Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra inköp via iTMS USA

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Satt och fundera över huruvida jag skulle få möjlighet till att följa 24 säsong 6 då den börjar sändas om en dryg vecka på FOX. Som en ”vanlig” TV användare i Stockholms innerstad kan jag aldrig få möjlighet till denna kanal om jag inte monterar upp en parabol på balkongen, vilket givetvis är uteslutet.

Under tiden jag satt där och funderade över ett möjligt tillvägagångssätt kom jag på att den amerikanska versionen av iTunes Music Store erbjuder inte enbart musik utan även TV-serier samt långfilmen. Detta öppnade genast en möjlighet med tanke på att alla TV-serier som amerikanerna har tillgång till via iTMS har enligt avtal med Apple enbart EN dags ledtid från det att avsnittet visas på respektive kanal till man har tillgång till det via iTMS.

Efter mycket rotande hittade jag en möjlig öppning för att komma åt det material som finns i USA. Följande möjlighet finns fortfarande kvar (många kryphål har täppts igen).

Först och främst måste du inneha en iTunes Gift Card från USA. Dessa kan du köpa via eBay.com.

Följ nedan instruktioner för att starta och använda ditt US iTMS konto! Om ni har problem kan ni alltid höra av er!

It's pretty easy to do, I recommend this way.
Make sure you use an EMAIL address that has never been used for itunes before

#1 Install the latest version of iTunes. You can download it (it's free) from the Download iTunes webpage. If iTunes is already installed on your computer, check your version and update if necessary.

#2 Open iTunes.

#3 In the Source list (on the left side of the iTunes window), click iTunes Store.

#4 - In the upper-right corner of the iTunes Store window, verify that the button next to Account says Sign In. If this button displays an email address instead, click the button and then click Sign Out.

#5 - In the iTunes Store window, click the Itunes music cards link in the right column.

#6- In the resulting screen, enter the 16-digit code printed on the back of the card (it usually starts with an XXSP), then click Redeem.

#7 - In the resulting screen, create your new iTunes Store account. You can put in any address as long as the zip code is an actual city in the US (55419 is Minneapolis, MN) You will have the option to enter credit card information; click the NONE button on the Payment screen.

#8 - Once you've redeemed your code, the credit amount will appear next to the Account details in the upper-right corner. Each time you purchase music, iTunes will deduct from the credit until it's gone. If a purchase exceeds the credit amount, iTunes will ask you to enter a credit card number. You do not need to re-enter your music card number to make multiple purchases.

Lycka till !

Så det där fungerar alltså? Jag trodde iTunes Store gjorde en kontroll av var du befann dig också och om det inte är USA blir det ajabaja.

Man blir så trött på sådana här rätt arbiträra handelshinder som finns överallt. Jag tycker det är OK att betala svensk moms även om jag handlar utomlands, men låt mig handla! Jösses!

Köpa material från iTMS US

För att klargöra...

Detta förfarande fungerar så länge man har ett fungerande Gift Card från USA samt en adress med korrekt ZIP-code samt State i USA.

Ursprungligen av Wennerholmen:

För att klargöra...

Detta förfarande fungerar så länge man har ett fungerande Gift Card från USA samt en adress med korrekt ZIP-code samt State i USA.

Fungerar även utmärkt med SEB Visa kort, bara att lägga in en adress med korrekt "Zip-code". Då behöver man inte gå via ebay först utan kan handla direkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-16 14:33
Ursprungligen av Arch@ngel:

Fungerar även utmärkt med SEB Visa kort, bara att lägga in en adress med korrekt "Zip-code". Då behöver man inte gå via ebay först utan kan handla direkt.

så vart hittar man lämplig adress?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-01-05 10:30

Saknar alternativet köpta filmer/musik på gammaldags disc

Mycket intressant må jag säga. Adress är lätt att fixa om du känner en eller annan kotte i USA. Tur att jag gör det... undrar just om du kan använda vilket VISA kort som helst?
Måste nog prova tror jag... och jag har inte SEB utan Nordea.

  • Medlem
  • Lomma
  • 2007-01-18 22:34

Har en låt som jag verkligen vill ha, finns på USAs iTunes Music Store, men inte på Sveriges.. jag påbörjade så smått att fylla i amerkansk zip code, stad osv... verkade som man kunde fylla i vad som helst på adress.. sen var det nåt med moms man skulle fylla i, jag blev lite skrämd och avbröt det... hur förbjudet är det att göra det hehe? aldrig handlat via itunes innan så jag har noll koll =).. snälla, upplys mig, kan jag få tag på låten på nåt smidigt och lagligt sätt..?

VA? är det såhär enkelt? vad händer om jag drar in ett kontokort typ neteller eller så då? tänkte man var tvungen att surfa genom en amerikansk proxy typ ^^ aja detta var ju fresh.

