Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows visar vissa .gif bättre än Mac OS

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur kommer det sig att vissa gif-bilder visas alldeles pixliga/suddiga på Macen men inte på PCn?

Tex. denna: http://www.filmkedjan.com/bilddata/Webbplats/FilmkedjanFolk/Homevision_Mag.gif

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-06-08 20:15

Vad yrar du om?

Alla Gif-bilder kan max innehålla 256 färger. Det betyder att fotografier och annat blir väldigt "gryniga". Jag tror inte Windows kan trolla dit fler färger i en gif-bild så att grynigheten försvinner.

Eller har jag fel? Är Windows magiskt?

På skärmbilden jag tagit kan du se samma bild i IE på Windows XP respektive Firefox på Mac. De påminner ganska mycket om varandra tycker jag.

Kollar jag på min PCs skärm på de bilder som jag upplever som suddiga/dåliga är det inget fel på dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-13 13:58
Ursprungligen av korthoga:

Kollar jag på min PCs skärm på de bilder som jag upplever som suddiga/dåliga är det inget fel på dem.

Har du olika skärmar för PCn och Macen? Isf beror det nog på olika kvalitet på lcd panelerna i skärmarna, plus att många skärmar idag kommer med teknik som ska förbättra skärpa, färgåtergivning etc.

Ta 2 skärmbilder så kan vi jämföra!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-06-13 18:45

Det här var extremt intressant... jag tvivlar även på att två olika skärmar kan visa en GIF så väldans olika. Den kan omöjligt vara perfekt. Max 256 färger samtidigt kan inte bli perfekt. Däremot kan man i koden till hemsidan säga att alla som kan visa PNG bilder får se den i den versionen. De som inte klarar av PNG visar vi istället en GIF för.

Vilket iofs är märkligt då det är webbläsarna i Windows som inte fixat att visa PNG-bilder på rätt sätt, så det borde varit tvärt om i så fall.

Jag förblir skeptisk tills någon klarar av konststycket att visa upp en felfri GIF-bild (liknande tidigare exempel här ovan) för mig. Windows/OS X/Linux jag tror inte att någon klarar det. Det är något annat som spökar här.

Är en bärbar dator som är fyra år gammal. Alla bilder visas perfekt. Om jag går in på Björnströms sida bjornstrom.se så ser jag att hans bilder är pixliga. Man ser det extra tydligt på andra bilden där de två svarta skärmarna är helt pixliga. Där är vitt och fult i dem.
Klickar man sen på bilden och man får den i sin normala storlek är allt fint.
I min PC ser allt helt normalt ut.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-06-17 16:39

Hmm... det enda jag kan tänka mig. Ju bättre och nyare skärm desto sämre ser Gif-bilder ut. Eftersom Gifar är pixliga och gryniga i sin uppbyggnad. Nej, det går inte komma ifrån, så kan den enda förklaringen som jag kan komma på bero på att skärmen som visar gifarna "perfekt" att den är lite suddig. Då kan eventuellt "pixligheten försvinna" en smula. En bärbar dator bör dock inte kunna visa en "suddig" bild så det är mycket märkligt. Kan herr Björnström svara på ifall hans gif-bilder byts ut mot något annat format under några förhållanden? Lika långsökt som mitt första förslag men ändå...

Gifar av den karaktär som Björnström har på sin sida kan omöjligt visas perfekt. Såvida inte Windows kan trolla med gifar, men om så är fallet. Borde det rönt större uppmärksamhet, tycker jag.

Jag tror mycket väl att det kan hänga på os'et eller programmet som visar bilden. Ni som använt Amiga bör kunna intyga att en bild med 256 färger på amigan ser ooootroligt mycket bättre ut än om du visar den i vilket bildvisarprogram som helst i windows, oavsett bildskärm. Jag är för ny med mac för att kunna uttala mig om hur den gör med gif'ar dessvärre.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-20 20:11

Kan inte tänka mig att det har med OSet att göra. Webdesigners hade fått fnatt om de hade varit tvungna att att skapa en ny uppsättning bilder för varje operativsystem. Känns verkligen som det beror på skärmen, tex ålder, typ, pixeldensitet och färgåtergivning. En annan fråga ärom du kör VGA eller DVI till skärmarna? Billiga LCD skärmar har en tendens att bli lite suddiga och få sämre färgåtergivning med VGA.

