Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen är grå och så blinkar det en mapp med "?"

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

när jag slog på min macbook så är skärmen bara grå och så binkar det en mapp med ett frågetecken... vad har hänt och vad kan jag göra?? batteriet är fulladdat....
skulle va görglad om nån kan hjälpa mej eller ge mej lite tips!!!

mvh!!!

Stoppa in en systemskiva i DVD läsaren och starta om. Håll ner C under uppstart tills du hör att den startar från Skivan. Reparera sedan HD med Skivverktyg

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-16 16:28

Hej, Jenny.
Välkommen.

Din Mac hittar troligen inte startskivan.
Sök på det så hittar du hjälp.

Du kan starta från skivorna som följer med datorn och där välja rätt startskiva.
Detaljerna för det kan jag tyvärr inte.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-16 16:29

kjelle var duktig, följ hans tips

Yes!!

Ja tänk om fler gjorde det. Vilken bekymmersfri värld vi skulle leva i.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-06-16 21:42

Det där betyder som sagt att Macen inte hittar en partition att starta ifrån. Förhoppningsvis är det bara något som blivit lite fel och som kommer korrigeras m.h.a. kjelles metod. I värsta fall håller din hårddisk på och dö och behöver bytas ut. I vilket fall som helst rekommenderar jag dig att ta backup på allt som är viktigt om du får igång den igen, för nästa gång kanske den dör helt.

tack så himla mycket för tipsen!!!!!
Nu gäller de bara o håll tummera o hoppas att den inte går upp i rök , wiee!

tack!!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-17 12:05
Ursprungligen av jennyflood:

tack så himla mycket för tipsen!!!!!
Nu gäller de bara o håll tummera o hoppas att den inte går upp i rök , wiee!

tack!!

Du har väl backup?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-06-17 16:52

Jag har samma problem men, systemet startar ändå först visar den en mapp med frågetecken men sen startar systemet. Jag bytte till en ny hårddisk och kopierade hela systemet till denna men har samma problem ändå.

Ska testa att starta med systemdisk och reperera systemet

När vi ändå pratar backup, finns det någon möjlighet att återställa en timemachine backup efter en ny installation? Alltså, om jag har tagit backup på alla mina program och diverse filer, kan detta enkelt återställas om ja installerar om Leopard?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-17 17:34
Ursprungligen av snouser:

När vi ändå pratar backup, finns det någon möjlighet att återställa en timemachine backup efter en ny installation? Alltså, om jag har tagit backup på alla mina program och diverse filer, kan detta enkelt återställas om ja installerar om Leopard?

Japp! Det finns ett alternativ när du startar installationen att återställa från en TM-backup.

  • Medlem
  • 2008-06-17 18:51

Jag har samma problem som Jenny men när jag stoppar in skivan och håller ner c så matas skivan bara ut efter ett tag. de nda skivorna jg hittar heter OS X install disc cd 1 och 2.. har jag fel skivor eller är det något annat som är fel?

  • Medlem
  • 2008-06-17 19:10

fick igång skivan, då startade den upp installeraren och när jag kom till "välj målskiva" så fanns det ingrt där.. e hdn helt död? vilka möjligheter har jag att lyckas få ut infon från hdn? kan jag fixa det på nått sätt via nätverksstart?

Leta rätt på skivan som har en liten "glad mac"-symbol på sig (om du har 10.4), ibland står det tom något i stil med "håll ned C för att starta från denna DVD".

Om du har Leopard (Mac OS X 10.5), så finns inte symbolen längre för det medföljer bara en DVD i kartongen.

Du skall använda startskivan för att reparera disken (om det helt misslyckas är det dags att ge upp och som nästa steg formatera om disken och installera om systemet).

När datorn har startat och du är i installeraren så hittar du menyn Verktyg > Skivverktyg och det är programmet du kan använda för att reparera din hårddisk.

Om du installer om så raderar du ju hela hårddisken och alla dina data, det är förmodligen inte det du vill.

Senast redigerat 2008-06-17 20:24
  • Medlem
  • 2008-06-17 19:47

grejjen är att när jag drar igång skivverktyg så dyker inte hårddisken upp i listen, bara dvd skivan.. så det går inte att reparera någon hårddisk.. tydligen har detta problem vart förut på samma dator, men då gick den igång av sig själv efter ett par dagars vila.. är disken glapp eller vad sitter det i?

Disken är förmodligen trasig om du inte kan se den när du startar från DVD'n, och försöker reparera den med Skivverktyg. Möjligtvis kan andra diskreparationsverktyg laga den men det är osannolikt, men du kan ju prova med Diskwarrior.

Så ny disk, ominstallation och tacka gudarna för att du varit noga med att göra backuper?

  • Medlem
  • 2008-06-17 20:09

okej. jag tackar så mycket. ska testa diskwarrior och se om det hjälper.

1
Bevaka tråden