Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget nät i Mac OS efter Vistainstallation

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Problemet nu löst. Det var airporten.

Hej

Jag har en mac pro (senaste) med airport xtream. Jag installerade Vista med bootcamp och nu fungerar inte internet anslutningen i Mac OS längre. Macen verkar inte hitta basstationen. Jag kör inte trådlöst.
Startar jag om airporten fungerar nternet i ett par minuter sen slutar det fungera. Internet fungerar på min HTPC hela tiden, även när det inte fungerar på macen, bootar jag upp vista på macen fungerar det även där som det ska.
Jag har Mac OS X 10.5.3.

Nån som har nåt bra tips?

Senast redigerat 2008-06-14 20:14
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-12 18:30

Skärmdumpar på inställningar för Airport Extreme samt Mac Pro, tack. Vi har ingen aning om hur du har ställt in dessa. Annars får du vänta tills vi behärskar telepati...

Vad exakt vill behöver du se? Jag kan inte komma in på min airport extream. Den syns inte i Airport utility. Startar jag om den dyker den upp men så fort jag klickar på den börjar airport utility söka och sen försvinner den igen.

Det hjälpte inte att formatera om macen och hela tiden funkar airporten perfekt ifall jag bootar om till windows med bootcamp, vilket gör att hårdvarufel inte verkar troligt. Det funkar också på min HTPC hela tiden så airporten verkar ok. Och med omformateringen verkar mjukvarufel inte troligt så nu har jag slut på ideer.

  • Medlem
  • 2008-06-13 18:06

Gör en reset av Extreme:n. Lite jobb med att återskapa allt igen. Men det kanske hjälper?

Jag provade att koppla förbi airporten helt men det hjälpte inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-13 21:18
Ursprungligen av gelinder:

Jag provade att koppla förbi airporten helt men det hjälpte inte.

Menar du att du kopplade med ethernet kabel direkt till modemet? Eller kör du trådlöst mot något annat då?

Ursprungligen av ufred:

Menar du att du kopplade med ethernet kabel direkt till modemet? Eller kör du trådlöst mot något annat då?

Jag kopplade ethernet kabel direkt från ADSL modemet till macen.

Skärmdumpar på dina tcp/ip inställningar både på mac och pc är en bra ide. Jag är inte heller tankeläsare.

gelinder, de frågor som är lättast att svara på är förmodligen inte de som ger dig lösningen på problemet. Du måste svara på de frågor vi som försöker hjälpa dig ställer, för att kunna hjälpa dig. Som jag brukar säga: "Vill du ha hjälp får du kläcka ur dig lite information". Du har inte gjort det så då hjälper jag någon annan i stället och önskar dig lycka till.

Senast redigerat 2008-06-14 01:46
  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-14 11:32

gör som taz säger min fråga var mest tänkt som en liten 'bra o veta sak'...

Här kommer två screens, jag har varit lite upptagen.
Den första visar statusen när jag startat datorn och den andra är efter att jag startat om Airporten, internet kommer då igång ca 10 sekunder, lagom för att ladda en sida sen tappar den kontakten igen och routern försvinner från Airport Utility.

Ok, inte riktigt de bilderna som behövdes.

Du säger att PC'ns internet fungerar fint och Macens inte fungerar alls. Alltså borde det egentligen vara så enkelt att du jämför inställningarna för just TCP/IP på Mac och på PC för att se om det är några skillnander.

Andra orsaker när man har med DHCP att göra är att du har MER ÄN EN DHCP-enhet, du kanske har både en bredbandsrouter som agerar DHCP och även din Airport som också gör det. Dessa krockar då om man inte ställer in dessa rätt.

Man kan även som en lösning på problemet ställa in fasta IP-nummer och stänga av DHCP osv. Det finns många saker som kan vara fel, men lämnar du inte ifrån dig rätt info så är det helt omöjligt att veta. Som tex har du flera DHCP-enheter?

Jag har ett ADSL modem - Airport Extream - Mac Pro. Anslutet med kabel, inget trådlöst.
Jag har testat med manuella inställningar i Mac OS, det fungerar inte. Jag skrev då in följande från Vista på samma dator. Jag har testat alla kompinationer av de val som finns där.

Microsoft Windows [Version 6.0.6001]
Copyright (c) 2006 Microsoft Corporation.  All rights reserved.

C:\Users\Klasse>ipconfig

Windows IP Configuration


Ethernet adapter Local Area Connection 2:

   Connection-specific DNS Suffix  . :
   Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::d9f1:8286:ef0d:ecd3%9
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 10.0.1.200
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Default Gateway . . . . . . . . . : 10.0.1.1

Ethernet adapter Local Area Connection:

   Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
   Connection-specific DNS Suffix  . :

Tunnel adapter Local Area Connection* 6:

   Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
   Connection-specific DNS Suffix  . :

Tunnel adapter Local Area Connection* 7:

   Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
   Connection-specific DNS Suffix  . :

Tunnel adapter Local Area Connection* 9:

   Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
   Connection-specific DNS Suffix  . :

C:\Users\Klasse>

Jag är usel på nätverk, men eftersom internet fungerar i 10 sec, precis tillräckligt för att ladda en sida, borde inte inställningarna då vara korrekta? Dessutom har jag aldrig ändrat några inställningar för mitt nätverk. Allting fungerade när jag kopplade in datorn.
Jag installerade som sagt Vista på bootcamp och sedan dess är det dött. Jag har testat att ta bort Vista partitionen men ingen skillnad.

Lite OT men borde det inte finnas en stor varningsskylt på första sidan på 99.se där folk varnas för att plocka in Vista i sin nya Mac ? Finns jättemånga trådar om det här ang hur mycket problem som brukar uppstå.

Jag har fått igång internet nu. Det verkar varit något med Airporten, jag testade en gammal Netgear router och den fungerade på en gång. Jag får fortsätta testa och se om jag kan få fart på den.

1
Bevaka tråden