Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur brukar du fira midsommarafton ?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Färskpotatis, sill och nubbe samt jordgubbar ?
Dans kring majstången med barnen ?
❀❃✿❅✺❋❁ under kudden ?

Midsommarstång (eller majstång) kallas en stång som kläs med löv och blommor, som sedan reses för att dansas runt. Detta sker enligt framför allt svensk tradition vid midsommar varje år.

Det är ursprungligen inte någon svensk sed, utan har förekommit i Tyskland, Frankrike och England. Troligen kom traditionen till Sverige från Tyskland på 1300-talet eller 1400-talet, dock var det inte någon utbredd sed förrän på 1900-talet.

Ordet majstång kommer av att midsommarafton ursprungligen firades genom att man lövade (majade) sina hem. En annan förklaring till ordet majstång är att den äldre tyska traditionen var att man reste majstången kring första maj, efter att man bränt upp vinterns häxerier i valborgsmässobålet. Att Sverige, som nästan enda land i världen, har majstång i juni skulle bero på att de tyskar som bosatte sig i Sverige inte fann de blommor de ville ha i maj, och därför sköt upp majfirandet till juni.

Ur Wikipedia

Spritsex ?

(Verkar vara gängse metod om man kollar på tradtioner)

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-06-19 20:41
Ursprungligen av Goflorp:

Spritsex ?

Själv är jag född 21 mars. Så säg inget ofördelaktigt om midsommarälskog!

Ursprungligen av Le:

Själv är jag född 21 mars. Så säg inget ofördelaktigt om midsommarälskog!

Det är väl inget ofördelaktigt med den.

En del bös kombinerar dock alldeles för mkt sprit med sex och det har empiriskt visat sig vara en dålig kombination.....

Likt de flesta andra högtider, så lägger jag inte någon större vikt vid midsommar. För mig så är det en helt vanlig dag, och behandlas därefter.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-19 19:31

Jag kommer nog sitta med en kopmis och dricka lite sprit och data och bara ta det lungt, missommar för mig är ingenting speciellt.

På ett forum jag spenderade tid på förr kallade vi det "SFMH", eller Spritfest med horer. Ni kanske förstår varför jag hellre spenderar min tid på detta forumet

Jag brukar fira med min sambo och våra föräldrar, samt några grannar. Jag är den trista kompisen som tackar nej till festen för familjefirande

Men mina vänner vet att jag gör allt för familjen och att jag är deras vän alla andra dagar om året ändå. Typ.

Midsommar är ingen stor helg för mig heller. Men god mat med jordgubbar med glass blir det förstås. Har firat midsommar några ggr genom åren ute på stugor men det ser alltid så mycket trevligare ut på filmer ! Ja, ni vet Saltkråkan och andra TV-filmer. Kallt och regnigt, råkalla rum och fuktiga lakan. Fy attan ! Då längtar man bara hem till stan.
Men det är klart en solnedgång på en varm klippa....så vackert.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-19 21:54

Solnedgång på en klippa går alltid bra

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-06-19 22:26

Fy så trist att inte fira!
På em måste man ju äta nypotatis och sill. Gråslök på gräddfilen förstås, inte att förglömma, och så nubben och en liten sång därtill.
Därefter kaffe och gräddtårta med jordgubbar.
På kvällen måste ju grillen fram och ett gott rödvin. Därefter så ska gitarren fram och de slitna låttexterna.
Detta gör man tillsammans med goda vänner och lite släkt!

Visst blir det firande. Trots regnet. Svågern med Fru kommer. Underbara människor.
Lite god mat & skratta ihop det är det viktiga.

Inte så noga på spriten, ngt glas blir det väl, men ofta så står spriten i skåpet fram till Jul innan ngn kommer på att ... den borde drickas upp.
starksprit har vi sällan eller aldrig hemma, men ett gott rött vin eller lite Porter har vi allt.

Här får man inte glömma tvätta gräslöken från trädgården bra - hundarna har säkert pissat på den

INGA GITARRER!!!

