Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur använder man iPhoto?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-07 18:14

Fick just en digitalkamera i studentpresent - jippie!
Men jag behöver lite hjälp.

Som det är nu importerar jag bara bilderna till iPhoto. Men vad händer med bilderna?
Kan jag bara bläddra i bilderna via iPhoto?

Tycker att iTunes system är väldigt smidigt, då låtarna sorteras på samma sätt som man sorterar i själva programmet. Finns det något sånt sätt med iPhoto?

Om jag skulle göra enskilda mappar åt alla händelser tar det ju så mkt plats..

Hur gör jag? Vart är mina bilder?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-06-07 18:26

Bilderna ligger i mappen Bilder/iPhoto Library
Dubbelklickar du på den mappen kör iPhoto igång och visar bilderna. Vill du se bilderna i mappen så ctrl-klickar du på mappen (håll ctrl nedtryckt samtidigt som du dubbelklickar på mappen) Då får du upp ett nytt finderfönster med innehållet i iPhoto library-mappen. Där finns en mapp som heter Originals. I den mappen ligger dina bilder sorterade i datumordning.

Däremot behöver du inte vara orolig för att bilderna dubbleras om du gör flera mappar/album i iPhoto, det som händer är att du bara gör hänvisningar till originalfilen. Redigerar du bilden så skapas emellertid en kopia, originalet finns alltid kvar.
Ta en liten stund med iphoto, det är faktiskt ganska bra, och det finns ju redan i din dator. Ska man sedan skaffa något häftigare så kan du titta på Adobe Lightroom eller Apple Aperture!

Ursprungligen av tobbehj:

Bilderna ligger i mappen Bilder/iPhoto Library
Dubbelklickar du på den mappen kör iPhoto igång och visar bilderna. Vill du se bilderna i mappen så ctrl-klickar du på mappen (håll ctrl nedtryckt samtidigt som du dubbelklickar på mappen) Då får du upp ett nytt finderfönster med innehållet i iPhoto library-mappen. Där finns en mapp som heter Originals. I den mappen ligger dina bilder sorterade i datumordning.

Jag avråder starkt från att pilla med bilderna där. Använd iPhoto för att hantera bilderna så undviker man problem. (det är ofta lättare att hitta i iPhoto med...)

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-06-07 18:34
Ursprungligen av mikotekniko:

Jag avråder starkt från att pilla med bilderna där. Använd iPhoto för att hantera bilderna så undviker man problem. (det är ofta lättare att hitta i iPhoto med...)

Var det nån som uppmanade att pilla med bilderna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 12:31
Ursprungligen av tobbehj:

Var det nån som uppmanade att pilla med bilderna?

Klart du gjorde din upptågsmakare!

Hantera bilderna med iPhoto endast. Det blir enklast så. Var de ligger på hårddisken är nästan ointressant. (de ligger i Bilder/iPhoto Library/)
Du kan se dem som händelser eller alla bilder uppradade. Man kan sortera efter datum, titel... Du kan även göra album, mappar osv för att manuellt sortera bilderna. Bara att testa runt!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-07 19:24

Man kan välja att köra referens - filerna ligger på vald plats och endast en länk till Iphoto skapas...och i Iphoto ligger också prewievs och alla inställningar så klart.
Jag kör referens med Aperture och jag vet att det går med Iphoto också. Många gamla proffsrävar kör referens - att överlåta åt endast ett program att veta var masterfilerna ligger är inget för dom som varit med en tid och sett program komma och gå.
Många har dessutom masters på server eller nas.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-07 19:26

Tack så mycket!!
Jag har ganska bra koll på iPhoto, har haft datorn ett tag nu.. Är nöjd med programmet! Det är bara det att det känns bökigt att hela tiden dra ut bilderna till skrivbordet varje gång man ska skicka en bild, ladda upp, eller liknande.

Om programmet iPhoto mot förmodan skulle krasha så försvinner alltså inte bilderna?

