Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dual boota OS X och Ubuntu utan rEFIt?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-06-20 09:52

Är det möjligt, och hur går man tillväga?

Försökte, tog bort partitionen sda3 och skapa en 1gb swap samt en ext3 partition. Men sen kan jag inte boota Ubuntu. Något särsklt ja gmåste göra för att få det att funka, verkar som om man tagit bort ubuntu partitionen så är det kört... Kollat på Ubunu forumen, men hittar inget om hur man gör det utan rEFIt, vilket i mina ögon är något jätte fult..

Tack på förhand..

/Erik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-20 10:23

Ser du partitionen om du håller inne alt när du startar datorn?

  • Medlem
  • 2008-06-20 10:44

Nop det gör jag tyvärr inte, försöker nu en gång till utan en swap partition. 64% utav installationen klar

  • Medlem
  • 2008-06-20 11:16

Nu har jag gjort exakt vad som står på https://help.ubuntu.com/community/MacBook visst jag har en MacBook Pro och om man läser instruktionerna för MBPn så står det inget om att göra detta utan rEFit.

När den försöker boota står det: "No bootable device -- insert boot disk and press any key"

Och håller jag in Alt knappe under startup så finns bara Macintosh HD alternativet där.

Jag har läst någonstans att eLilo ska klara av EFI, men jag vet inte hur. När jag installerade Ubuntu blev det med rEFIt.

Sen, jag vet inte om det är EFI eller om det är Apple som jävlas, men det går ju inte starta från usb-disk heller, om det inte är hfs/hfs+ som filsystem.

Jag tror det lättaste är att helt enkelt installera rEFIt även om du tycker det är fult (jag är dock av annan åsikt), men det kanske går att lösa ändå, men det blir garanterat mer fifflande.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-21 20:07

Om du har windows via bootcamp kan du installera ubuntu utan refit med wubi. Fungerar kanon och så slipper du refit.

1
Bevaka tråden