Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av eller bara gå ner i viloläge

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under en längre tid stängde jag inte av min MacBook Pro utan stängde bara locket så datorn gick ner i viloläge. Detta under en några veckors tid. När jag sen fick lite problem med hårdisken och strukturen drog jag parallellen till ovanstående handling. Numera stänger jag av den varje natt.

Vad är rätt och vad är fel, får datorn den vila den behöver genom att bara stänga locket, eller bör man stänga av den varje natt?

hjälp

MVH Johannes

Har kört bärbar Mac sedan 2005, och stänger alltid bara locket. Inte haft några problem än så länge.

Stänger bara av (omstart) vid uppdateringar och när något program huggit tag i en massa CPU/minne utan att släppa ordentligt vid avslut (läs ArchiCAD).

Kort sagt - gör som du tycker könns bäst. Segar datorn ner sig kan man ju alltid kosta på sig en omstart, annars behövs det inte. Man vinner bara nörd-poäng på en extremt lång uptime.

Right!! nörd-poäng why not,.. hur kan jag checka hur mycket CPU/minne som går åt?

Aktivitetskontoll i mappen Verktygsprogram i mappen Program.

Uptime kollar du genom att skriva "uptime" (utan hartassar) i Terminalen

  • Medlem
  • Boston
  • 2008-06-18 17:51

Eller installera den trevliga Dashboard-modulen iStat Pro så ser man enkelt inte bara upptid utan också vilka processer som drar mest minne/CPU etc.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-23 09:04
Ursprungligen av Gurra:

Eller installera den trevliga Dashboard-modulen iStat Pro så ser man enkelt inte bara upptid utan också vilka processer som drar mest minne/CPU etc.

Visar att min MacBookPro är 82° varm (CPU A) Det låter inte nyttigt. Kan den ta skada?
Finns det en temperaturgräns då man borde sätta sin dator i vila.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-23 15:19
Ursprungligen av Eva:

Visar att min MacBookPro är 82° varm (CPU A) Det låter inte nyttigt. Kan den ta skada?
Finns det en temperaturgräns då man borde sätta sin dator i vila.

Bra är det inte men CPUn sänker takten när den blir för varm. Datorn blir rätt varm när man håller den i knäet eller på ett täcke. Bättre om den står på något hårt som kan absorbera lite värme underifrån.

//Rob

istat pro är dessutom freeware.

Sök på Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker och du skall finna.

Jag har min i menyraden så slipper man att öppna dashboard.

Min 2x1,8 G5 gick upp i hela 50° när jag renderat H264-filmer i nästan ett dygn. CPU och minnet utnyttjat till max. Detta då det samtidigt var 30 grader på kontoret (ja, detta är inte i Sverige).

1
Bevaka tråden