Ursprungligen av juliai:

Tack så mycket!!
Jag har ganska bra koll på iPhoto, har haft datorn ett tag nu.. Är nöjd med programmet! Det är bara det att det känns bökigt att hela tiden dra ut bilderna till skrivbordet varje gång man ska skicka en bild, ladda upp, eller liknande.

Om programmet iPhoto mot förmodan skulle krasha så försvinner alltså inte bilderna?

Nej. Men som alltid är det BRA att ha backup på sin Musik, Bilder, Dokument och Film-mapp .....

Allt annat kan ju återskapas. Dina bilder kan du aldrig få tillbaka om det smäller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-07 23:26
Ursprungligen av juliai:

Det är bara det att det känns bökigt att hela tiden dra ut bilderna till skrivbordet varje gång man ska skicka en bild, ladda upp, eller liknande.

Ofta kan du hoppa över skrivbordet och dra bilden direkt dit du vill ha den. Från iPhoto direkt till ett mail, eller ett dokument. Eller till och med till "välj-fil"-dialogen i Safari om du vill ladda upp en bild (fast då blir den ju i originalstorlek förstås).

Många Apple-program har även medie-bläddrare för att hitta bilder ur iPhotos olika album. T.ex. Mail eller Pages. Även många tredjepartsprogram med god Mac-anpassning som Rapid Weaver eller Pixelmator.

Ursprungligen av juliai:

Jag har ganska bra koll på iPhoto, har haft datorn ett tag nu.. Är nöjd med programmet! Det är bara det att det känns bökigt att hela tiden dra ut bilderna till skrivbordet varje gång man ska skicka en bild, ladda upp, eller liknande.

Eh va? Man kan skicka bilden till Apple Mail inifrån iPhoto.. Det finns längst ner i iPhoto fönstret - "E-post" heter knappen med en symbol som är samma som för Apple Mail. Markera bilden/bilderna, tryck på E-post, ange vad som ska göras med dem (iPhoto kan förminska bilderna automatiskt för Mail) och sen åker de in i Apple Mail och du kan skriva mottagare etc. Förstår inte varför du ska lägga bilderna på skrivbordet för.

Dessutom kan du dra bilder från iPhoto fönstret till valfri applikation.
Exempelvis till dockan. Låt oss säga att jag vill redigera bilden i ett annat program än iPhoto, jag då markerar jag bilden i iPhoto, drar över den till programmet i dockan, i mitt fall Pixelmator, och programmet startas med bilden laddad.

Citat:

Om programmet iPhoto mot förmodan skulle krasha så försvinner alltså inte bilderna?

Bilderna ligger inte i programmet iPhoto. Bilderna ligger i iPhotos-databassystem som består av flera separata filer i iPhoto-mappen. Om något händer med programmet iPhoto så påverkar det inte databasfilerna, för de ligger på olika ställen i datorn.

Skillnaden mellan PC och MAc ligger bl a här. Pc folk sitter ofta och pillr med bilderna direkt. På Mac låter man programmen sköta det hela.

Är man VAN vid att pilla själv kan man ställa till det rejält på en Mac således.
Datorns databaser säger att bilden si och så skall finnas där och där... opps! Den finns inte där för ngn har flyttat den manuellt... shit....

Skall du ha en bild till ngt annat, exportera den ut ur iPhoto - du kan ställa in en del saker vid exporten. Det finns även val i menyerna för att maila bilden direkt osv.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-08 11:15

Om du vill ha alla bilder i tex en "Mina Bilder"-mapp så ställer du in var bilderna ska hamna med Bildinsamling. Du kan alltid importera till iPhoto i efterhand

iPhoto är ju inget måste att använda heller, personligen så använder jag inte iPhoto.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-06-11 23:48

Pillat är väl nåt jag nu snarare Just gjort /hmm!!!

