Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken distribution?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en iBook G4 som jag tänkte köra Linux på istället för OS X. Min tro är att jag kan få upp hastigheten lite (och slippa byta dator i ett år till och samtidigt få ett hyfsat användarvänligt gränssnitt.

Finns min tulipanaros?

Jag vill alltså ha en "lätt" distribution av Linux som samtidigt har ett trevligt, Macigt, gränssnitt. Och jag är newbie på Linux... Går detta ihop sig öht?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-19 02:18

Ubuntu eller kubuntu

Jag kulle nog rekommendera Ubuntu. Det är en Debian baserad linux version med gnome, vill du hlldre ha kde så kör du kubuntu. Nya suse släpps snart också kan vara värt att titta på, har dock inte testat det själv.

Ubuntu ar ett väldigt bra forum, jag gick över till kubuntu innan jag blev en switcher.

//Johan

Tjabba
Hmm, min första tanke är också ubuntu eftersom den distron har en superbra gemenskap på ubuntuforums.org, där det även finns enn apple-del.
Enda problemet är att du har en PPC-processor som inte stöds -officiellt- av den senaste versionen (8.04), utan du får tanka en äldre version (6.06) från 2006. Saker händer ju väldigt fort inom linuxvärlden just nu och jag vet inte riktigt vad man går miste om.

Däremot så verkar det finnas en version för PPC (8.04) som inte stöds officiellt (support osv), läs lite här kanske:
[ubuntu] No PPC support in 8.04? - Ubuntu Forums

Jag har testat fedora också och det är ruskigt snabbt. Vet inte hur stödet för PPC är där dock.

Annars har jag tyvärr dålig koll på linux och PPC så jag kan inte rekommendera nåt annat.

Vet inte om jag bara rörde till det mera..
Men jag hade kört på Ubuntu eftersom det går att få nästan all hjälp man kan tänka sig om det.
Vet inte hur det kommer stå sig mot OSX ur hastighets-synpunkt på din dator, men min erfarenhet är att saker brukar gå lite snabbare i linux, speciellt om man inte kör med en massa effekter (går fortfarande att ha det snyggt dock).

Om du vill ner på löjligt lätt linux så finns ju "Damn small linux" DSL information, som inte kräver någonting nästan.
Det har jag däremot ingen som helst koll på

Lycka till!

Senast redigerat 2008-06-19 04:12
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-19 12:04

Jag kan också rekommendera Yellowdog Linux (ydl) Terra Soft -- Linux for PowerStation, Playstation, PS3, QS22, Apple PowerPC, and IBM, AMCC, and Freescale Power architecture chips..
YDL har en lång historia av stöd för ppc.

mvh
/genell

xubuntu är väl den enklaste disten? Borde rulla på bra.

Xubuntu | Ubuntu

Ursprungligen av henkebarn:

xubuntu är väl den enklaste disten? Borde rulla på bra.

Xubuntu | Ubuntu

Good point, tänker aldrig på den.
Kika på den

Hehe. jag funderar själv på att installera Ubuntu, mest för att testa. Har aldrig provat Ubuntu tidigare. VI får se hur det blir!

De senaste två-tre åren har jag använt Ubuntu på mina olika datorer. Fast allt brukar inte funka från start så man måste fixa en del i efterhand. En bra sida att titta på då kan vara Linux on Apple Laptop & Notebook Computers där det finns guider på hur man ska få sakerna att fungera för rätt datormodell och Linux.

Det verkar vara en del pul (svenska, ej norska med Linux, när man kikar närmare... Jag är ingen hacker direkt. Får se hur det blir. Det hela måste fungera att synka med min telefon (kalender) samt att passa sömlöst in på Airport Expressnätet här hemma (fast det ska väl inte vara något krux? Men man vet aldrig m datorer...)

Glad midsommar!

1
Bevaka tråden