Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Direktavskrivning av Datorer / IT utrustning

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ringt runt och sökt precis överallt på internet nu och får väldigt
tveksamma uppgifter från olika håll angånde direktavskrivning av datorer.

Direktavskrivning inom ett mindre aktiebolag skall vara möjligt upp till 10.000:-

För en enskild firma verkar det gälla 5000:- fortfarande.

Men vad gäller direktavskrivning av datorer som kostar över 10.000:- så
förstår jag inte vad som gäller. En del säger att som IT bolag (rekalmbyrå etc.)
får jag göra direktavdrag på en dator, medans andra säger att detta endast
går om man är inom tidningsbranchen (enligt prejudicerande dom).

Så frågan är:
Får jag göra direktavskrivning på en dator för 8000:- om jag har enskild firma?

Får jag göra direktavskrivning på en dator för 13000:- om jag har ett AB?

Näringsverksamheten för de båda är reklam /IT och produktionsbranchen.

Det måste finnas många här på forumet som vet vad som gäller på riktigt, jag
är inte intresserad av att ligga i en gråzon eller chansa. Utan vill göra allt
precis rätt, och vill därför känna till reglerna innan jag budgeterar inköp.

Jag har även fått OTYDLIG information från skatteverket själva.

Tacksam för svar.

//K

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-13 14:17

Tips! Sök på: egenfirma.se ~ Index

Kan inte ge dig ett 100 % svar eftersom jag inte är skattemas och eftersom jag (läs min revisor) brukar dra av 1/3 under tre år för en nya dator. Men du vill dra av allt under inköpsåret. Hittade det här:

Större möjligheter till direktavskrivningar
Skatteverket har lämnat förslag på förenklingar för mindre företag med en omsättning understigande 5 miljoner kronor på årsbasis. Ett av förslagen innebär större möjligheter till direktavskrivningar för mindre företag. I dag kan mindre företag göra direktavskrivning vid inköp av inventarier av mindre värde om deras värde understiger 5 000 kronor exklusive moms. Enligt förslag från skatteverket kan gränsen för inventarier av mindre värde höjas till ett basbelopp (40 300 kr år 2007). Förslaget innebär större möjligheter till direktavskrivningar då inköp av inventarier till belopp understigande ett basbelopp exklusive moms kan skrivas av direkt som förbrukningsinventarier.
Länk här: Större möjligheter till direktavskrivningar

Här: egenfirma.se ~ Visa ämne - Direktavskrivning i AB
står ju också att du inte ska glömma att dra av programvaror/licenser o dyl.
och här: http://www.99.se/f-retagande/65815-f-rklaring-kontoplan.html och här: http://www.99.se/f-retagande/102493-dra-datorutrustning-direkt-vid-teknikintensiv-verksamhet.html
är inlägg från 99.se

Vet inte om det var direkt till någon hjälp. Har du ingen revisor du kan fråga ? Att "göra precis rätt" ner till varje krona i deklarationen tror jag inte är möjligt. Gör ett moraliskt bra val, sedan får Skatteverket reagera om de har invändningar.

Problemet är att det inte är ett AB, utan enskild firma med förenklad deklaration.

Det är ju lite knepigt när man har en viss fastslagen budget att röra sig med, och inte vet hurvida man måste betala skatt på 80% av värdet eller inte i slutet på året.

Jag kan anta att det går jättebra att chansa i de aldra flesta fallen. De lär ju inte kolla så små belopp. Men det blir bara en massa extra problem..

Ursprungligen av kebarb:

Problemet är att det inte är ett AB, utan enskild firma med förenklad deklaration.

Ok, alltså gäller 5000:- exkl moms.

Ursprungligen av kebarb:

Det är ju lite knepigt när man har en viss fastslagen budget att röra sig med, och inte vet hurvida man måste betala skatt på 80% av värdet eller inte i slutet på året.

Du menar kanske att du skall tillämpa ena avskrivningsregeln om 20% per år (räkenskapsenlig avskrivning enligt 20 procents regeln, dvs du skriver av hela inköpet på fem år i lika stora delar varje går.)

Det behöver du inte, du kan välja den andra avskrivningsregeln, (räkenskapsenlig avskrivning enligt 30 procentsregeln), där du skriver av 30 % av restvärdet varje år. Det betyder att första året är det 30%, andra året är det 30% av det som är kvar från förra året, nästa år är det 30% av det som är kvar från föregående år osv.