  • Medlem
  • 2008-06-21 00:09
Ursprungligen av shandar:

Kan inte tänka mig att det har med OSet att göra. Webdesigners hade fått fnatt om de hade varit tvungna att att skapa en ny uppsättning bilder för varje operativsystem. Känns verkligen som det beror på skärmen, tex ålder, typ, pixeldensitet och färgåtergivning. En annan fråga ärom du kör VGA eller DVI till skärmarna? Billiga LCD skärmar har en tendens att bli lite suddiga och få sämre färgåtergivning med VGA.

Webbdesigners har väl alltid skitit i alla andra plattformar än Windows?

Är det bara jag som har problemet med att Mac inte kan visa .gif-bilder som man har på datorn..? När jag dubbelklickar på en .gif-bild så får jag upp alla enskilda bilder och måste bläddra neråt själv för att bilden ska "röra på sig".. Måste jag dra ner något program så att min Mac kan visa .gif-bilder normalt precis som en PC gör?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-13 03:56
Ursprungligen av Pain Reaper:

Är det bara jag som har problemet med att Mac inte kan visa .gif-bilder som man har på datorn..? När jag dubbelklickar på en .gif-bild så får jag upp alla enskilda bilder och måste bläddra neråt själv för att bilden ska "röra på sig".. Måste jag dra ner något program så att min Mac kan visa .gif-bilder normalt precis som en PC gör?

Öppna gif bilden med Safari istället för Preview programmet.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Öppna gif bilden med Safari istället för Preview programmet.

//Rob

Tack för tipset - surt bara att behöva göra det varje gång.. vägra fixa så att Preview-programmet läser den som alla andra datorer gör...:tveksam:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-17 11:34
Ursprungligen av Pain Reaper:

Tack för tipset - surt bara att behöva göra det varje gång.. vägra fixa så att Preview-programmet läser den som alla andra datorer gör...:tveksam:

Du kan se till att gif-filer alltid öppnas i Safari genom att markera en gif, välja Visa Info (cmd-I) och sen välja Öppna med Safari och trycka på Ändra alla.

Ursprungligen av Rajje:

Du kan se till att gif-filer alltid öppnas i Safari genom att markera en gif, välja Visa Info (cmd-I) och sen välja Öppna med Safari och trycka på Ändra alla.

Sant, men ändå lixom.. (jag är fortfarande lite svagt fast i de få bekvämligheter jag är van vid från 10 års PC-användande..) Därav att jag anser det "jobbigt".. Annars måste jag ju säga att det finns ta mig f*n ingen bättre dator än en Mac!!!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-03-18 15:18
Ursprungligen av Pain Reaper:

Sant, men ändå lixom.. (jag är fortfarande lite svagt fast i de få bekvämligheter jag är van vid från 10 års PC-användande..) Därav att jag anser det "jobbigt".. Annars måste jag ju säga att det finns ta mig f*n ingen bättre dator än en Mac!!!

Hur jobbigt är det att öppna en animerad GIF i Safari dom få gångerna du vill titta på animerade GIFar? Hur ofta tittar man på sådana, det är ju inga långfilmer precis.

Ursprungligen av korthoga:

Hur kommer det sig att vissa gif-bilder visas alldeles pixliga/suddiga på Macen men inte på PCn?

Tex. denna: http://www.filmkedjan.com/bilddata/Webbplats/FilmkedjanFolk/Homevision_Mag.gif

Är Macen möjligen inställd på att visa tusentals färger?
Hmm... då hade det märkts på andra bilder såklart. Glöm det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-18 15:45

96 vs 72-problematik kanske?

1
Bevaka tråden