Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad göra innan ominstallera Leopard? Snälla Hjälp!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag söker och får många många träffar men hittar inget relevant inom den tidsramen jag har på mig innan jag måste sticka iväg hemifrån. Så snälla bara ge mig ett svar, lite hjälp eller en länk som ger precis det till ett annat inlägg för er som har tid att söka ordentligt.

Först av allt, strunta i Time Machine, jag har fullständig backup där.

Jag ska göra en omistallation av OS X Leopard, en radera och installera. Detta för att jag har många problem som aldrig verkar försvinna. Nu senast är det Safari som vägrar gå från 3.0.4 fast att den är uppdaterad både till 3.1 o 3.1.1 i uppdateraren.

Om jag tar en manuell backup, räcker det då med allt som ligger i huset. Symbolen med ett hus och mitt namn. Där bibliotek och allt ligger.

Mail
Keychain
Bokmärken
Inställningar
osv...

Får jag där allt jag behöver när jag gjort en ominstallation?

Om inte vad ska jag då i så fall dra med mig ytterligare?

Och till sist en Time Machine Fråga (tänker dock göra en manuell backup också för säkerhets skull). Kan man återställa lite lösa detaljer här och där, dvs kan jag ta lite från Time Machine och lite från den manuella backupen pö om pö?

Ska iväg och jobba nu, i natt kanske jag sätter igång så om alla svar har uppenbarat sig tills jag kommer hem blir jag sketans glad

Tack!

/Jon

Jag söker på google och letar och letar, men jag hittar mitt eget inlägg på plats 11. Restern är tigerrelaterat eller inte vad jag söker riktigt p.g.a. andra detaljer.

Är det så man behandlas när man får en mac som inte beter sig bättre än windows, istället för hjälp så blir man utfryst. Problem är till för att lösas, inte struntas i

Imorgon kör jag och jag hoppas att jag har det jag behöver, annars blir det nog bökigt på sikt. Fast en dator som beter sig lite hur som helst är inte heller speciellt häftigt, och jag hoppas ju att en nyinstallation ska stabilisera leopard och var så mac som alla propagerar för.

Jag säger inte att jag föredrar windows, för det gör jag inte. Men där kan man lätt hitta lösningar på sina problem, för de är vanliga men också lösta. Mac verkar vara hälften kvalitet och hälften ovilja till saknaden av problemlösning.

Om jag misslyckas, så glad midsommar på er

Ursprungligen av Jonkanon:

Är det så man behandlas när man får en mac som inte beter sig bättre än windows, istället för hjälp så blir man utfryst. Problem är till för att lösas, inte struntas i

Innan du häver ur dig sådant här är det nog läge att påpeka att 99mac INTE är Apples officiella supportforum utan ett ideellt forum. Ingen här får betalt för att medverka och/eller skriva svar på frågor. Att komma in och kräva snabba svar blir nog inte uppskattat, om man säger så. Inte lär det hjälpa dig att få svar på dina spörsmål. Men det borde du väl veta vid det här laget (efter mer än 140 inlägg)?

Till din fråga - som du i princip svarar på själv: allt i "huset" (din hemmapp) innehåller just alla dina egna dokument och inställningar som du beskriver i första inlägget.

Vill du även göra det enkelt för dig efter ominstallation av OSX kan du även dra över en kopia av mappen Program (inte den i ditt "hus" till en extern hårddisk. Många, om inte de flesta, program kan ominstalleras genom att helt enkelt dra respektive programmapp från backupen till den nyskapade mappen Program. Annars får du helt enkelt installera om från originalskivor eller dyl.

Alltså
1. Kopiera hela din hemmapp till extern HD
2. Kopiera hela mappen Program )om du tycker det verkar bökigt att leta reda på originalskivor mm) till extern HD
3. Radera och installera OSX
4.
4. Kör programuppdatering

Det du måste göra är att sedan dra tillbaka grejerna från backupen manuellt in i den nyskapade hemmappen. Innan dess är det en god idé att köra Programuppdatering för att få allt up-to-date och kolla så att allt funkar som det ska (för att utesluta hårdvarufel exvis).

Därefter kan du installera de program du hade förut. Många gånger är det bara att dra hela programmets mapp från en backup tillbaka till den nyskapade programmappen. Var dock beredd på att serienummer, inställningar mm inte kommer med - de ligger normalt i Bibliotek. Kanske lika bra att börja om från scratch och skriva in på nytt.

Ursprungligen av Jonkanon:

Är det så man behandlas när man får en mac som inte beter sig bättre än windows, istället för hjälp så blir man utfryst. Problem är till för att lösas, inte struntas i

Innan du häver ur dig sådant här är det nog läge att påpeka att 99mac INTE är Apples officiella supportforum utan ett ideellt forum. Ingen här får betalt för att medverka och/eller skriva svar på frågor. Att komma in och kräva snabba svar blir nog inte uppskattat, om man säger så. Inte lär det hjälpa dig att få svar på dina spörsmål. Alla här kan välja om man vill svara på en fråga eller högaktningsfullt strunta i den. Men det borde du väl veta vid det här laget (efter mer än 140 inlägg)?

Till din fråga - som du i princip svarar på själv: allt i "huset" (din hemmapp) innehåller just alla dina egna dokument och inställningar som du beskriver i första inlägget. (Kanske också ett svar på varför ingen skrev ett svar inom din krävda tidsrymd - "what is the problem?" liksom. Du har backup av hemmappen, du har Time Machine. Bara att köra.)

