Bindings-artikeln kändes lite innehållslös. Knappt något om användningsområden, och inga kodexempel. Vad vill du egentligen säga?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-06-20 08:56
Ursprungligen av memark:

...
Bindings-artikeln kändes lite innehållslös. Knappt något om användningsområden, och inga kodexempel. Vad vill du egentligen säga?

Kanske ville jag säga för mycket...
...det ena är att sätta bindings i relation till andra liknande ramverk...
och det andra en översikt till bindings.

Det senare "en översikt" kanske vid närmare granskning inte håller: det finns redan Appledokument som säger samma sak. Jag tror egentligen att det jag framförallt är imponerad av i bindings är NSArrayController. Kanske borde jag skriva om det i stället.

Tack för konstruktiv kritik i alla fall! Ska försöka att hålla blogginläggen kortare och mer fokuserade framöver... ha ett tydligare budskap.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-06-20 10:58

jag har förtydligat KVB (en del av "bindings") lite i en ny artikel.

1
Bevaka tråden