Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktljud på Imac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha varit tyst som en mus sen jag köpte den för ca. 1,5 år sen har min intel Imacs fläkt börjat låta. Detta hände helt plötsligt utan någon uppenbar anledning en morgon när jag startade upp datorn. Det är inget vansinnigt brum vi snackar men ändå märkbart och blir väldigt tydligt när man startar upp datorn och fläkten går igång med ett swoosh. Hade jag inte haft macen till min hemstudio hade fläktljudet inte varit något problem men nu stör det lite.
Jag är jävligt nojjig sen min mac kraschade nyligen och undrar om det är lätt att fixa eller om det kan vara något allvarligare problem bakom?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-19 09:07
Ursprungligen av Deadheart:

Efter att ha varit tyst som en mus sen jag köpte den för ca. 1,5 år sen har min intel Imacs fläkt börjat låta. Detta hände helt plötsligt utan någon uppenbar anledning en morgon när jag startade upp datorn. Det är inget vansinnigt brum vi snackar men ändå märkbart och blir väldigt tydligt när man startar upp datorn och fläkten går igång med ett swoosh. Hade jag inte haft macen till min hemstudio hade fläktljudet inte varit något problem men nu stör det lite.
Jag är jävligt nojjig sen min mac kraschade nyligen och undrar om det är lätt att fixa eller om det kan vara något allvarligare problem bakom?

Moderna datorer, välbyggda, ska vara tysta. Hårddiskar ska inte ha underliga ljud för sig och inte fläktar heller. Nu kan oljud i fläkten orsakas av att det samlats damm vilket skapar en viss obalans så du kan ju slå av den, försöka kika in i den och försöka blåsa rent, lite försiktigt. Det kan hjälpa.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-06-19 14:37

Med detta programmet kan du både se och styra fläkt hastigheten på alla fläktarna på datorn.
Kolla om dem går som dem ska, dvs lägsta möjligt i programmet, på min iMac C2D är det ca 800 Rpm.

http://www.macupdate.com/download.php/23049/smcfancontrol_2_1_2.zip

Tackar för svaren. Ljudet försvann precis lika mystiskt som det kom så jag antar att det var nån stackars fluga som fastnat i fläkten eller nåt...

Ursprungligen av f-our1:

Med detta programmet kan du både se och styra fläkt hastigheten på alla fläktarna på datorn.
Kolla om dem går som dem ska, dvs lägsta möjligt i programmet, på min iMac C2D är det ca 800 Rpm.

http://www.macupdate.com/download.php/23049/smcfancontrol_2_1_2.zip

tack för tipset!
Fråga:
Var kan jag lära mig om rekommenderade värden? Jag tycker min imac alu varit varm på senaste, men vet inte var i istat jag ska läsa, än mindre vilka temperaturer som är normala.. Hur lär jag mig?

Ursprungligen av wildcard:

tack för tipset!
Fråga:
Var kan jag lära mig om rekommenderade värden? Jag tycker min imac alu varit varm på senaste, men vet inte var i istat jag ska läsa, än mindre vilka temperaturer som är normala.. Hur lär jag mig?

http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/243641-min-macbook-pro-r-kokhet-risk-f-r-skador.html

1
Bevaka tråden