Jag provade att lägga i en amerikanskt adress (en äkta) samt telefonnummer men jag kommer inte vidare för den tycker jag ska fylla i visa-kortets security kod vilket är ifyllt och korrekt.
Så jag gav upp.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag provade att lägga i en amerikanskt adress (en äkta) samt telefonnummer men jag kommer inte vidare för den tycker jag ska fylla i visa-kortets security kod vilket är ifyllt och korrekt.
Så jag gav upp.

tror inte du kan använda ett svenskt visa...

Jag har använt presentkort på amerikanska iTMS, använder bara mina farföräldrars adress i Kalifornien, var lite rädd att testa först, men har inte haft några problem. (Har köpt Myth Busters avsnitt!)

Det funkar fortfarande med amerikanska ITMS Gift Card Credit... alla bank och kreditkort med svenska eller europeiska adresser är spärrade... Köpte senast ett ITMS Gift Card Credit 25 USD för 18 USD på Ebay...

Även jag saknar "Från lagligt köpta skivor"
Ett annat alternativet som saknas är "Lagliga nerladdningar" från andra ställen än iTune Store". Själv har jag just lyssnar på en livkonsert med Björk som NPR:s podcast "All Songs Considered" skickat ut i veckan. Trevlig podcast med mycket livemusik

Undrar om de bara spärrat US store. Jag är fortfarande registrerad på en Londonadress men mitt kontokort har alltid haft svensk bank som utfärdare och med min svenska adress - det är troligen därför jag fått hämta hem podcasts som bara fått distribueras inom UK, pg a ©.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-12 02:47

Funkar det fortfarande? Är helsugen på att köpa lite musikvideor! Blir det nå krångel att synka med iPoden eftersom jag har ett konto i den svenska iTMS där jag köpt en del musik, och ett konto i iTMS US med annat material?

det funkar fortfarande... köpte igår senast musikvideor från itunes US... upplever inget krångel angående synkning med ipoden... jag har ett konto där jag köper musik från itunes Sverige...allt funkar som det ska:)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-12 11:22

Perfekt, tack!

får det att fungera nu - felet jag gjorde var att jag inte hade 'None' valt då det gällde kreditkort. Mitt gift card registrerades nu så fint så fint...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-02 09:09

Det bästa är att man får tillgång till Free Single of the Week

Blev sugen häromdagen när jag hittade den här diskussionen och provade. Det funkar ju kanon. Sjukt nice att kunna köpa TV-avsnitt och hyra/köpa film. Trist att man måste krångla på det här sättet när man är villig att betala för sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-18 12:13

Det är faktiskt riktigt smidigt

Men, när Gift Cardet är tom, kan man fortsätta att betala med svenskt Visa då, eller måste man köpa fler Ebay-gift cards?

Bara Gift-cards funkar såvida du inte har ett amerikanskt kreditkort med amerikansk adress.

Då lär det inte funka att köpa ett svenskt gift card från svenska iTunes och sedan logga in på amerikanskt konto och redeema heller? Eller?

EDIT: För att svara på min fråga:

Nej.

Senast redigerat 2008-06-18 13:27
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-18 23:55

Men borde man inte kunna köpa ett svenskt presentkort från USA och skicka det till Sverige?

Enklare att göra som jag gjorde (och som det står i huvudinlägget) att köpa ett Amerikanskt presentkort via Ebay och använda det vid registrering utav ett nytt konto. Läs huvudinlägget igen, noggrant, så ska det nog lösa sig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-19 10:32

Det går hur lätt som helst att köpa ett amerikanskt presentkort via e-bay. Säljarna mailar koden på kortet så man behöver inte vänta på att själva kortet skall komma med posten. Med lite tur kan man få det billigt också. Jag köpte för ett tag sedan ett 25-dollars kort för 20 dollar så den redan låga växelkursen blev ännu lägre.

Johan

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-20 01:00

Jag köpte ett 25-dollars för 22 dollar, riktigt värt! Free single of the week kan vara riktigt bra, och möjlighet att köpa musikvideofiler är underbart.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-21 00:06

Vill också köpa ett Gift card, 25 dollars...

Men är lite tveksam till eBay, har aldrig testat innan.
Hur fungerar det mer exakt?
Hur betalar man till säljaren?

Jag har mitt VISA kopplat till PayPal och betalar via det (PayPal) på ebay.
Ebay behöver du inte vara speciellt orolig för, välbeprövat och säkert. Jag brukar kolla att säljaren har gott rykte (betyg) från andra köpare innan jag ger ett bud.
Jag har köpt på mig ett till Gift-Card idag (Betalade 160$ för ett 200$-Gift Card) och har fått koden ett par timmar efter att jag betalat.

Bevaka tråden