Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med serieports adapter

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har skaffat mig en MacBook Air då jag som inbiten PC användare var så impad av Iphonen. Nu till problemet, jag håller på att tuna styrenheter på bilar med ett program som bara går att köra i Windows och kräver serieport. Kör jag Boot Camp med XP och min USB to serial adapter så går det bra. Men om jag vill köra med Crossover och starta programmet i OS X går det bra men min USB-Serieadapter hittas inte av mitt Windows program. Alltså behövs något som konverterar seriedaptern i OS X till Com 1 - 10 som den behöver heta i windows programmet.

Någon som kan hjälpa mig i rätt riktning för att lösa det ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-18 02:30

Med 95% säkerhet saknas drivrutiner för adaptern, det var vad som hände mig med min USB->Serial adapter. Att hitta rätt drivrutiner är lite klurigt, det beror på vilket chip som sitter i den. Det bästa du kan göra är att leta upp tillverkarens namn och modellnumret genom att starta programmet System Profiler (minns tyvärr inte vad det heter på svenska, ligger i mappen Utilities (Verktyg) i Program-mappen) och klicka på USB. Klicka på USB-Serieport adaptern så får du upp lite info om den, testa att googla på det.

Har för mig att min använde den här drivrutinen: Mac OS X Pl2303 Driver Project
Det är ett rätt vanligt chip för sådana adaptrar så har du tur kan det vara samma i din.

Hur det fungerar med CrossOver har jag däremot ingen aning om, kanske borde testa att köra genom VMware Fusion eller Parallels istället? Då kan du kör Windows och OS X samtidigt.

Tack för det, jag har drivrutiner för MAC och den fungerar men själva programmet som körs i Win frågar efter com port som inte finns i Mac utan heter något annat. Skall prova VMWare eller Paralells, skall läsa på lite och se vilken som verkar bäst.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-18 17:35

Man kan prova länka upp serieadaptern som com1. Se länken.

Crossover Support - Wiki

THX, I searched there help but did not find this, will try that. Also VM Ware works fine so now we do not need PC to tune cars

1
Bevaka tråden