Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbord dör ett par minuter ibland

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-18 09:13

Hej,

Min MBP har börjat bete sig konstigt och jag undrar om någon kan hjälpa mig. Tangentbordet slutar helt enkelt fungera i perioder, helt plötsligt så är det helt dött i några minuter för att sedan fungera en stund igen. Jag lyckas inte hitta något mönster alls, något annat tycks inte påverkas. Garrantin har gått för ett halvår sedan så det käns inte så aktuellt att lämna in in i nuläget.

Har det här hänt någon annan?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-19 14:42

Är det ingen som hört något? Jag använder för övrigt Leopard nu, tidigare Tiger, men det gav ingen skillnad. Jag hade hoppats att det var mjukvarurelaterat men tydligen är så inte fallet

I Hjälp finns följande att läsa:

Om tangenter på tangentbordet inte fungerar provar du följande:


Om du har en bärbar dator kontrollerar du att du har tryckt på Num Lock-tangenten (F6). Om du trycker på Num Lock aktiveras tangenterna på det numeriska tangentbordet, och de övriga bokstavstangenterna avaktiveras. Tryck på Num Lock igen så aktiveras bokstavstangenterna.


Datorn kanske varnar för lågt batteri utan att du ser det. Anslut datorn till ett vägguttag eller ett externt tangentbord så att du kan se varningen.


Om du använder ett USB-tangentbord kontrollerar du att USB-kontakten är ansluten. Starta om datorn om problemet kvarstår.


Om du använder ett Apple Adjustable Keyboard fungerar inte volym-, ljud av- och inspelningstangenterna i Mac OS X. Justera volymen i panelen Ljud i Systeminställningar.

Öppna inställningspanelen Ljud

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-19 16:32

Hm, det löste sig visst. Det är tydligen ett känt problem som drabbar MB och MBP efter en mjukvaruuppdatering. Jag kopplade det inte förut men nu inser jag att jag ganska nyligen installerade lite uppdateringar till Tiger som jag hade väntat väldigt länge med. Efter installationen av Leopard fortsatte problemen fram tills dess att jag installerat några uppdateringar men då det fanns mycket att installera tog det sin tid innan jag kom fram till den aktuella.

Tydligen finns det ingen lösning om man kör Tiger då Apple bara brytt sig om att fixa en fungerande firmware för Leopardanvändarna.

Men det felet trodde jag bara artade sig som att tangentbordet frös i ett par sekunder och att det missade den första tangentnedtryckningen ...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-19 19:25

Ja, det trodde jag också men nu fungerar det igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-24 00:11

Tja, vad ska man säga. Mjukvaruuppdateringarna hjälpte uppenbarligen men det har visat sig att problemet inte är löst, dessvärre har det utvecklat sig till det sämre.

Det började med att tangentbordet slutade fungera i perioder igen, nu var dock även trackpaden stendöd. Efter en stund började det oftast fungera igen, i undantagsfall krävdes en omstart. Jag hade under tiden installerat Vista genom bootcamp, där uppenbarade sig felen mycket oftare och är väldigt tydligt iom att tangentbordet och musen kopplas från och till, alltså spelades ljudfilen som brukar spelas för plug & play-enheter.

Nåväl, problemet gick lite i perioder, ibland funkade det bra bortsett från något enstaka problem och ibland var det helt hopplöst att använda datorn. I lördags kom en första vändning, tangentbord och trackpad slutade fungera vid 12-tiden och trots upprepade attacker på tangentbordet hände inget under de närmaste timmarna. Jag passade på att skruva isär datorn för första gången men inte heller det påverkade något. När jag vid 18-tiden letat upp en kompis med ett extra usb-tangentbord kunde jag konstatera att problemet var tillfälligt, det inbyggda började nämligen fungera strax innan jag anslöt det externa...

Nåväl, det var lite ostadigt så jag lånade tangentbordet. Tur var väl det för på kvällen dog det interna igen och var stendött fram till nästkommande morgon. Efter det har det intenra fungerat klockrent, inte tillstymmelsen till problem.

Ja, förutom nu då. Tangentbordet inklusive trackpad är stendött sen någon timme, det lyser dock fint i mörkret. Tack och lov har jag förberett mig med kabelanslutna vänner nu så att jag kan använda datorn ändå.

Tydligen är det inte ett allt för ovanligt problem, jag hade dock aldrig hört om det innan. Byta logikkort sägs lösa problemet, något som jag helt enkelt inte har råd med så det är väl bara att leva med problemet och innerligt hoppas att det kommer en mjukvarulösning och att det inte uppenbarar sig vid fel tillfälle.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-26 22:59

Det käns inte som att någon bryr sig men förhoppningsvis kan det hjälpa någon. Felet tycks dessvärre inte helt ovanligt och dyker upp på datorer både nya som gamla, min klarade sig nästan 1,5 år innan något hände medan andra har upplevt problem redan från början. Hur som helst tycks det bero på kontakten mellan tangentbord-trackpad och resten av datorn.

Alla ni som har MacBook Pro kan tydligt se den under batteriet, under den genomskinliga plastbiten. Jag vågar inte säga att det till hundra procent är därför problemen tidigare har försvnunnit under perioder men datorn har nu fungerat felfritt i ett antal dagar efter att jag pillade en del enligt följande "guide". Lite klämmande och petande på kablarna gjorde susen tillsammans med en liten tejpbit som sätter tryck när batteriet är på plats. En ful lösning men nu fungerar datorn iaf.

Apple - Support - Discussions - Unresponsive Keyboard and Trackpad ...

Hårdvarurelaterat alltså.

Tro inte att "ingen bryr sig" på det här forumet, då har du fel.

Det kan ju vara så att ingen har ngn idé om hur du skall lösa problemet och då väljer att inte säga ngt.
Jag har vart med om att film-kablar (kretskorts-kablar) inte vart itryckta riktigt, bl a till grafikkort....gav en del lustiga effekter. Innan man hittar problemet blir man nästan vansinnig.

Skönt att det löste sig iaf.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-29 14:48

Tack! Räddade mig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-18 00:12

Tack! Tejp-tricket verkar göra susen för mig med!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-27 23:07

Samma problem här, tangentbord och trackpad har lagt ned på min MBP (2007/2008).
Kör med extern keyboard och mus.
Ibland när jag startar om min MBP funkar skiten igen, har provat pilla/trycka på kretsarna bakom batteriet när datorn ansluten till strömkontakten för att kolla om problemet är dynamiskt men upphör dock ej.

Jag läste i en annan tråd att göra SMC Reset och Tömma VPRAM:et. Någon som skulle kunna tala om hur man gör det? och varför? Alltså vad händer?

tacksam för svar eftersom jag inte har någon garanti kvar.

1
Bevaka tråden