Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Alu iMac - hur mycket låter era hårddiskar?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-06-17 14:44

Har varit ägare till en ny 24" iMac i ett par veckor nu och är supernöjd med allt utom en sak. Så fort hårddisken får arbeta det allra lilla minsta med att öppna ett program eller flytta filer eller vid ganska normal surfning så låter den rätt illa, ett dovt knattrande ljud - påminner faktiskt mest om en kurrande mage! Eftersom datorn är så tyst i övrigt är det möjligt att jag är överkänslig, men har någon med samma dator liknande erfarenheter?

Ska tillägga att jag har en med 750 GB hårddisk (Hitachi) - kan det vara just denna som är ljudligare än grundmodellen?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-17 16:56
Ursprungligen av Baxter:

Har varit ägare till en ny 24" iMac i ett par veckor nu och är supernöjd med allt utom en sak. Så fort hårddisken får arbeta det allra lilla minsta med att öppna ett program eller flytta filer eller vid ganska normal surfning så låter den rätt illa, ett dovt knattrande ljud - påminner faktiskt mest om en kurrande mage! Eftersom datorn är så tyst i övrigt är det möjligt att jag är överkänslig, men har någon med samma dator liknande erfarenheter?

Ska tillägga att jag har en med 750 GB hårddisk (Hitachi) - kan det vara just denna som är ljudligare än grundmodellen?

Så ska det inte vara. Kontakta din återförsäljare och få det åtgärdat.

Ursprungligen av Baxter:

Har varit ägare till en ny 24" iMac i ett par veckor nu och är supernöjd med allt utom en sak. Så fort hårddisken får arbeta det allra lilla minsta med att öppna ett program eller flytta filer eller vid ganska normal surfning så låter den rätt illa, ett dovt knattrande ljud - påminner faktiskt mest om en kurrande mage! Eftersom datorn är så tyst i övrigt är det möjligt att jag är överkänslig, men har någon med samma dator liknande erfarenheter?

Ska tillägga att jag har en med 750 GB hårddisk (Hitachi) - kan det vara just denna som är ljudligare än grundmodellen?

Min låter ingenting. Nästan "för tyst". Glömmer ofta att den är på över huvud taget - om man nu vill stänga av datorn.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-18 00:12
Ursprungligen av adress@mac:

Min låter ingenting. Nästan "för tyst". Glömmer ofta att den är på över huvud taget - om man nu vill stänga av datorn.

Vadå,min kurrar också,så det ska inte va så?,vi har ju samma modell också...

Ursprungligen av fedi-93:

Vadå,min kurrar också,så det ska inte va så?,vi har ju samma modell också...

Det kan säkert vara lite olika - men min är knäpptyst. Inget att oroa sig för.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-18 00:21
Ursprungligen av adress@mac:

Det kan säkert vara lite olika - men min är knäpptyst. Inget att oroa sig för.

ähh,vem bryr sig,Det stör mig inte ens...:D

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-06-18 03:20

Tror du får leva med det eller byta till en annan disk. Seagate har iaf alltid varit nästintill knäpptysta för mig. Hitachi är väl inte direkt kända för att göra bra diskar? (Hitachi DeathStar)

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-06-18 14:39
Ursprungligen av Davey:

Tror du får leva med det eller byta till en annan disk. Seagate har iaf alltid varit nästintill knäpptysta för mig. Hitachi är väl inte direkt kända för att göra bra diskar? (Hitachi DeathStar)

Nja IBM hade problem med en serie diskar våren 2002 ungefær samtidigt som Hitachi tog øver, det verkar hænga i æn. Seagate levererade ju de 2,5":are som kraschade i drøsar i MacBook førra året. Det varierar alltså. Den enda tillverkare som jag uppfattar som att ha grundmurat dåligt rykte ær Maxtor. Jag har också haft ett par sådanda som gett upp andan (3,5")

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-18 16:20
Ursprungligen av gpd:

Nja IBM hade problem med en serie diskar våren 2002 ungefær samtidigt som Hitachi tog øver, det verkar hænga i æn. Seagate levererade ju de 2,5":are som kraschade i drøsar i MacBook førra året. Det varierar alltså. Den enda tillverkare som jag uppfattar som att ha grundmurat dåligt rykte ær Maxtor. Jag har också haft ett par sådanda som gett upp andan (3,5")

Det kanske också varierar, jag har haft ett knippe maxtordiskar dom senaste åren och aldrig haft problem med dom. Jag kan ju ha haft tur också, men hur som helst så har jag vart nöjd med dom.

  • Medlem
  • Årjäng
  • 2008-06-18 23:02

Min iMac brummar/knarrar också en aning.
När den har varit avstängd länge och jag startar upp den på nytt är den tyst. Efter en stund så kommer dock det dova ljudet smygande.

