Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport tappar kontakt med nätverk.

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-19 15:09

Har en macbook som är drygt ett år gammal, 2ghz med 2gig ram, och en airport express, basenhet. Efter uppdateringen till 10.5.2 så har det rullat på rätt smärtfritt, men nu av någon outgrundlig anledning så tappar booken kontakt med ungefär 3 sekunders mellanrum. Radar-ikonen blinkar i princip med 3 sekunders mellanrum. Det här händer i perioder om ett par minuter. En annan macbook som kör tiger har inte det problemet med samma nätverk. Jag har inte testat med andra nätverk ännu, men ska göra det i veckan.

Min garanti gick ut för ett par månader sedan, och apple vill inte förlänga den. Förhoppningsvis är det ett mjukvaruproblem någonstans, men hur felsöka? Fick 'tipset' av supporten att installera om allt. O_o

/F

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-20 01:00

F,

Prova att byta kanal på ditt trådlösa nät…

Vad som kan ha hänt är att någon granne satt upp ett trådlöst nätverk med samma kanal som ditt trådlösa nätverk…och därmed orsakar denna typ av störningar…

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-21 16:27

Har kollat det redan. Har kanal 1 medan närmsta nätverk har 11.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-05-23 09:53

Tjena

Jag kan säga att jag har haft samma problem som du ända sen leopard kom ut. Jag trodde att 10.5.2 skulle fixa problemet så därför höll jag tyst fram tills dagen det släpptes men inte fixade det problemet inte. Det slutade med att jag lämnade in macbooken. Så, enligt supporten är min macbook felfri. De hade testat airportkortet mot sina airport extreme-routers. Både den nya och den gamla och inte alls upplevt samma problem som jag.

Deras teori var att mitt problem låg i att min router kom från D-link. "D-link och apple brukar inte leka så bra tillsammans" lät det och de tyckte också att jag borde köpa en airport extreme.

Det är nu jag börjar ana ugglor i mossen. När jag körde tiger så funkade det utmärkt med alla mina d-linkrouters (har 2 stycken på två olika ställen) och samtidigt fungerar min kompis iBook också perfekt med båda två. Min teori är att det är mjukvarurelaterat vilket gör mig lite lugnare då hårdvaran då är ok.

Vad tror ni?

p.s. har en macbook c2d, 2gig ram, os X 10.5.2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-24 18:13

det var en hel del airportproblem med leopard. de flesta fixades iomed 10.5.2, men det är fortfarande en hel del kvar. jag har dock fortfarande inte hört apple kommentera det. har jag missat något?

och jo, jag är väl relativt säker på att det är mjukvarurelaterat. heh, skönt att de försökte pressa på dig en till router.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-05-24 20:25

Det finns en artikel i KB (kommer dessvärre inte ihåg numret) så tipsar om att radera alla nätverk som finns i förvalda-listan. Skriv in dom på nytt. Fungerar sedan.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-24 21:12
Ursprungligen av frazze:

Det finns en artikel i KB (kommer dessvärre inte ihåg numret) så tipsar om att radera alla nätverk som finns i förvalda-listan. Skriv in dom på nytt. Fungerar sedan.

Det kan jag bekräfta fungerar. Jag hade samma problem för några dagar men då städade jag lite och tog bort gamla nätverk som inte används längre samt det jag hade problem med men jag tog inte bort alla kända nätverk. Sen dess fungerar det igen.

//Rob

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-05-27 10:33

Jag gick och föll för supportens överlägsna försäljningstaktik och köpte en Airport Extreme

Jag kan säga att allt fungerar utmärkt nu, har inte fått en enda connection drop och det känns verkligen som om jag kan lita på den.

Det enda jag är lite konfunderad över är att jag bara lyckas få ut 6MB/sek när jag för över från mina kopplade diskar. Killen på supporten påstod att han kunde tanka i 12MB/sek från sin AE men det kanske beror på att mitt område är väldigt wlan-tätt. Men det är ju också ganska konstigt. Jag kör på en helt unik kanal och dessutom på 5ghz-bandet. Vad jag förstår så använder de flesta routrarna där ute 2,4ghz-bandet.

