Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Muspekaren fryser!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-11 13:15

Hej! Har ett litet angenämt problem. Muspekaren fryser helt utan orsak. Tangentbordet funkar fortfarande men ej musen.
Har provat byta tangentbord samt mus men utan resultat.
Det är McAlly USB kulmöss och tangentbord vi provat med. Burken är en G4 - 400 mhz första generationen.

Någon som har en ide vad detta kan bero på. Som ni kanske förstår så är det lite smått irriterande...

/Jens

  • Oregistrerad
  • 2002-09-11 14:48

Mac OS version?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-11 15:16

OS 9.2

  • Oregistrerad
  • 2002-09-11 15:22

vad händer om du uppgraderar till 9.2.1 eller 9.2.2?

Sen jag upplver 9.1 vara mests stabilt på den maskinen... Har du de senaste drivrutinerna?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-09-11 15:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
vad händer om du uppgraderar till 9.2.1 eller 9.2.2?

Sen jag upplver 9.1 vara mests stabilt på den maskinen... Har du de senaste drivrutinerna?

9.1 ÄR ju stabilast så=)

  • Oregistrerad
  • 2002-09-11 16:41

Korrigering: Det är tydligen OS 9.2.2 som ligger på den. (inte min burk...)

  • Oregistrerad
  • 2002-09-11 17:06

Då råder jag att nedgradera till 9.1 om det inte finns Mac OS X på den...

Har haft ett par G4or i samma ålderskategori med liknande problem. Dock funkade de bra i 9.1 igen!

  • Oregistrerad
  • 2002-09-12 10:17

Oki! Ska testa. Återkommer med information om hur det gick.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-12 14:54

har ett liknande problem i OSX (både 10.1 och 10.2), halt plötsligt går det inte att klicka med musen, men det går att röra pekaren över skärmen och det går att utföra kommandon via tngt.bordet. vad är det för fel? använder två olika möss, en optisk apple PRO och en tvåknappars iSweetNet tror jag den heter. Samma sak händer med båda. Ibland.

Gammal diskussion men rubriken är bra så jag försöker väcka liv i den.

På senaste tiden har musen lagt av då och då. Pekaren fryser och inget händer vid klickande. Ofta löser det sig om jag drar ut USB-kontakten ur tangentbordet och sätter tillbaka den igen. Ibland fungerar inte det heller och några gånger har hela tangentbordet varit dött. Då hjälpte det inte att dra ut och sätta i USB-kontakten, utan jag fick stänga av datorn. Har en PMG4 867 mhz och 10.3.9.

Vad tror ni, är det hårdvaran eller mjukvaran?

Höj värmen! Höhö!

(Snälla banna mig inte)

Asterraster:
Kan för lite för att ge dig ett säkert svar men med min förra HP-dator fungerade inte pekaren. Då var det pekarens drivrutiner som behövdes uppdateras. Det gjorde inte jag så sen bröt helvetet lös eller hur man ska beskriva det. Det blev alltmer fel och till sist behövde moderkortet bytas ut.

Kolla även på: http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/97054-muspekaren-fryser-sig.html och http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/212663-h-rd-mjukvarufel.html om du inte gjort det redan.

Eh.. drivrutiner till pekaren i Mac OSX som skulle kunna få moderkortet att brinna? Skulle inte tro det. Däremot kan man ju testa med USB Overdrive (eller gratisalternativet som jag glömt vad det heter) om man har multiknappsmöss. Kan styra knapparna generellt i OSet eller specifikt för önskat program.

Har du kollat i Aktivitetskontroll så att det inte är någon process som ligger och drar en massa CPU eller rentav skenar med jämna/ojämna mellanrum? Inget Norton-mög som ligger och tuggar i bakgrunden e.dyl.? Inga nätverksdiskar som datorn försöker - men inte lyckas - koppla upp sig mot?

Sedan skulle jag rekommendera 10.4 i vilket fall som helst. Piggare och mer kompatibelt med modern mjukvara än 10.3. Det enda som kan ställa till det är drakoniska krav på minnesmodulernas kvalitet. Min gamla PM G4 med några billiga no name-minnen får kernel panics i Tiger men inte i Panther.

Jo, uppdatering till 10.4 är på gång och jag hoppas det löser problemet. Svårt att titta på aktivitetskontroll när musen inte fungerar. Och eftersom det ofta hjälper med att koppla ur och tillbaka USB-sladden så borde det väl ha med själva USB:n att göra.

USB-protokollet kräver insatser från CPUn för att kunna föra över data. Till skillnad från Firewire som har sin egen "hjärna".

Just kastat ut en USB-hub där strömförsörjningen börjat strejka.
En billig "Deltaco" -skit från NetonNEt.

Det ger konstiga "intermittenta" (sporadiska) fel. Ibland tappade jag kontakten med VISSA inkopplade grejer (iPhonen la av ibland). Ibland hängde IPod Shufflen alltihop etc.
Så INNNAN du börjar riva med storsläggan så kolla om Hubben får ström och fungerar.

1
Bevaka tråden