Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det sant att OSX blir segare när jag överför 100gb på en gång?!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, när jag väl fick min nya imac lade jag över säkerhetskopior från min förra mac på runt 400gb, ungefär 100gb åt gången. Jag tyckte att datorn gick segt, 2,8 2gbram 750gb hårddisk alltså den starkaste imac'en innan 3ghz'arn kom. Jag utökade mitt minne till 4gb och märkte en skillnad men inte som när datorn var helt ny.
Jag hade efter det kontakt med applesupport angående andra ärenden då jag frågade varför min dator gick segt.
Jag förklarade att jag överfört mycket data då konstaterade killen jag pratade med att det berodde på att jag överfört för mycket data åt gången och han rekomenderade mig att installera om OSX på min imac.

Låter det rimligt? Lite för omständigt att installera om OSX.

Tacksam för tips och tankar.
Filip

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-14 18:18

Det är rappakalja.

Hårddisken blir naturligtvis fragmenterad efterhand, men att datorn/operativsystemet skulle bli långsammare bara för att du överför en viss mängd data är inte rimligt.

EDIT: Lite förtydligande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-14 19:31

Om det var 100Gb med lösa filer så kommer det ju att skapa en massa jobb för bakgrundsprocessen som spotlight använder för att indexera allting, men då den har gjort sitt jobb så kan du ju söka blan alla filerna väldigt snabbt.

Det är det enda problem som jag kan komma på, dock är det ju borta så fort som spotligt gjort sitt jobb så..

Okej, hehe var lite trött när jag skrev så förstår om det var otydligt.

Men han som jag pratade med på apple sa att när jag överför för mycket data på samma gång på datorn segare och borde installeras om.

Jag vet ju att på windows så är det en riktigt stor skillnad när man väl börjar installera program osv.

jaja då har jag fått lite svar.

Tack

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-15 11:01
Ursprungligen av wilhelmsson:

Men han som jag pratade med på apple sa att när jag överför för mycket data på samma gång på datorn segare och borde installeras om.

Det är ren lögn.

Skönt:) då slipper jag tänka mer på det!!

tack Filip

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-15 12:19

Personen på Apple ska skämmas ögonen ur sig. Länge sedan jag hört något så dumt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-15 13:23

I princip borde vi påkalla Apples uppmärksamhet om att det finns ett utbildningsbehov hos vissa anställda hos deras support. Dom vill troligen _inte_ att det finns anställda som baisar (stavning?) ett av deras flaggskepp.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-15 14:44

Defragmentering är ett mindre problem med Mac OS X än det är med Windows. Du ska egentligen inte behöva defragmentera en Mac överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-15 14:48
Ursprungligen av Northwiz:

Defragmentering är ett mindre problem med Mac OS X än det är med Windows. Du ska egentligen inte behöva defragmentera en Mac överhuvudtaget.

Dessutom defragmenteras inte hårddisken mer för att man överför större datamängd på en gång, jämfört med lite åt gången.

Spotlight-indexering kan vara en stor bov, åtminstone ett tag (kanske flera timmar) efter överförandet. Om Spotlight fortfarande inte är färdigt utan står och tuggar är det något som är vajsing. Ser du något konstigt om du drar igång Aktivitetskontroll (Program -> Verktygsprogram)?

Har du installerat Google Desktop kör även denna en indexering som kan ta mycket tid och en del kraft (trots påståenden om att indexering bara sker när datorn inte används).

Defragmentering sköts automatiskt av OSX i vissa intervall, oftast någon gång under natten (sök på "cron script" etc för att få reda på mer). Låt därför datorn stå på över natten då och då för attt låta OSX sköta sin egen städning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-15 18:12
Ursprungligen av johan_tanying:

Defragmentering sköts automatiskt av OSX i vissa intervall, oftast någon gång under natten (sök på "cron script" etc för att få reda på mer). Låt därför datorn stå på över natten då och då för attt låta OSX sköta sin egen städning.

Stämmer inte i och med Mac OS X 10.5. Mac OS X kör scripten i alla fall när det behövs och inte bara på natten.

Så bra! Jag själv kör fortfarande Tiger både hemma och på jobbet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-16 13:01
Ursprungligen av johan_tanying:

Så bra! Jag själv kör fortfarande Tiger både hemma och på jobbet.

Sedan är det ju frågan hur mycket det behövs. Det är ju mest loggfiler och tempfiler och de ställer ju sällan sällan till det för användare. Tror att det är omstarten som många gör samtidigt som de kör alla "åtgärder" som löser eventuella tillfälliga problem för användaren.

1
Bevaka tråden