Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera versioner av quick time, safari osv...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.99.se/safari/245200-safari-visar-3-0-4-men-3-1-1-r-uppdaterad-via-uppdateraren.html

Här är min tråd om safari, men jag upptäcker märkligheter som jag bara inte begriper. Misstänker att det är något fundamentalt annorlunda med os x som jag måste lära mig att förstå.

Safari visar att den är 3.0.4 fast uppdateraren säger att 3.1 och 3.1.1 är installerade. Kan heller inte installera safari, får röd utropssymbol på alla diskar när jag försöker.

Nu är även quick time märklig, eller har väl varit det hela tiden. Om jag klickar på en .avi fil så öppnas 7.4.1, men i programmappen ligger 7.5. Om jag höger klickar så ser man att 7.4.1 är (förvald). Men var ligger den gamla quick time? Och varför i hela friden är den förvald när quick time är uppdaterad.

Var ligger alla gamla versioner av program, quick time i programmappen är 7.5???
Var ligger alla nya versioner av program, safari är 3.0.4 i programmappen???

Varför uppdaterar den bara inte programmen och struntar i gammalt bös, det känns som detta är långt ifrån användarvänligt i alla fall.

Snälla hjälp mig, för lösta problem är bättre än bara problem.

/jon

Jag löste quick time, den låg i mappen previous systems. Efter en misslyckad uppdatering med os x så blev det ominstallation.

men vad gäller safari så är det fortfarande kaputt.

söker i spotlight på safari.app och får bara upp ett exemplar, som är 3.0.4 istället för 3.1.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-16 09:01

-Kolla först "om Safari" sen i "systeminfo"/program, det finns lite olika beteckningar det är skillnad på "bygge" och "version".
Gamla versioner ersätts om de har samma namn. Har de inte det kan man ta bort dem med tex gratis AppDelete, innan man installerar. Men OBS OBS OBS då försvinner bokmärken och historik.
Att starta om datorn efter installation så att Finders catch töms kan vara en bra idé. Det finns även underhållsprogram som gör detta.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-16 09:07

Jag tycker att det låter som att du borde göra en reparationsinstallation. Risken är stor att det inte bara är dina program som blivit halvdant uppdaterade, viktiga systemkomponenter kan också vara korrupta.
In med systemskivan, starta om och välj installationsalternativ Arkivera & installera. Alla dina inställningar är kvar, men du måste köra systemuppdateringarna igen.

Tror jag ska göra en fresh install, dvs radera och installera. Men jag vill först skrota runt och få ordning på alla backuper som ska göras. Så jag slipper ha skägget i brevlådan senare.

Har lite syncjobb som jag vill ha kvar på externa diskar och annat

Tack för svar,

systeminfo eller liknande hittar jag inte, var skulle det vara placerat ungefär. Jag kan typ appmappen och biblioteksmappen

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-16 13:26

Systeminfo finns under äpplet i menylisten,-"Om den här datorn"-klicka på "mer info"

Jasså det var den du menade

tack!

1
Bevaka tråden