En god väns MB uppdaterades med ett CS III ..och jag satt väl o pillade si så där en 3-4 tim
att flytta över (origanals) LIb -> Iphoto .. tilll numera Bildmappen i findermenyn..
Därefter nu kör hon Bridge för att överskåda / sortera sina bilder /mappar och givetvis behandlar dom i CS ..till det behov eller kopior hon vill ha.. webb som störe print
Allt för att min vän ska lära sig från topp !!

När hon nu studerar Media med inriktning reklam + Foto vill jag oxå att hon kör med CF reader för att importera sina filer .. i stället för att plugga in sitt kamera hus .. allt för att få kontroll över arbetsflödet .. sortera arkivera osv osv till sitt eget tycke...

Än så länge är hon Överlycklig O:-)

Varför kan man inte dela upp händelserna per mapp? bara olika dagar och timmar..
Har alla bilder sorterade i mappar(A)

Ursprungligen av wilhelmsson:

Varför kan man inte dela upp händelserna per mapp? bara olika dagar och timmar..
Har alla bilder sorterade i mappar(A)

Du vet att du kan slå ihop händelser va ? Bara att dra en händelse till en annan - tex för att slå ihop en semester på 10 dagar till en händelse och inte 1 händelse per dag ...
Sen kan jag hålla med om att det blir lite kaka på kaka att både administrera händelser och mappar.. man får väl bestämma sig för vilken väg man ska gå.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-06-15 10:14

Som alltid så finns det olika behov utefter vilken ambitionsnivå man är på eller vill ligga på. Har man en kamera för att ta semester- och fest-bilder så är iPhoto ett kanonprogram. Ett okomplicerat program som ger dig möjligheter att sortera bilder i album och händelser. Du kan också lätt lägga upp bilderna på internet eller beställa ett bildalbum i bokform, helt enkelt kanon för en fotoamatör som tycker det är roligt att ta bilder för att komma ihåg trevligheter.
Har man ett lite större intresse för fotografi finns lite mer avancerade program med möjligheter som inte finns i iPhoto. I min undervisning i Fotografisk Bild så jobbar vi med Lightroom och Aperture. Lightroom för att det finns både till mac och pc, Aperture för att det går att göra fotoböcker där så smidigt.
Men ursprungsfrågan var en oro om var bilderna fanns när de importerades in till iPhoto. Bilderna finns alltså lätt gömda men fullt tillgängliga i standardformat för den som vill komma åt dom eller kopiera dom eller bara vill ha koll på att dom inte har försvunnit upp i cyberrymnden.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-15 10:15

-Öppna mappen, där bilderna verkligen ligger, och klicka på sortera efter ändringsdatum i listen.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-15 10:23

Min arbetsgång är att 1) läsa in bilderna i kortläsaren till "ny mapp" en extern hårddisk -sparar batteriet i kameran, 2) importera och sortera ett urval i t.ex. iPhoto, 3) Öppna kopia av de som "ska göras något märkvärdigt med" i Photoshop eller liknande program.
Med Leopards nya funktioner tex "överblick" i finder eller "bläddra i lista med bild" är bildhantering väldigt enkel. Redan i "förhandsvisning" finns numera stora möjligheter till info och lättare korrigering.

Jag justerade som du "nabben" sa, ändrade datumet i mapparna i finder. Men jag har fortfarande hundratals händelser, iofs ligger några bilder i kategoriskt läge per mapp verkar det som.
Men jag har fortfarande många singlar som ligger och är i vägen för att få det snyggt och sorterat..
Några tips?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-15 13:12

Gå in på Apples hemsida och titta på dom tutorials som finns. Dom berör iWork, iLife etc etc.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-15 13:17

