Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dynamiskt globalt värdnamn?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I Leopards Systeminställningar finner jag något som kallas för Dynamiskt globalt värdnamn. Vad är det och vad har man för nytta av den funktionen? Nätverk är inte min starka sida, men det vore kul att lära sig mer om det nämligen.

Funktionen hittar man genom att:
1) Klicka på ikonen Delning i Systeminställningar
2) Under rubriken "Datorns namn:" klickar man på knappen "Redigera…"
3) I redigera-menyn som dyker upp återfinns dels "Lokalt värdnamn", men även det jag är nyfiken på att veta mer om, nämligen "Använd ett dynamiskt globalt värdnamn".

Har sökt runt bland trådarna, men hittar inte något kring detta sedan tidigare och i Apples användarinfo återfinns inte något om denna funktion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 16:56

Hej, det där är namnet som Bonjour använder för att identifiera din dator på nätverket.
Alla enheter på ett nätverk måste ha något som säger att han är han. I vanliga fall (och även i detta fall) använder man IP-nummer, tex, 192.168.1.2.
Alla enheter har olika nummer men samma första del, oftast är det bara sista delen som ändras, dvs 192.168.1.x.

Bonjour har flera fördelar, stödjer tex skrivaren Bonjour så slipper du veta IP-nummret för att kunna hitta den på nätverket och kunna skriva ut på den. Den kommer automatiskt upp under Skrivare och Fax.
En annan fördel är att tex acke.local är enklare att komma ihåg än 192.168.1.3 när man tex vill dela filer mellan två datorer hemma.

Mer info, hyfsat teknisk nivå.

1
Bevaka tråden