Nåväl. Vill du även göra det enkelt för dig efter ominstallation av OSX kan du även dra över en kopia av mappen Program (inte den i ditt "hus" till en extern hårddisk. Många, om inte de flesta, program kan ominstalleras genom att helt enkelt dra respektive programmapp från backupen till den nyskapade mappen Program. Annars får du helt enkelt installera om från originalskivor eller dyl.

Alltså
1. Kopiera hela din hemmapp till extern HD
2. Kopiera hela mappen Program )om du tycker det verkar bökigt att leta reda på originalskivor mm) till extern HD
3. Radera och installera OSX
4. Installera ev iLife mm från Återskapa program (om det nu följde med en sådan skiva - är osäker på Leopard och nya macar vilka skivor som skickas med)
5. Kör programuppdatering för att få allt up-to-date och kolla så att allt funkar som det ska (för att utesluta hårdvarufel exvis)
6. Sedan får du dra tillbaka grejerna från Hemmapps-backupen manuellt in i den nyskapade hemmappen.
7. Därefter kan du installera de program du hade förut. Många gånger är det bara att dra hela programmets mapp från din ev backup tillbaka till den nyskapade programmappen. Var dock beredd på att serienummer, inställningar mm inte kommer med - de ligger normalt i Bibliotek. Kanske lika bra att börja om från scratch och skriva in på nytt om du haft skumma problem innan

Jag hade dock först försökt med en Arkivera och instalera. På så sätt ligger alla program kvar. liksom dess inställningar, och hela hemmappen är komplett.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-18 09:48
Ursprungligen av Jonkanon:

Jag söker på google och letar och letar, men jag hittar mitt eget inlägg på plats 11. Restern är tigerrelaterat eller inte vad jag söker riktigt p.g.a. andra detaljer.

Är det så man behandlas när man får en mac som inte beter sig bättre än windows, istället för hjälp så blir man utfryst. Problem är till för att lösas, inte struntas i

Fatta telefonkatalogen eller sök på valfri söktjänst, leta reda på någon som ger dig mac-support. Ring och få hjälp - räkningen får du hantera själv.

Detta är ett forum här svarar vi gratis, när vi har tid och när vi har något att tillföra.
Jag har en enkel grundregel - alla som förväntar sig att jag ska engagera mig i deras problem, som ställer krav på att jag ska göra det gratis har straffat ut sig redan innan det har börjat så att säga.

Jag har full förståelse för att ditt problem är frustrerande, irriterande och att du vill ha hjälp men du kräver support gratis - i övrigt se min grundregel ovan.

Eftersom du har en Time Machine-disk så bör du vara rätt helgarderad, denna ska väl gå att ansluta under installation och importera från.
För att vara på den säkra sidan kan du klona din nuvarande installation med Carbon Copy Cloner. Då kan du manuellt plocka tillbaka det du vill ha, samt har även fördelen att du kan boota från din back-up om något skulle gå fel

Lycka till.

Citat:

Detta är ett forum här svarar vi gratis, när vi har tid och när vi har något att tillföra.

Jag ska sluta häva ur mig Sorry!

Och ett görstort tack för ett mycket bra svar också, jag är som sagt lite bakom i macvärlden fortfarande. Och jag vill inte göra en riktigt dyrköpt erfarenhet utan vill gärna snika lite på era kunskaper.

Jag är medveten om att detta är ett supporterforum och inte supportforum, vet också att det är som vilket annat forum som helst. Ett inlägg med en fråga är svårt att få svar på, så på ett sätt brukar man kunna trigga svar med lite uppkäftighet. Så på det sättet lyckades jag

Jag ska göra detta snart och hoppas att hårdvaran är fina fisken.

Men men... snart börjar jag väl bli så pass på os x att jag faktiskt kan bidra lite till någon annan nybörjare

Tack o bock,

Jon

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-18 14:10
Ursprungligen av Jonkanon:

Ett inlägg med en fråga är svårt att få svar på, så på ett sätt brukar man kunna trigga svar med lite uppkäftighet. Så på det sättet lyckades jag

Ett kort och konscist inlägg med en tydligt formulerad fråga har en mycket hög sannolikhet att bli besvarad här.

Uppkäftighet leder nog inte till något positivt i längden.

För övrigt tror jag det räcker om du kör "arkivera och installera". Då kan du lyfta tillbaka från ditt gamla system sen, det ligger i en katalog som heter "previous system". Du kan tom välja att behålla användare och filer med en sådan installation. Systemfilerna installeras om men dina personliga data behålls. Nackdelen är att om det är någon inställningsfil el dylikt du har som orsakar problemen så kommer de att kvarstå, men det gäller även om du backar upp "huset" och kopierar in allt därifrån efter installation.

Lycka till med ominstallationen.

Medans ni kollar på EM så kör jag en ominstallation istället. Vi får se om vi ses innan midsommar.

Tack för hjälpen så återkommer moi med ytterligare ett tack

/j

Nu är det gjort och det verkar fungera hyfsat. Allt utom quicktime gick smort.

Quick time bestred mina behörigheter och kastade sig själv i papperskorgen via uppdateraren. Men jag smög bakom ryggen direkt till apples sida och drog ner en version därifrån. Nu är den 7.5 och alla keychains och annat finns så jag är ute på nätet

Tack för hjälpen,

/jon

En skakig internetlina (trådlöst) kan få uppdateraren att avbryta. Gör som du gjorde - ladda ner direkt från Apple - eller koppla in med ethernetkabel.

Jag flyttar snart till en lägenhet där det finns datauttag i alla rum sånär som på dass. Då blir det bara trådat och trådlöst också för de dagarna när det behövs.

Men nu nr du nämner det så har jag nog kört trådlöst, så kanske ska jag dra in kabel i datorn när det är uppdateringsdags.

Tack o bock,

jon

1
Bevaka tråden