-Vet inte riktigt vad du menar med "händelser". "Mapp i mappen" är ingen dum idé, tex jag var på två döttrars skolavslutning i veckan En övermapp "Skolavslutning 2008" innehåller en mapp "Avslutning 9:an" en mapp "studentbal" en mapp "studentkortege osv Det är ännu en fördel med att ha bilderna "lösa" och inte gömda i ett arkiv, man kan flytta om och lägga i ordning på ett hel annat sätt. går i och för sig att göra i IPhoto också. Jag kan redan i kameran , Nikon D40X, lägga "jobb för jobb" i mappar.
Sedan är det "bara" att döpa om bilderna en och en. Lika djävla "kul" på datorn som när det var analogt. Tyvärr. Mitt bästa tips är ändå "mappar och undermappar" i all evighet. De viktiga med "arkivering" är ju att veta vad och vem bilden föreställer och att hitta senare.... mycket senare. Jag har en hel drös av farfarsfars album utan vem och vad och var... ganska värdelöst om man inte har någon nu levande släkting som vet.

Snygg avatar nabben ! Mycket uptodate.:)

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-15 13:27
Ursprungligen av KaRo:

Snygg avatar nabben ! Mycket uptodate.:)

-Tackar tackar! -Kunde inte gärna ha kvar "Stängt på grund av sol". Det kommer störtskurar en gång i halvtimmen här sedan en vecka tillbaka.:cool:

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-19 20:31

...jag tar upp frågan lite igen.
Eller, jag ändrar min fråga lite.

Har köpt min externa hårddisk nu, där jag ska lägga bilderna.
Jag "gjorde en time-machine" av min WD. Innebär det att jag inte kan hitta/öppna filerna i en PC? Hur gör man för att göra dem kompatibla med både MAC & PC?

Sen skulle jag försöka hitta bilderna i Time-machine.. gick väl sådär.
Fattar verkligen inte! Vart tar de VÄGEN?!

Hittar bara iphotos bibliotek.

Vore väldigt tacksam för givande svar som håller sig till frågan...

TACK!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 08:06
Ursprungligen av juliai:

Har köpt min externa hårddisk nu, där jag ska lägga bilderna.
Jag "gjorde en time-machine" av min WD.

Om du har gjort en time-machine av din WD betyder det att den nu är en backup-disk. Du bör då inte lägga något annat på den, som t.ex. iPhotos bild-bibliotek, eftersom det då inte kommer att säkerhetskopieras.

Antingen så ska din externa disk vara backup-disk och inte ha bild-biblioteket
Eller så kan du ha bild-biblioteket på den externa disken (men var är då din backup?)
Eller så har du flera externa diskar. En av dem är tillräckligt stor att backa upp alla diskarna.

Jag föreslår att du har bildbiblioteket på den interna disken och har en extern disk som backup (time machine).

Ursprungligen av juliai:

...jag tar upp frågan lite igen.
Eller, jag ändrar min fråga lite.

Har köpt min externa hårddisk nu, där jag ska lägga bilderna.
Jag "gjorde en time-machine" av min WD. Innebär det att jag inte kan hitta/öppna filerna i en PC? Hur gör man för att göra dem kompatibla med både MAC & PC?

Sen skulle jag försöka hitta bilderna i Time-machine.. gick väl sådär.
Fattar verkligen inte! Vart tar de VÄGEN?!

Hittar bara iphotos bibliotek.

Vore väldigt tacksam för givande svar som håller sig till frågan...

TACK!

Sluta upp med att hela tiden tänka "var är filen"?
Det är rena 1800-talet. Dina bilder ligger i en databas som är sökbar.
Datorn klarar av att hålla reda på dem bättre än vad vi människor gör.
Filen "Iphoto Library" ÄR dina bilder i en klump, PC's kan inte läsa den klumpen.

Däremot om du vill ha dem till PC är det enklaste att ge fan i att gå in i bildmappar osv och röja. Starta iPhoto och markera de bilder du vill skicka iväg till en PC, välj exportera. Lägg dem i en mapp.