Jag har alltid hatat folk som spelat gitarr på fester. I allmänhet folk som "tvingar" oskyldiga att vistas i någons musicerande enfaldighet är motbjudande.

Jag är själv gitarrist, skolad vid musikhögskolan i Malmö - och jag hatar "attention wh*res" av detta slag ut i fingertopparna.

Men det är ju bara jag

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-06-20 07:53
Ursprungligen av henkebarn:

INGA GITARRER!!!

Jag har alltid hatat folk som spelat gitarr på fester. I allmänhet folk som "tvingar" oskyldiga att vistas i någons musicerande enfaldighet är motbjudande.

Jag är själv gitarrist, skolad vid musikhögskolan i Malmö - och jag hatar "attention wh*res" av detta slag ut i fingertopparna.

Men det är ju bara jag

Kan ju inte annat än hålla med! Fast i min bekantskapskrets finns ett antal som antingen jobbar som musiker eller går på musikhögskolor. (En dotter gör just nu lumpen i arméns musikkår!) Så vi tycker det är ganska ok allihop, bara inte hustrun kör i gång med Keops pyramid.
Fast visst är det hemskt med dom där som tror dom är gitarrkung när dom fått i sig lite!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-20 10:30

Jag håller med er. Guitarrer får inte förekomma på fester helt enkelt. Visst, om personen är riktigt bra, så går det an, men då pratar jag Winnerbäck-bra.

Firar inte. Har svårt för stora folksamlingar. Köttbullar med mos blir det antagligen, ensam på godset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-21 19:14
Ursprungligen av High|ander:

men då pratar jag Winnerbäck-bra.

Vad är bra med den södermalmalkade mannen med springsteen-komplex?

Jag vill minnas att midsommarstången är en fruktbarhetssymbol, fast numera upp och ned.

Ursprungligen av acke:

Vad är bra med den södermalmalkade mannen med springsteen-komplex?

Jag vill minnas att midsommarstången är en fruktbarhetssymbol, fast numera upp och ned.

"Fuck the earth" ?

Ja, just nu vräker det ner i norra skärgården och det smattrar mot taket.
Sådär äckligt regnkallt, kanske 14 grader ute och 7-8 m/s....
Hör åskmuller med...

Det lokala firandet två hus bort, på en öppen plan kom liksom av sig...

Mitt firande: Det var fint väder på förmiddagen, så jag gick ner till Luxparken och läste en bok sittandes på en bänk vid vattnet idag. Jag bor på Lilla Essingen som är en av de mindre "malmarna" i Stockholm, fin utsikt är det! Solen försvann, regnet kom och jag blev helt dränkt på en kort fem minuters promenad hem.

Så jag torkade av mig och provade igen på eftermiddagen några timmar senare. Gick ut och det började precis duggregna. Skam den som ger sig tänkte jag, hämtade regnrock och paraply och servetter (att torka av bänken med). Letade rätt på en bänk, skyarna öppnade sig så där satt jag under mitt paraply med min latte, min iPod och tittade på vattnet och regnet. Sedan dök världens regnbåge upp från Kungsholmen till Långholmen med Västerbron och Gamla Stan i bakgrunden. Då var det värt det. Synd att jag inte hade kamera med mig.

Senast redigerat 2008-06-22 00:54

Mycket möda men så fick du ju se något extra fint till slut, Taz_1999 (varför 1999, fast det kanske är personligt ?).
Stockholm är verkligen vackert tycker jag. Tillbringade några somrar som barn hos släkt som bodde på Svartsjölandet (hette det visst). Skulle gärna åka till Stockholm några ggr per år men det blir oftast bara en g/år. Älskar vattnet och de gamla husen och skärgården.

Prince har en bra låt med samma siffror, när jag skapade ett av mina första online-identiteter, några år före 1999 så valde jag dels Taz, men det var lite för poppis, så alltså lade jag till ett roligt årtal. Sjung med mig nu... "So tonight we're gonna party like it's...."

1
Bevaka tråden