Exempel 20% regeln: inköpsvärde 10.000 exkl moms => 5 års avskrivningar, 2000:- per år.

Exempel 30% regeln: inköpsvärde 10.000 exkl moms => År 1: -3000:- (rest 7000). År 2: -2107:- (rest 4893), År 3: -1.467,90 (rest -3.425,10) osv...

Även om du måste ha samma metod på alla inventarier så kan du byta från år till år utifrån vilket metod som ger dig största avskrivningen. Och om jag tolkar vad som står under uppslagsordet "Räkenskapsenlig avskrivning" så kan man det år som restvärdet uppgår till max 5000:- skriva av alltihopa det året.

I praktiken betyder det att i vårt exempel om inköp av en grej för 10.000:- drar man av 3000:- första året, vilket ger ett restvärde på 7000. Andra året drar du av 30% till och då är restvärdet under 5000:- och därför kan du tredje året dra av allihopa. Beloppen blir 3000, 2107, 4893 år 1, 2, 3.

Om alla utgifter/inkomster är exakt likadana så har du rätt i att du betalar skatt på 80% av restvärdet (eller 70%) jämfört med om du kunnat dra av alltihopa som en kostnad först året. Det påverkar resultatet i motsvarande grad. Tumregeln är att du betalar runt 50 % i skatt på vinsten, så på 10.000:-, och med restvärdena 8000 eller 7000 så betalar du runt 4000 eller 3500 i extra skatt.

Jag köper varje år en bok som heter Redovisa rätt 2008 (nja, årtalet ändras...), och i denna bok under uppslagsordet "Förbrukningsinventarier" står att läsa följande:

Man får alltså dra av kostnaden för inköp av inventarier av mindre värde direkt första året, kallas direktavdrag. Detta enligt IL 18 kap 4§. Skatteverket har då lämnat ett allmänt råd om hur lagen skall tolkas i SKV A 2007:2 och man börjar där med att definiera vad ett "större företag" är för något. I vanlig ordning är det inte du.

Övriga företag räknas som "mindre företag" och där är alltså gränsen 10.000 exkl moms, dvs 12.500:- i inköpsvärde.

Vad gäller enskilda firmor står att om man har det förenklade bokslutet så är gäller beloppsgränsen 5.000:- exkl moms. Man kan även dra av direkt saker med kort ekonomisk livslängd (högst tre år). Om tre-årsgränsen har företräde över beloppsgränsen står inte i boken. (Jag menar att om man köper en sak för 25.000:- som har en livslängd på tre år, så är det ju över beloppsgränsen, men under gränsen för ekonomisk livslängd, så i något av fallen kan man ju dra av den).

Hoppas detta klarade upp en del.

Förresten, jag har länge letat efter sådan här information via Google mm, men den finns helt enkelt inte, det är biblioteket och böcker som gäller, i alla fall tills jag är klar med min egen site om detta. http://www.bokföramoms.se/

Hur använder du datorn?
Mina datorer bytes ut (minst) varje år varför jag skriver av dem som förbrukningsmaterial.
Skall du använda datorn under flera år är avskrivningstiden flera år.

  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2008-06-13 15:53

Jag har gjort direktavdrag för (digital)kamera och dator på grund av kortare livslängd än tre år.

Det ansågs vara Ok eftersom jag jobbade som reklamfotograf.

Jag frågade Skatteverket innan och fick OK.

Har du enskild firma med förenklad deklaration?

Vilken del av landet bor du? (ibland skiljer det sig beroende på godtycke hos resp. kontor)

Att fråga först kan vara ett mycket bra alternativ, får man någon sorts dokument tillbaka som man kan åberopa om de börjar knussla?

//K

Ursprungligen av mipert:

Jag har gjort direktavdrag för (digital)kamera och dator på grund av kortare livslängd än tre år.

Det ansågs vara Ok eftersom jag jobbade som reklamfotograf.

Jag frågade Skatteverket innan och fick OK.

  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2008-06-14 14:28
Ursprungligen av kebarb:

Har du enskild firma med förenklad deklaration?