Sedan till hårddisken. Nu blir det lite omständigt.
Time Machine är ett sätt att ta backup på en hårddisk på ett otroligt smidigt sätt. Kolla den här filmen så klarnar det lite:

http://www.apple.com/se/findouthow/mac/

(via den här sidan kan du kolla på ett dussin filmer om grunderna i din Mac)

TM fungerar för att filsystemet på din hårddisk är Apples HFS+. PC-datorer använder NTFS elelr FAT-32.

Så, gör du din disk till en FAT-32 Disk kan både macen och PC'n läsa den.
Men då kan du inte ha den till Time Machine....varje gång du slår på TM kommer den fråga artigt om den skall sopa din disk och "göra om den" till en Time Machine-disk (Apple HFS+). Då försvinner alla dina filer..... kul! Not!

Mitt råd är att exportera fotona till en mapp på skrivbordet.
Skaffa ett USB-minne på ett par GB ((GB?) det kostar inte mkt idag.
Lägg mappen här på. Peta in den i PC'n

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 22:34

En time-machine-disk är INTE kompatibel med PC. Time Machine (TM) gör kopior varje timme av din interna hårddisk till den externa.

För att titta på vad som finns i TM ska du INTE gå in i Finder och rota i TM-disken. Du skall istället lokalisera en plats på din interna disk där filen borde ligga och sedan starta TM genom att klicka på ikonen i dockan.

Ska du hämta tillbaka en bild i iPhoto skall du förs starta iPhoto och ställa dig där bilden borde vara. Sedan drar du igång TM.

Om du valt att använda iPhoto så rekommenderar jag starkt att du använder iPhoto för all bild-hantering. STRUNTA i var filerna ligger och vad de heter. Du har helt enkelt iPhoto öppet och letar bland fotona där. Eller använder mediabläddraren i diverse Mac-program.

Man MÅSTE inte använda iPhoto utan kan antingen jobba traditionellt genom att pilla med tusentals bild-filer i mappar, eller använda ett annat program som Aperture eller Light Room. För mig fungerar iPhoto bra.

Så vart tar iPhotos bilder VÄGEN???? Jo, iPhotos bibliotek är i själva verket en mapp där alla bilder ligger. iPhoto håller själv reda på namnen på filerna och var de ligger. Från och med Leopard har man gjort så att denna mapp är en "bundle", dvs om man dubbelklickar på den så öppnas inte mappen utan iPhoto öppnas istället. Detta är för att man inte skall lockas att gå in och själv pilla med filerna. Om man gör det är det stor risk att man ställer till det så att iPhoto inte längre hittar vad som är vad, och då har man ett präktigt kaos. GÅ INTE IN OCH PILLA I IPHOTOS FILER. Om du känner att du hellre faktiskt vill jobba med filer, så strunta då i iPhoto och använd något annat program eller jobba manuellt, det är min rekommendation.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-01-20 23:29

Tack för svar!

Verkar som att du, Goflorp, missförstått problemet lite grand.

Nu är jag inte längre intresserad av att den externa hårddisken ska vara kompatibel med både PC och MAC. Nu är den endast mackompatibel och används helt till TM.

Problemet är att jag är orolig för mina bilder.
Jag gjorde som jag blev instruerad att göra tidigare för att hitta bilden..;

Ursprungligen av pesc:

För att titta på vad som finns i TM ska du INTE gå in i Finder och rota i TM-disken. Du skall istället lokalisera en plats på din interna disk där filen borde ligga och sedan starta TM genom att klicka på ikonen i dockan.

Ska du hämta tillbaka en bild i iPhoto skall du förs starta iPhoto och ställa dig där bilden borde vara. Sedan drar du igång TM.
.

Vad jag då fann var inte bilden, utan en svart ruta med ett utropstecken på. Rutan hette samma sak som min bild tidigare gjort, men bilden var borta.
Jag testade med en bild idag och det blev samma sak. Bilden är borta, bildnamnet och rutan är kvar.

Förstår du problemet? Jag är som sagt rädd att bilderna kommer blir bara svarta rutor...

TACK för hjälp.

Bevaka tråden