Jag har tagit det för givet att det ska vara så. Min gamla Powerbook G4 beter sig likadant och man förväntar sig att en dator som arbetar och blir varm låter därefter.
Däremot är jag inte helt säker på att det har varit på det här viset hela tiden. Det var först efter en tids användande som jag reagerade på det.

Jag har en 24", 750 gb hd, egenhändigt uppgraderad till 4gb ram (någonstans stod det att eget byte av minnen kunde få det att väsnas mer).

Det jag inte får klart för mig trots allt man läser här på 99.se är huruvida det ska vara så att datorn ljuder/brummar/knarrar eller inte.
Förnuftet säger ju att ingen dator är knäpptyst.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-19 09:08
Ursprungligen av Sixx:

Min iMac brummar/knarrar också en aning.
När den har varit avstängd länge och jag startar upp den på nytt är den tyst. Efter en stund så kommer dock det dova ljudet smygande.

Jag har tagit det för givet att det ska vara så. Min gamla Powerbook G4 beter sig likadant och man förväntar sig att en dator som arbetar och blir varm låter därefter.
Däremot är jag inte helt säker på att det har varit på det här viset hela tiden. Det var först efter en tids användande som jag reagerade på det.

Jag har en 24", 750 gb hd, egenhändigt uppgraderad till 4gb ram (någonstans stod det att eget byte av minnen kunde få det att väsnas mer).

Det jag inte får klart för mig trots allt man läser här på 99.se är huruvida det ska vara så att datorn ljuder/brummar/knarrar eller inte.
Förnuftet säger ju att ingen dator är knäpptyst.

Vad står den på?

Datorer vibrerar och det lågfrekventa ljudet kan förstärkas av en skrivbordsskiva eller något som står uppe på skrivbordet.

Värt att kolla i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-19 13:30

Efter ha läst denna tråd några dagar nu, så måste jag ge mig in i diskussionen

Har en rätt nyligen införskaffad iMac Alu (2,8Ghz 2GB RAM, 500GB, ATI Radeon HD 2600).

Tycker den är mer eller mindre knäpptyst. Har också gjort misstaget att tro den var av flera ggr när skärmen varit släckt och råkat sätta den i vila

Klart jag hör något, men det är mer ett svagt sus än något brummande. Och givetvis så låter den ju mindre när den är kall, jämfört med när den har stått på några dagar och/eller använt sig av mycket resurser (processor, grafik osv).

Den ända gången jag verkligen har märkt att fläktarna kickade igång ordentligt, var efter ett tags spelande (ghost recon).

Valde medvetet att inte satsa på nvidia-kortet, då jag var rädd för att det skulle släppa ifrån sig mer ljud än ati-kortet (+ att jag inte spelar så mycket). Kan det ha någonting med det att göra, nvidia-gpu?

Eller är det hårddiskarna som orsakar det störande ljudet?

Har en 20" med 320gb hdd och 4gb minne. Aldrig hört datorn. Den är knäpptyst.

  • Medlem
  • Årjäng
  • 2008-06-19 16:07
Ursprungligen av Northwiz:

Vad står den på?

Datorer vibrerar och det lågfrekventa ljudet kan förstärkas av en skrivbordsskiva eller något som står uppe på skrivbordet.

Värt att kolla i alla fall.

Billig bordskiva från IKEA. Har förstått att det kan vara ett problem :D.

Hur som helst är det inget som jag egentligen stör mig på. Det är dock intressant att det verkar vara så olika.

Min 750 gb är knäpptyst. Likaså resten av datorn. Den tystaste dator jag har haft
sen min gamla Commodore 64 på 80-talet! He he

Jag har en 320gb i min, men den låter då och då när datorn arbetar. Inte särskilt högt eller något men man märker av det iaf.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-18 09:51

500 GB. Hörbart hummande upp till en meter från dator. Trist, men jag orkar inte reklamera - kan leva med det och jag har annat att göra. Jag behöver datron dessutom. Nu. Jämt. Hela tiden.

Min iMac med 500GB är knäpptyst, vilket kan vara lite besvärligt för jag vet inte om den sover eller inte, vilket jag ibland har problem med att få den att göra.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-19 14:34

Har en 24" iMac alu, 3,06 Ghz med Nvidia kortet och 500GB disken, efter att ha läst denna tråden så har jag verkligen försökt lyssna och höra efter om jag kan höra något men datorn är verkligen tyst...knäpp tyst.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-19 15:24

... och runt i hela Svea Rike sutto människor och lyssnade och lyssnade ...

1
Bevaka tråden