Vilken del av landet bor du? (ibland skiljer det sig beroende på godtycke hos resp. kontor)

Att fråga först kan vara ett mycket bra alternativ, får man någon sorts dokument tillbaka som man kan åberopa om de börjar knussla?

//K

1. Svar ja.

2. Då bodde jag i Malmö. (2004.)

3. Minns inte exakt, jag skrev ett pappersbrev och fick tillbaka ett svar. Ring skatteverket och fråga... (Faktum är att jag kör med samma prylar fortfarande.)

Vad gäller avdrag för att arbeta hemma så får man dra av 4000 i lägenhet men 2000 i villa. Villaägare anses ha så pass med avdragsmöjligheter att man begränsat den för hemarbete.

Det är helt sjukt krångligt tycker jag, det måste vara mycket papper och lite arbetande för er som orkar köra eget..

Ursprungligen av kebarb:

Det är helt sjukt krångligt tycker jag, det måste vara mycket papper och lite arbetande för er som orkar köra eget..

Varsågod, så lite så.

Ursprungligen av Taz_1999:

Varsågod, så lite så.

Haha.

tackarns!

(du verkar otroligt insatt, så jag antar att du måste vara revisor, ekonom, professor i nationalekonomi eller... småföretagare

Senast redigerat 2008-06-13 18:50
  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-06-13 20:34

Svaret har redan givits. Men det står på skatteverkets hemsida: Avdragslexikon för företag - Deklaration 2008 | Skatteverket [NS4 version]

En god vän till mig ringde skatteverket och frågade, han fick då göra dirketavdrag för sin dator han använder för programmering.

Så med fördel ringer man till skatteverket och pratar, han gör det frekvent och oftast är de väldigt trevliga och ger fler tips. Bl a att du får göra ett schablonavdrag för "kontorskostnad" på 4000 kr om du bedriver verksamheten i hemmet och inte har något särskilt rum för kontor. Trevligt.

kebarb: Du skriver inte om du har en revisor eller inte. Jag tycker det är värt varenda öre att som jag betala ca 3.000 kr/år för en revisor som gör deklaration och bokföring. Har enskild firma och bryr mig aldrig om skatteregler o dyl och litar på att hon tillvaratar mina intressen och kollar upp rätt info från Skatteverket. Har inte fått anmärkning på någon deklaration på åtta år.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-06-14 22:59
Ursprungligen av KaRo:

kebarb: Du skriver inte om du har en revisor eller inte. Jag tycker det är värt varenda öre att som jag betala ca 3.000 kr/år för en revisor som gör deklaration och bokföring. Har enskild firma och bryr mig aldrig om skatteregler o dyl och litar på att hon tillvaratar mina intressen och kollar upp rätt info från Skatteverket. Har inte fått anmärkning på någon deklaration på åtta år.

En REVISOR gör ingen deklaration. En redovisningsbyrå gör deklaration. Ditt råd är att skaffa en redovisningsbyrå. En revisor granskar bara. All lagstiftning som kommit under de senaste tjugo åren har gått ut på att tydliggöra och särskilja dessa två roller. Lik förbannat verkar folk ha svårt att skilja på dem.

Till att vara lite grinig....William N ?
Min revisor kallar sig "sitt efternamn+Redovisningstjänst". Spelar det någon roll ? Det viktigaste är väl att det gäller en auktoriserad revisor ?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-06-14 22:56

Facit: Om du på ett trovärdigt sätt kan göra det troligt att inköpet har en livslängd som understiger tre år, så är en direktavskrivning på konto 5410 helt möjlig. Och tro mig - en livslängd på 35 månader eller mindre är fullständigt naturligt för en dator.

Detta gäller oavsett kostnad på inköpet, så ovanstående inlägg fokuserar mestadels på fel problem. Livslängden är avgörande. Gällande värde - kommer nya regler inom kort. Just nu gäller gränserna 5000/1000/20000 beroende på storlek på företag, som är väl definerade gällande omsättning och antal anställda i dessa tre grupper. Om du har enskild firma eller AB är i sammanhanget helt irrelevant.

