Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du en MacBook Pro 17 tum med high-rez skärm?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag funderar på att skaffa en ny bärbar. Är inte så mkt längre än soffan så jag tänkte ta i lite och skaffa en 17" och då med High-res-skärmen (1920 x 1200).

Finns det fler användare här på 99Mac ?

Skulle vara kul höra de som har en berätta om skärmvalet. Hur stor den är (upplevs som). Vad är bra, vad är mindre bra etc.

Jag hade 17" Hi-Res (jun -07) förut och nu har jag feb -08 versionen istället, även den med Hi-Res.

Har inte haft någon annan bärbar, men jag kan säga såhär mycket: Jag kommer ALDRIG byta ner mig till något sämre. Allting annat känns meningslöst efter den här skärmen
Bästa 910:- jag har spenderat måste jag säga.

Speciellt nu när även 17" får en LED-skärm när man väljer Hi-Res. Ljusstark som få och hur skön som helst att använda till det mesta. Frågan jag tycker är viktigare är snarare matt eller glossy. Hi-Res är en självklarhet (Jag har glossy, kan inte komma på ett enda klagomå hittils)

Min kompis köpte en 22" extern skärm, 1650x1050. Min skärm kändes ganska likvärdig hans, även om min kändes lite mer smooth, eftersom hans pixlar var större än mina, och även färre.

Enda nackdelen är att text kan bli lite litet ibland (99.se och såna sidor är felfria dock) men det går jättelätt att ändra med hjälp av multitouch
Även att den kanske kan vara för ljusstark och högupplöst ibland, då man kan bli ganska trött i ögonen efter långa sessioner (kanske jag som borde sova istället för att sitta +12h vid datorn?^^). Går dock att hjälpa genom att sänka ljusstyrkan- jag har den visserligen alltid på fullt- och använda multitouchen för att förstora text och sånt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 01:24

Jag kommer själv köpa en 17" macbook pro highres nu efter sommaren, hade hoppats på ny design men nu kom det inget så jag lägger en beställning till sommarens slut! Tack PiktorPucci för din text. Gjorde mig inte mer osäker direkt Det blir nog en matt för min del och jag kommer bara älska den då jag vägrar ha en extern skärm här hemma och vill ha större och få plats med mer paletter osv än vad jag gör nu på min 15". Skoj!

Jag har en gammal HP bärbar med 15" 1680x1050 skärm och den ger mig ofelbart migrän. Tar minst ett par veckor att vänja mig. Är lite rädd att en 17" high-rez skulle ge samma effekt?

Köpte den senaste 17" Hi-res skärmen och måste säga jag är helnöjd. Hade de senaste av 15" MBP innan och det är stor skillnad, man får plats med mer på skärmen samtidigt. Har aldrig haft glossy då jag stört mig på reflexer, men det där är nog mest en smakfråga. VEt inte ens om dom ger så mycket reflexer idag, kan bara jämföra med min Sony Vaio som ger störigt med reflexer. Men Hi-res är prisvärt helt klart!

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-06-15 14:27

En till...

Jag bytte upp mig från en 17" PowerBook med 1440x900-skärm och valde den högupplösta skärmen mest p g a LED-tekniken. Eftersom jag mest jobbar med text-, presentations- och kalkyldokument valde jag den matta skärmen.

Jag var rädd att upplösningen skulle vara jobbig för allt äldre ögon men genom att inte acceptera allför liten text är det problemet eliminerat. Skärmen är fantastiskt bra helt enkelt, helnöjd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-15 14:38

Letat överallt i sthlm där man kan få titta på en highres, vet att inlife kommer få in. vet någon annan?

Står ochväger mellan Glossy eller inte.... svårt..

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-06-15 23:23

Ett test på MacWorld

Macbookdoldisen med värstingskärm - MacWorld

På sida 2 så pratar han om skillnaden mellan matt och blank.

Matt skärm med reflexer från fönster. Reflektioner sprids ut över stora delar av skärmytan, vilket gör det mycket svårt att se bildens kontrastomfång, särskilt i lågdagrarna.

Blank skärm med reflexer från fönster. Jämfört med den matta, som sprider ut ljusreflexerna över skärmen, så liknar den blanka mer en spegel med solglasögon (den blanka ytan mörkar ner bakgrundsljuset). Där till exempel en lampa återspeglas får man en väldefinierad och mer störande ljusfläck, men runtomkring den är skärmbilden opåverkad, vilket gör det lättare att se en bilds hela kontrastomfång.