Vet någon vad de optimala inställningarna i en AE är så att man får bästa möjliga "performance"?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-27 10:43

jag använder en airport express och har två macar i huset. En powerbook som kör tiger och en mabook som kör leopard. Både med senaste versioner. Macbooken tappar jämnt kontakt med airport. Det börjar blinka som någon skrev i ett tidigare inlägg medan Powerbooken som kör tiger inte har ett enda problem. Väldigt irritterande! Det funkar inte heller att installera om (clean) eller att städa bland nätverken

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-05-27 12:02

Man kanske kan hoppas att allt fixas med 10.5.3. Dock har jag sett att det inte står airport någonstans i den preliminära beskrivningen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-29 17:10

om det är någon som undrar så har inte 10.5.3 fixat problemet med Airport för mig. Hur ser det ut för er andra?

Ursprungligen av Flip:

om det är någon som undrar så har inte 10.5.3 fixat problemet med Airport för mig. Hur ser det ut för er andra?

Har inte fungerat alls för mig de senaste dagarna, connection drops hela tiden. Tog bort alla kända nätverk precis och ska se om det fungerar nu.

Hur kan man se vilken kanal andra nätverk i närheten har?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 12:46
Ursprungligen av Pissenisse:

Hur kan man se vilken kanal andra nätverk i närheten har?

Spintriplet | AirTrafficControl

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-03 13:40

iStumbler.

//Rob

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-05-29 23:16

För mig verkar det ha fungerat. Har suttit på mina pärons D-link i några timmar utan avbrott nu. Tidigare innan 10.5.3 var det ett rent helvete med connection drops var femte minut. Men man ska ju inte ropa hej innan...

Jag har fortfarande samma problem med 10.5.3.

Jag undrar om ni som har problem har installerat Leopard rent eller om det är en uppdatering från Tiger?

Börjar bli sjukt trött på det här nu och vill komma fram till var problemet ligger.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-04 07:50

Jag kan för lite om hur själv radiotekniken påverkar den upplevda förbindelsen, men hur är det om två basstationer kör på samma kanal och dom går in lika starkt på en klient? Vad tycker datorn då? Finns det någon med bättre produkt- och teknikkunskaper här på 99?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-07 20:13

Intressant att läsa...

Jag har precis samma problem och har numera nästan gett upp med att köra min MacBook Pro på hemma-nätverket. Som tur är så har jag mobilt bredband också... Men det är ju en nödlösning.

Uppkopplingen funkar fint på jobbet, och även andra platser. Av någon outgrundlig anledning så är det bara hemma som det inte funkar. Där funkar å andra sidan andra bärbara mac:ar samt andras datorer utmärkt (inklusive min iPhone).

Känns som jag provat allt för att få igång det hela... raderat samtliga nätverk, tagit bort nyckelknippor, startat om, och provat mig fram.

Kör på 10.5.3.

Hmmm... inte kul alls. Sliter mitt hår....
Ska det vara såhär när man har Mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-07 20:30

Prövade att köra iStumbler... inte ett enda nätverk är synligt jämfört med de 10-15 st. som normalt finns här hemma...

Hmmm.... Ärport verkar inte så frisk...

Har använt trådlöst hemma i ca ett halvår med min MBP och MBA samt iPod Touch och det har fungerat jättebra men nu sedan några dagar fungerar det inte alls. Har ComHem och upptäckte igår att modemet blinkar som en julgran ! Har inte kunnat nå någon på ComHem men i början säger dom något i telefonen om att det är driftsstörningar. Trodde först kanske att det hade med uppdateringen 10.5.3 att göra. Lustigt nog fungerar inte mitt mobila bredband (Tele2) till MBA heller eller är det logiskt att inte det heller fungerar då ? Har sex månader kvar på båda Mac:arna så jag är väl inte orolig så men det är trist eftersom det är så himla bekvämt att kunna sitta varsomhelst i lägenheten med datornerna. För iPod Touch är det dessutom helt nödvändigt att det trådlösa bredbandet fungerar. Får alltid upp många nätverk där jag bor (centralt i Göteborg) så får fundera på om det har något att göra med att kanalerna "krockar" eller vad det heter.

Yippie ! Det har löst sig. Jag släckte ned och på allt och drog även ut sladden till routern och då plötsligt fungerade allt. Såå skönt.

Har en ny MacBook Pro (maj 2o08) Mac OS X 10.5.3 Allt fungerar perfekt och Airporten beter sig som han bör överallt, utom på jobbet. Här tappar jag kontakten med nätverket med jämna mellanrum. Airportsymbolen visar full täckning, halv och ingen täckning oavbrutet. Väldigt irriterande. Jag har försökt med att ta bort alla anslutningar och installera på nytt, funkar inte ändå. Mitt jobb är en skola med ett fyrtiotal iMacs och ett tiotal MacBooks. Alla de funkar som vanligt, jag är helt ensam med mina problem.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-12 12:47

Nätverksproblem, trådlöst, kan ha massor av olika orsaker - många andra nätverk i närheten som kör på samma kanal, microvågsugnar, armeringar i hus och så vidare.

