Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern disk spinner upp var 15 minut

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att inte ha funnit något enkelt och vettigt automatiskt backupverktyg så fick det bli Tiem Machine. Dock att det är inbyggda mjukvaruspärrar för att köra över nätverket än andra produkter än Apples så fick det bli att rota fram gamla lilla USB-disken på 320GB, Estern Digital Mybook Platimun-något.

Disken pluggades in och Time Machine körde varje timma, fäldigt mycket för ofta. Disken spann igång rätt ofta men trode det var Time Machine som hade roligt för sig. Jag fann Time MachineScheduler ( TimeMachineScheduler - set the backup interval of Time Machine ) vilket man i alla fall kunde ställa var tolfte timma.

Sagt och gjort spann fortfarande disken upp rätt ofta och självklart blir man smått irriterad på att disken spinner upp för ingen som helst anledning. I alla fall började jag ta tiden. 08, 23, 38, 53, 08, 23... Var femtonde minut.

Jag sökte lite och fann att det kanske var något med Spotlight. Jag la till disken i Spotlight att den inte skulle indexeras men disken spinner ändå upp var femtonde minut.

Någon som har någon lösining på problemet?

Jag har en MacBook Pro och funderade på samma sak. Däremot så valde jag att ställa om strömspararinställningarna så att när jag har nätadaptern inkopplad, så går disken aldrig ner i vila istället. Det känns som en nödlösning men är i alla fall mindre störande än en disk som spinner upp hela tiden...

Finns en bättre lösning är jag också intresserad.

Kan ha att göra med strömspararinställningarna.
"Sätt disken i vila när det är möjligt".

Provat resetta SMC?

"System Management Controller är en integrerad krets som sitter på logikkortet i datorn. Det är denna funktion som styr datorns strömförbrukning. Den styr bakgrundsbelysning, hårddiskvila, viloläge och aktivering av datorn, vissa aspekter av batteriladdning, hantering av styrplattan samt vissa in-/utdatafunktioner som gäller datorns viloläge."

Källa: terställa en System Management Controller (SMC) på en bärbar Apple-dator

Så snart min externa disk till Time Machine gå i viloläge så går den upp igen efter några sekunder.
Har letat runt en hel del på nätet om detta men inte hittat något vettigt som löser detta problem.

Ursprungligen av Goflorp:

Kan ha att göra med strömspararinställningarna.
"Sätt disken i vila när det är möjligt".

Provat resetta SMC?

"System Management Controller är en integrerad krets som sitter på logikkortet i datorn. Det är denna funktion som styr datorns strömförbrukning. Den styr bakgrundsbelysning, hårddiskvila, viloläge och aktivering av datorn, vissa aspekter av batteriladdning, hantering av styrplattan samt vissa in-/utdatafunktioner som gäller datorns viloläge."

Källa: terställa en System Management Controller (SMC) på en bärbar Apple-dator

Jag har testat och detta hjälpte inte. Hårddisken fortsätter att spinna upp helt utan anledning.

1
Bevaka tråden