Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ip address ej konsekvent

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Förutsättningar:
Airport Extreme Giga (7.3.1)
Fast IP WANport, LAN på 192.168.1.1
samt dhcp mellan 10 och 200
portkopling port 80 mot server IPt

Gammal celeron med XPpro som webserver på LAN (192.168.1.3)
Främst ASP kod, (ja ja borde ha lärt mig php istället men jag började i fel ände en gång i tiden och gammal som man är klarar man knappt av att lära om )

En 350 powermac kopparansluten på LAN
samt en 2,4 MBP17" på wlan

Mitt dilemma är:
Jag har en sida som kräver ett visst IP intervall för att få åtkomst till sidorna (vår bredbandsförenings ip serie)
Det går bra för alla på "wan" sidan av routern
men jag själv som surfar från LAN sidan får dessa fenomen;
Om jag i browser slår in;
192.168.1.3 (serverns LAN IP) ---> kommer till sidan med datorns LAN IP (192.168.1. 10-200), korrekt !
WAN IP i browsern --> kommer jag till sidan med Routern LANIP (192.168.1.1) FELAKTIGT!

Jag vill ju att om jag slår WAN ip ska min "WAN" ip synas, går detta att ställa in i routern på något sätt?
Bytte ut min netgear som inte gav detta fenomen men saknade wlan och med en mbp vill man inte alltid sitta i kopparlinan

EDIT: vid vanlig surf till externa sidor, syns min WAN IP som vanligt:

Senast redigerat 2008-06-04 06:00

Ingen som har någon ide på vad det beror på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-16 22:52

Det beror på din router, NAT översätter de intärna IP nummrena till ditt externa, då du från insidan surfar till ditt externa IP nummer vet inte routern vad som du vill göra så den antar att du inte vet vad du sysslar med och visar inställnigssidan på samma sätt som om du hade surfat till router IPt på insidan.

Detta är KORREKT beteende som den har, eftersom den inte kan köra NAT på en adress som den redan har NAT omvandling för redan.

Det som din tidigare router mest troligt gjorde var att istället för att göra rätt (nämligen visa inställnignssidan) så hade den som standardregel att skicka allt till den maskin som du hade som DMZ inställt, detta bryter dock mot split horizon ideer eftersom du eg direkt routar mellan rfc1918 adresser och "riktiga" internet routebara IPn.

Blir att ordna xtra IP till servern då. (inställningssidan som du beskriver finns ej, man måste ju köra airport verktyget) men jag tror jag börjar förstår tankegångarna ändå.

Routern vet att jag egentligen skall till en maskin på insidan och skickar över mig ditt utan att gå ut via "omvärlden" men att den översätter min maskins IP med routerns lan ip det tycker jag verkar vara bugg. (borde ju så länge jag inte lämnat "insidan" vara datorns IP eller?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-06-17 12:08

Har du någon bekant som har en linuxburk/OSX direkt mot nätet kan han installera squid och tillåta din ip och sedan kör du genom proxy för att kolla din sida.

1
Bevaka tråden