Slutligen - det är lustigt hur många konstiga "rådgivare" som brukar dyka upp i sammanhang som detta. Om man inte vet med säkerhet - varför trycker man på "svara" i en tråd för att spekulera? Detta gäller ju lag och rätt. Ett dåligt råd kan bli kostsamt. Detta som ett allmänt konstaterande efter att ha läst en hel del trådar om företagande där många är helt ute och cyklar...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-06-15 16:45

Det spelar en extremt stor roll. Och många lekmän fortsätter att sprida missuppfattningen att det är "typ samma" genom kommentarer som din. En revisor granskar. En redovisningsbyrå utför. "Aldrig mötas de två." Som företagare skall man fråga sig om man vill ha det ena eller det andra. Små företag har blivit av med REVISIONSplikten. Därför blir det viktigare att ha en seriös och duktig REDOVISNINGSbyrå om man aktivt väljer att inte låta sina bokslut bli granskade av REVISOR, vilket är en signal till myndigheter och andra intressenter att det finns större risk för allvarliga fel i bokföringen. När du har en lite större verksamhet så VILL du ha både det ena och det andra Som ägare vill du definitivt ha en revisor om du själv inte är aktiv i bolaget. Som småföretagare ser man revisor som "ett nödvändigt ont" och vill egentligen bara ha råd om hur du gör "fiffiga" avdrag, vilket snabbt leder in på redovisningsbyråernas områden (som det finns både "fiffiga" och seriösa varianter av).

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-15 18:51
Ursprungligen av William N:

Det spelar en extremt stor roll. Och många lekmän fortsätter att sprida missuppfattningen att det är "typ samma" genom kommentarer som din. En revisor granskar. En redovisningsbyrå utför. "Aldrig mötas de två." Som företagare skall man fråga sig om man vill ha det ena eller det andra. Små företag har blivit av med REVISIONSplikten. Därför blir det viktigare att ha en seriös och duktig REDOVISNINGSbyrå om man aktivt väljer att inte låta sina bokslut bli granskade av REVISOR, vilket är en signal till myndigheter och andra intressenter att det finns större risk för allvarliga fel i bokföringen. När du har en lite större verksamhet så VILL du ha både det ena och det andra Som ägare vill du definitivt ha en revisor om du själv inte är aktiv i bolaget. Som småföretagare ser man revisor som "ett nödvändigt ont" och vill egentligen bara ha råd om hur du gör "fiffiga" avdrag, vilket snabbt leder in på redovisningsbyråernas områden (som det finns både "fiffiga" och seriösa varianter av).

Tagga ned - varför skulle vanligt folk bry sig ett vitten om skillnaden?

Det här är intressant för AB och för företagare. För övrigt kommer kravet på revisor att avskaffas för aktiebolag med en omsättning understigande 85 miljoner kronor som en anpassning till EU:s krav och EU regler så då återstår att se vilka företag som behåller både sin revisor och sin eventuella bokföringsbyrå.

Du har klargjort vad du tycker nu och jag tror att de flesta för länge sedan har förstått vad du vill ha fram.

William N, på vilket sätt är dina sura kommentarer till hjälp för någon? För övrigt pratar du i nattmössan om du tror att en företagare har någon som helst nytta av en revisor.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-06-15 19:30
Ursprungligen av Taz_1999:

William N, på vilket sätt är dina sura kommentarer till hjälp för någon? För övrigt pratar du i nattmössan om du tror att en företagare har någon som helst nytta av en revisor.

Jag har. Jag är och har varit egenföretagare i många år. Men du har uppenbarligen behov av en redovisningskonsult - och bedömer att en revisor är av ringa betydelse för dig. Min ENDA poäng är att det är två olika funktioner och två olika yrken. Jag tror att det finns väldigt lite att tjäna på att blanda ihop det när man beskriver sina behov.

En revisor och en redovisningsbyrå är naturligtvis två helt olika saker.

Men, till alla som deltar i tråden vill jag rikta en uppmaning att inte låta missförstånd eller eller ogenomtänkta formuleringar göra så att diskussionen börjar slira i riktning mot personangrepp. Visa att ni kan undvika det genom att föregå med gott exempel.

Richard, i egenskap av seniormoderator

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-05 10:14

Direktavskrivning, det gjorde jag när jag startade upp min firma av dator för 21 + moms. Men då godkände skattemyndigheten det i förväg, eftersom företaget var i en uppstarts- och expansionsfas.

1
Bevaka tråden