Utan ljusreflektioner från bakgrunden återger den matta skärmen färger identiskt med den blanka, medan kontrastskalan är aningen mer korrekt.

Två Macbook Pro, till vänster en med blank skärm, till höger en med matt. Det blänker i båda modeller, men på olika sätt. Den matta får ett mjölkigt utseende då reflektionen sprider sig över ett stort område. Den blanka återger kraftigare blänk, men väldefinierat, så utanför blänkspottarna ser kontrastskalan i bilden naturlig ut.

Utan ljusreflektioner från bakgrunden återger den blanka skärmen färger identiskt med den matta, medan kontrastskalan är en aning hårdare.

Foto av en Macbook Pro 17-tum Hi-Res Matt i ett mörkt rum. Skärmen är kalibrerad i 6500 Kelvin, Gamma 2,2 och 120 cd/m². Jämfört med EIZO-skärmen, kalibrerad likadant, klarar inte Macbook Pro att återge alla färger med samma intensitet. Samma gäller för Macbook Pro med blank skärm.

Jag skulle personligen välja blank eller "glossy" men i slutändan är det nog mer en smaksak.

/Caem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-16 11:50

fan ska man köpa nu eller ska man vänta ... lär ju vara så att köper jag den nu så kommer jag komma hem efter semester och så har det kommit en ny design på macbook pron... sjukt sugen på den här datorn och nu när jag säljer min mac pro för att endast köra macbook pro 17" så ... jag längtar om man ska utrycka sig milt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-16 12:50

Jag tänkte på det här med barnsjukdomar... Sista stora förändring som till största delen var designmässig var väl g4 titanium till aluminium. Innebar det några barnsjukdomar? Det kan ju i så fall finnas fördelar med att köpa sista revisionen av en modell (alu c2d). T.ex. MB:ns och MBP:ns problem med random shutdown syndrome som det väl kallades för hade väl mer med design att göra än bytet till intel (var det inte höljet till någon sladd som smälte ned efter att ha kommit i kontakt med kylflänsar eller nåt sånt som var orsaken då?). Men så klart, man får väl väga värdet i att ha en väl utprovad modells design mot att ha det senaste. Jag är inte helt säker på vad jag skulle valt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-19 09:04

Får min 17" om 2-3 veckor

Skall vara ca 10dgr leveranstid enligt min leverantör....surt.'

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-19 11:42

yes, jag får den direkt från apple store. och nu börjar de inte bygga den förens på måndag och det tar cirka 3 dagar så jag har fått Beräknad leverans: 01 Jul, 2008 - 02 Jul, 2008.

När tror vi att det kommer en uppgradering av MBP igen? Och blir det en prestanda uppdatering till innan designen ändras? Jag sitter på en drygt 1 år gammal MBP 17" 2,33Ghz just nu men skulle vilja uppgradera till Hi-res LED skärm, större HD och snabbare processor (dagens 17" MBP).
Men dyker det upp en helt ny MBP snart kanske?

jag postade en länk ovan, tror det är macinsider som har att de följer uppgraderingscyklerna för varje maskin. Macbook pro är just nu mod-cycle.
Inte helt tillförlitligt men åtminstone en kvalificerad gissning från kompetenta folk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 01:58

Efter ha suttit på denna underbara dator nu i några dagar. Utan att överdriva. Inget är negativt med den. Ägt rätt många macdatorer allt ifrån iBook till nu senaste bärbara macbook pron. I vanliga fall brukar det finnas lite småsaker man stör sig på dessa datorer, denna dock. Allt är perfekt. Sålde min Mac Pro för att jag kommer under följande år sitta på ett fast frilansavtal och behöver inte mitt kontor och dator så jag sålde av den. Var lite rädd att inget skulle kunna göra mig så nöjd som min 2.66 ghz, 7 gb ram och 23" cinemadisplay.

Denna dator är helt underbar. Ok slår inte riktigt att sitta på en äkta 23" men för det dagliga jobb jag gör så är denna precis vad jag behöver. Eg mycket mer. Skärmen är utan att överdriva något jag verkligen rekommenderar! KANONKÖP!

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-07-02 10:18

Jag är riktigt sugen på en Hi-Rez. Sitter nu på en MacBook.

