Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InD CS2: Hur välja vilken sida som ska synas av monterad pdf

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-06-17 11:52

Jag har monterat en pdf med flera sidor men vill visa sidan två i min bildram. I just den här situationen kan jag inte välja det som importalternativen i monteradialogen eftersom pdf:en droppas in i InD.
Kan man få importalternativ vid dropp? Eller kan jag efter droppen välja vilken sida som ska visas?

Nej, det går inte.

Eller? Det enda sättet jag vet att komma i närheten av vad du vill är att gå till länk-paletten och där ctrl-klicka på rätt pdf och välja att länka om filen och i den rutan ha visa import-alternativen ikryssad och sen ändra till rätt sida.

  • Medlem
  • 2008-06-17 23:17

Sicken miss av Adobe. Om man har droppen som feature borde den väl ha samma funktionalitet som montering med kortkommando.
Är det lika illa vid dropp från Bridge? Det kan väl inte bara vara vi som droppar bilder från filhanterande applikationer?!

Klart att det går.

Kryssa i "show import options" när du får upp dialogrutan efter Place (cmd-D).

Lätt som en plätt.

De programmen man drar ifrån avgör själva vilken information de skickar med och InDesign agerar utifrån det.

Nu spelar inte det så stor roll i det här fallet. Anledningen till att man inte får någon importdialog vid dropp är nog helt enkelt för att 99,5 % av alla användare inte vill ha det.

  • Medlem
  • 2008-06-18 08:10

Johan, jag droppar...

Richard, jag är tämligen övertygad om att ungefär lika många inte vill ha importdialogen vid vanlig montering heller. Så hur löser man den biten? Jo, tryck på några knappar och klicka lite så blir det som man vill. Om man inte droppar förstås...

Naturligtvis KAN det lösas, men om ingen efterfrågar det så finns det ingen drivkraft att göra det

Droppa droppandet då, när du har en flersides-pdf....

(Läste inte att du specifikt ville dra och släppa in prylarna - my bad)

Men... men missförstår jag nånting nu?
Kan man inte bara montera den med Äpple-D, och sen innan man sätter den på plats så bläddrar du i "den flytande förhandsvisningsrutan" med piltangenterna på tangentbordet. Sen när du nått den sidan du vill montera in så klickar du med musen.

[IDIOT] Jaha nu ser jag att du drag-och-droppar. Sorry [/IDIOT]

Ursprungligen av sjovall:

[IDIOT] Jaha nu ser jag att du drag-och-droppar. Sorry [/IDIOT]

Tror att Baron skrev en otydligt rubrik iom att vi båda två fjorde samma missuppfattning...

Ursprungligen av johan_tanying:

Tror att Baron skrev en otydligt rubrik iom att vi båda två fjorde samma missuppfattning...

Är du helt galen? Det är omöjligt! Han är ju moderator!!!

  • Medlem
  • 2008-06-18 23:22

Jag fick ett snillrikt tips på jobbet:
Droppa i monteringsdialogen. Då kan man välja att visa importlternativen. Enkelt!

  • Medlem
  • 2008-06-19 13:59

Det är ni som inte kan läsa. I rubriken undrar jag om en monterad pdf.

Så sant så sant...

Lik förbannat blev det ändå otydligt för minst två trådläsare...

  • Medlem
  • 2008-06-22 13:25

Hur skulle du ha formulerat rubriken då?

Det talar jag inte om!

1
Bevaka tråden