Det är inte mycket annat än att ändra, testa och se om det hjälper. En hel del problem löses inte genom att ändra något i den egna datorn utan i routern/switch:en.

/MvH Mikael

Senast redigerat 2008-06-28 12:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-15 19:11

Ingen ände på problemet....

Har tagit bort alla "betrodda" nätverk och börjat från början i min MacBook Pro.
Har konfigurerat om min Airport.

Men oftast inte ett enda nätverk som hittas när jag är på hemmaplan... Inte ens av iStumbler.

Det märkliga är att då och då så hittas mitt hemma-nät. Ibland loggar maskinen in, och allt är frid och fröjd. Det brukar då funka i allt från en halvtimme till en timme... för att sedan tappa kontakten. Oftare så försöker den logga in men får felmeddelandet att det inte går att logga in pga. uppnådd maxtid.
Oftast så hittar jag inget trådlöst nätverk alls...

Kan det vara något hårdvarufel? Glapp?
Jag har ju trots allt släpat på den här maskinen i några år nu...

Idag löser jag det genom att logga in med mitt mobila bredband från TeleNor. Men det är ju knappast som de 28 MBit som jag har i mitt hemmanät.

Och... andra datorer och iPhone loggar på nätet precis som vanligt...

Jag får nog krypa till korset och skicka maskinen till doktorn... :o(

Hoppas att era maskiner funkar betydligt bättre...

/L

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-16 00:32

det har faktiskt funkat för mig i 2 veckor nu. Hoppas det fortsätter så bara...

Jag började få problem med min Airportkoppling sedan jag installerade Safari 4 DP.
Har inte haft några som helst problem innan dess. Inte hjälpte det att avinstallera den heller. Där fick jag för jag ville prova en beta eller kanske en alpha.
Så jag ser fram emot att blåsa om maskinen. Jipiiee.

fick en ny MB vit 2.4ghz och har problem med det trådlösa...eller det fungerade fint först (ca 1 vecka) och nu (igår) fungerade det inte alls, fick ingen IP (fick 169.bla.bla.bla) får timeout när jag försöker ansluta osv, provat att slå om till endast 811.g osv men det hjälper inte heller....hittade detta.

Skall prova "They suggested deleting the following:

/User/<username>/library/preferences/com.apple.internetconfig.plist and
/User/<username>/library/preferences/com.apple.internetconfigpriv.plist and
/User/<username>/library/preferences/com.apple.internetconnect.plist

replace <username> with you username"

när jag kommer hem idag!

Mac OS 10.5.2 (har inte uppdaterat då det verkar som att det inte hjälper) Linksys WAG54GS router som har fungerat utan problem fram till 10.5.2!! (Körde 10.3.9 innan på en Ibook) (sladd fungerar)
Fungerar med andra nätverk i området som är olåsta och av annat märke (kommer dock inte ihåg just vilka märke på routrar!) Sett trådar där det är problem med linksys och dlink...

Jag kommer att uppdatera er om hur det går om det är intressant!

Mvh

FYI!

Ingen skillnad!

Mvh

Mer update!

Slog av IPV6 i nätverksinställningarna för mitt airport-kort och då fungerade det (igårkväll) (Rensade även key-chain från mitt sparade lösenord till mitt WiFi:t så att jag fick lägga in det igen när jag snslöt)

Provade på morgonen och det verkar fortfarande fungera, skall kolla i kväll också (sitter inte vid den datorn nu!)

Tänk om det är så enkelt.

mvh

Om du går in i Airport->Trådlöst->Trådlösa alternativ rekommenderar jag dig att kolla och laborera med följande:
"Sändarstyrka" (prova att gå ner i styrka - jag har min på 50% och det funkar klockrent. Vid höga styrkor kan man få en massa ekon och det är bara onödigt att kräma på. Man stör bara andra nätverk etc. I en lägenhet eller ordinär bostad ska man inte behöva höga styrkor.)
"Aktivera störningskompensation" - prova av och på.

Senast redigerat 2008-06-27 12:39
1
Bevaka tråden