Förutom vikt och storlek, finns där några nackdelar med den? Vet inte vad jag ska välja, en Hi-Rez eller en 15 med extern.

EDIT: Tankar om fördelar är naturligtvis också välkomna

Senast redigerat 2008-07-03 10:28
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 11:00

Jag hittar faktiskt inga nackdelar alls. Den är inte speciellt mkt tyngre och inte direkt störande mkt större heller. Slipper helt extern skärm att behöva krångla och koppla in. Allt in the box och den här skärmen är helt underbar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 22:13

Lite off-topic kanske men finns det några rykten om att 15" ska får high-res?

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-07-03 00:20

Goflorp, har du fått din dator än? Isf, vad tycker du om den?

nej. Jag väntar på lite pengi först.
Kommer beställa under nästa vecka, leveranstid på 10 dgr.

enda nackdelen är att det finns ett ännu olöst grafikproblem med senaste upplagan av MBP – den kan när som helst hänga sig när man använder coverflow i itunes. Eftersom jag älskar den featuren kör jag på shareware-appen Cover Stream, vilket dessutom ger en mängd andra fördelar - rekommenderas!
(Jag har dock inte prövat itunes coverflow igen efter uppdateringen till 10.5.4.)
I övrigt är jag fantastiskt nöjd med min 17" med glossy skärm. Har haft alla upptänkliga varianter av macar tidigare och detta är, skulle jag vilja påstå, den ultimata mac-upplevelsen. Även om iPhone 3G snart kommer att utmana om den titeln.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 10:03

Har en 17" MBP matt High-Res och har använt den (i stort sett varje dag) i ett år. Helt fantastisk dator, ångrar mig inte en sekund med valet, förutom storleken på HDDn. Valde den mindre och snabbare 160 GB, för prestandan skull, men insåg efter ett tag att jag skulle gått på så stor hårddisk som möjligt istället.

Min flickvän har en 15" MBP, så jag gör ju dagligen jämförelser. Visst, 15" är mindre och smidigare, men enligt mig får man inte plats med mycket på skärmen. Som dessutom har löjligt stora pixlar i direkt jämförelse...

En annan sak är ljudet ur högtalarna. Det är enorm skillnad mellan 15" och 17", med en nästan kristallklart ljud (nåja) ur 17" medans 15" knappt gör sig användbar som iTunes och filmmaskin on-the-move när man väl hört 17"...

Nej, så här resonerar jag, vill man ha en smidig dator skaffar man en MBA. Vill man ha en bärbar dator med förmågan som en stationär och inte hålla på att krångla med extern skärm så skaffar man en 17" MBP med High-Res skärm. Lyssna på PiktorPucci, du kommer aldrig byta ner dig till något sämre...

Senast redigerat 2008-07-07 21:30

En annan variant är ju en MBP 15" som är lite smidigare att bära runt på och sen en 30" Cinema HD på stationära arbetsplatsen

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-07-03 10:28
Ursprungligen av Björnström:

En annan variant är ju en MBP 15" som är lite smidigare att bära runt på och sen en 30" Cinema HD på stationära arbetsplatsen

True. Fast skillnaden i pris är ganska stor. Annars hade det varit en dröm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 10:30

Fast Apples 30" känns rätt omodern avseende ppi och ljusstyrka om du ställer den bredvid en 17" High-Res. Men du får ju helt klart fler pixlar och kan sitta längre bort.

Jag fick min MBP 17" med matt Hi-Res skärm för några dagar sedan och jag älskar den. Sjukt mycket ljusstarkare än min tidigare MBP, jag får plats med mer skit när jag jobbar med grafisk formgivning och dessutom verkar batteriet hålla en längre tid!
Rock!

Låter gött! Går allt bra beställer jag 2st imorrn ! Äntligen....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 21:34
Ursprungligen av Goflorp:

Låter gött! Går allt bra beställer jag 2st imorrn ! Äntligen....

Härligt, du kommer älska varje sekund framför den überskarpa skärmen!

Själv går jag och väntar på att Mac minin ska uppdateras, då ska en sån inhandlas, så jag slipper ha min 17" som mediacenter i clamshell-mode "låst" bredvid min HDTV, fungerar klockrent dock, men det är ju inte därför jag skaffat mig en bärbar dator...

Bevaka tråden